David Allen over beren, bessen en bijtjes (en de iPhone)

WorkFast.TV is een interessante serie video’s waarin Robert Scoble diverse productiviteitsdenkers interviewt. Recentelijk heeft Robert een interview gedaan met David Allen. De onderwerpkeuze is wel voorspelbaar: uiteraard Getting Things Done, maar ook over zijn bedrijf Davidco en de veranderingen die hij in zijn groeiende bedrijf meemaakt. Daarnaast komt ook zijn nieuwe boek aan de orde, wat op 29 december uitkomt. We hebben er hier al eens over geschreven, maar je kunt het boek nu al vooruit bestellen. Na de klik kun je meer lezen over het half uur durende interview en het uiteraard direct bekijken.

 [HTML1]

Ik heb diverse interviews en seminars van David Allen gehoord en op een gegeven moment hoor je toch vaak hetzelfde. Ook in dit interview zitten veel geijkte antwoorden en gespreksrichtingen, maar er zit ook wel een nieuw denkertje in. Robert en David praten op een gegeven moment over Information Overload. Het gesprek gaat dan richting de quote “High Information Load is relaxing.” waarna David uitlegt waarom een teveel aan informatie niet voor de stress zorgt. Wat voor de stress zorgt (met name met online informatie) is Potential Meaning Overload. De vergelijking met natuur wordt gelegd: De natuur is een van de meest informatierijke omgevingen. Echter, omdat alles zo duidelijk is weergegeven, kun je snel beslissen wat iets is. Zoals David zelf zegt: “You know when you see a bear, a berry or a bug”. Het probleem met email (maar ook RSS en andere informatiebronnen) is dat je niet direct ziet of iets een beer, een bes of een bij is. Je moet het openen en lezen. Dát zorgt voor de stress.

In het interview praten David en Robert ook over wat instrumenten die je in kunt zetten. David Allen is niet makkelijk over software als Evernote of een apparaat als de iPhone. Het gaat uiteindelijk niet om de soft- of de hardware, het gaat om een verandering in je eigen gedrag waarbij je zelf besluiten maakt over de acties die je doet en waar je zelf verantwoording draagt voor die acties. Daar kan geen shiny web 2.0 applicatie tegenop!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

4 Comments

  • Oskar van Rijswijk
    Posted 23/01/2012 9:54 am 0Likes

    Toevallig heb ik gisteren die video nog eens bekeken en viel mij dit punt ook op. David legt het in deze Newsletter nog eens uit.

  • Frank Meeuwsen
    Posted 27/08/2008 11:35 pm 0Likes

    @Fred ja, het is subtiel. Ik zie het eerder als volgt:
    Information Overload is het idee dat we teveel mail,artikelen,rss etc binnenkrijgen. Maar dat is niet zozeer het probleem. Het probleem zit in het feit dat je elk item individueel moet openen, bekijken, beoordelen, om te beslissen of er een betekenis aan zit voor je. Dit in tegenstelling tot bv de natuur, waar je direct ziet of iets een beer of een bij is. Beetje kromme analogie misschien…
    Dus het zit in hem niet in de aanvoer van de informatie, maar in het verwerken en de besluitvorming rondom die informatie.

  • Fred Zelders
    Posted 27/08/2008 10:41 pm 0Likes

    is ‘potential meaning overload’ niet meer dan een woordspelletje?
    Iedereen die het over informatie-overload heeft bedoelde dat immers altijd al?
    Of zie ik het nu verkeerd?

Comments are closed.