Persoonlijk Werk

Met deze tips blijf je ook op je werk scherp!

lifehacking-scherp
Isabeau Engelaar
Geschreven door Isabeau Engelaar

Lange werkdagen maken lange werkweken. Niet elke dag heb je evenveel zin om aan de slag te gaan. Het is dan ook bijna onmogelijk om een hele werkdag lang scherp te blijven. Je energielevel heeft zo nu en dan een dipje en een bakje koffie is dan niet altijd de oplossing. Er zijn namelijk nog meer dingen die je kunt doen om je energielevel op peil te houden. Lees ook: Wat doe je tegen een middagdip?

Vermijdthee

Als je voelt dat je energielevel niet op en top is grijp je al snel naar een bakje koffie. Cafeïne zit echter ook in een kopje thee. Een kopje thee is niet alleen gezonder maar je voorkomt zo ook een cafeïnedip. Een bakje koffie kan overigens niet kwaad, het geeft je namelijk wel dat extra zetje als je die nodig hebt. Andere middelen zoals energydrank kan je beter vermijden.

Gelukkig is het innemen van cafeïne niet de enigste oplossing om scherp te blijven. Buiten dat je dus beter niet teveel koffie kunt nemen zijn suikers ook geen aanrader. Teveel suiker innamen kan zorgen voor een Sugar rush, die net zoals teveel cafeïne kan zorgen voor een dip. Ga dus voor gezonde snacks en drink een glaasje water. Lees ook: Zo eet je buiten de deur en onderweg toch gezond.

Werkomgeving

Zo af en toe van werkplek veranderen is goed voor. Het kan namelijk nogal gaan vervelen als je de hele dag op een plek zit. Een andere werkplek kan er weer voor zorgen dat je wat actiever en wakkerder wordt. Ga bijvoorbeeld in de gezamenlijke ruimte zitten of zoek een ander plekje in het bedrijf.

Zowel warmte als licht hebben invloed op hoe jij je voelt. Zet eventueel een raampje open, frisse lucht zorgt er namelijk voor dat er een stofje wordt aangemaakt in je lichaam dat je concentratie verhoogt. Als het te warm is voel je je loom en als het te donker wordt je sneller moe.

  • Verwarming minder hoog
  • Licht aan en/of luxaflex omhoog kaneel-met-munt-37797254

Geur heeft ook bepaalde uitwerkingen op je lichaam. Munt en kaneel verhogen de alertheid en rozemarijnolie verhoogt de concentratie. Je zou deze geuren dus goed op je bureau kunnen neerzetten.

Je zou ook nog altijd een sta-bureau kunnen aanschaffen. Het is niet alleen beter voor je rug om staan en zitten af te wisselen. Het staan maakt je ook een stuk actiever en dus scherp.

Wat kan je verder doen om scherp te blijven?

Frisse lucht

Je kan natuurlijk een raampje open zetten, maar een blokje om is beter. Ga even naar buiten en haal een frisse neus. Het daglicht, de frisse lucht en de beweging zullen je goed doen. Even je hoofd leeg maken en dan met volle moed weer aan de slag.

Sporten

Vergeet niet door de dag heen te bewegen. Een paar keer opdrukken geeft je evenveel energie als dat een kopje koffie doet. Nu hoef je niet gelijk op de grond te gaan liggen op kantoor, maar je kunt best wat kleine oefeningen doen. Ga voordat je begint met werken even een uurtje/ half uurtje sporten, onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat gedurende de dag meer energie hebt als je begint met sporten.

Muziek

Bepaalde delen in je hersens worden geactiveerd als we muziek luisteren. Hierdoor wordt je alerter en ga je geconcentreerder te werk. Denk wel even na over welke muziek je opzet. Zo zijn hele langzame nummers geen aanrader en liedjes waarbij je steeds wilt mee zingen wordt je alleen maar door afgeleid. muziek6

Slapen

Ga gewoon even liggen, doe een power nap van 10 tot 20 minuten of rond een volledige slaapcyclus en sluit je ogen voor 90 minuten. Even slapen verhoogt je werkpresentaties en je alertheid.

Note

Zet een waterspray op je bureau zetten voor de momenten dat je inzakt. Spray wat mist in je gezicht en je voelt je direct een stuk frisser!

over de auteur

Isabeau Engelaar

Isabeau Engelaar

Reageer

1 reactie

  • Kennelijk had de schrijver van dit stuk zelf last van een dip gezien het aantal taalfouten… “Een stabureau aan schaven”?