De sleutel tot het nieuwe werken

Deze column is geschreven door Willem Overbosch van MKB Servicedesk.

Als ondernemer word je ermee doodgegooid. Alle techniek die je moet gebruiken om slimmer, nieuwer, sneller en blijer te werken. Maar werkt het ook echt? En werkt het voor mij? En voor mijn bedrijf?


Volgens recent onderzoek heeft meer dan 43 procent van de ondernemers een smartphone, maar gebruikt maar 13 procent daarvan de agendafunctie. Meer dan 75 procent van de ondernemers met een smartphone gebruiken hem zowel privé als zakelijk.

Nederland kent volgens het handelsregister circa 844.000 ondernemers. Daarvan zijn er 470.000 zelfstandig, hebben er 295.000 1-10 werknemers, 60.000 tussen de 10 – 49 werknemers en 19.000 meer dan 50 werknemers. Statistisch gezien hebben dus zo’n 400.000 ondernemers een smartphone. Ik ben er in ieder geval één van.

Beetje 2008

Ik heb een iPhone 3G. Een beetje 2008 eigenlijk, maar goed, hij doet het prima zonder multitasking en video. In tegenstelling tot de resultaten van het onderzoek gebruik ik juist wel de basis van email en agenda. Alles is gesynchroniseerd met onze Google Apps kantooromgeving. Ik ga bijna nooit via de browser op internet. Veel te langzaam.

Handige apps

Mijn klantgegevens kan ik direct verwerken in Salesforce.com. Werkt perfect. Ik bankier bij de Rabobank en kan dus met de Rabo app prima mijn bankzaken doen. Naast mijn saldo-informatie inzien, kan ik immers ook betalingen doen (heb ik echter nog nooit gedaan). ABN Amro heeft pas sindskort dat je de bij- en afschrijvingen kunt inzien. Wat ik heel jammer vind, is dat Exact voor de boekhouding in Exact Online nog geen app heeft. Dan zou ik mijn hele kantoor vanaf mijn iPhone kunnen bedienen. Dat is pas werken in the cloud!

Leuk filmpje met Martijn Aslander die uitlegt wat je aan Twitter hebt ter toevoeging:

Martijn Aslander legt uit hoe Twitter nuttig is

Het is aan de werkgever

Natuurlijk richt het nieuwe werken zich vooral op de werkgever. De telecom en ICT-leveranciers vormen de drijfveer achter het nieuwe werken. Is de werkgever/ondernemer eenmaal om, dan komt de rest vanzelf. Die voorziet immers al die werknemers van mobieltjes, mobiel internet, mooie werkplekken en online kantoren.

Ik moet zeggen dat dit ook wel mijn realiteit is. Er werken bij MKB Servicedesk acht mensen en iedereen heeft een iPhone, waarvan de helft op kosten van de zaak. Ik heb ook vier stickjes voor mobiel internet. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het faciliteren van een zakelijke laptop nog een kwestie van budget is. Ik denk eraan alle vaste computers eruit te gooien. Na de verhuizing hebben we nu de keuze om ook de bekabeling te laten voor wat het is. Scheelt weer 1400 meter UTP kabel. Tenslotte hebben wij vanaf maart 20 GB internet op kantoor en kunnen we waarschijnlijk volledig via internet bellen.

De sleutel tot succes ligt niet bij techniek

Nou lijk ik het dus wel voor elkaar te hebben met alle techniek en infrastructuur op orde. Niets is minder waar. Het gaat helemaal niet om de techniek. het gaat om de mensen die ermee moeten werken. Daarmee moet ik, gegeven alle technische mogelijkheden, als ondernemer de stappen zetten naar een andere manier van samenwerken. Gericht op het resultaat, zonder daarbij de onderlinge communicatie uit het oog te verliezen. Ik moet mijn mensen vertrouwen als ze thuis of op een ander plek aan het werk zijn. Ik moet mijn team blijven inspireren en informeren. Het is juist dit menselijke stuk van het nieuwe werken waar je de meeste aandacht aan moet besteden.

Ik ben in ieder geval een blijer mens als ik dat stuk menselijke techniek goed weet te krijgen, want daar ligt de sleutel tot het nieuwe werken.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

6 Comments

  • business
    Posted 17/04/2011 4:00 pm 0Likes

    Online personal branding met sociale media..Zin of onzin voor werkenmers?.. Toen ik bij Seats2Meet zat werd mij gevraagd of ik wilde meewerken aan een speci….. Een interactieve gids voor het ontdekken van nieuwe manieren van werken…Waarom…..

  • Martijn
    Posted 15/04/2011 2:14 pm 0Likes

    Helaas….. het is niet aangepast en ook geen toelichting. MKB Servicedesk zet hiermee een staaltje ongeneerde borstklopperij neer. Jammer LH zich juist hiervoor leent.

  • dyn
    Posted 11/04/2011 3:25 pm 0Likes

    Het zal ongetwijfeld om een standaard 20 Mbps ADSL verbinding gaan zoals die in menig huishouden aanwezig is. Met weinig werknemers heb je ook niet altijd een hele rappe internetverbinding nodig. Waar je echter wel op moet letten en wat vaak de valkuil bij uitstek is, is diezelfde internetverbinding. Die 20 Mbps klinkt als royaal maar als je bedenkt dat er maar maximaal 1 Mbps aan upload snelheid mogelijk is dan wordt het al snel heel karig. Als je dan vpn verbindingen naar de zaak op wil gaan zetten wordt dat met meer dan 1 tunnel al vrij snel ondoenlijk traag.

    Daarnaast is het volledig online werken ook vanuit veiligheidsoogpunt, continuïteit van de dagelijkse gang van zaken, gemak en diverse andere oogpunten sterk af te raden. Draadloze signalen zijn heeeeel erg gevoelig voor storing en de snelheid neemt af naarmate de afstand tot het access point (het kastje wat voor de draadloze verbinding zorgt) toeneemt. Een kabel is dan ineens spotgoedkoop, al helemaal als je kijkt naar wat bijv. een fatsoenlijk access point in aanschaf en beheer kost (denk aan instellen, beveiligen, etc.; kabel is gewoon inpluggen en gaan). Wat men hier ook vaak vergeet is dat zonder een internetverbinding men niet meer bij de diensten kan komen en dus ook niet meer hun dagelijkse werkzaamheden kan uitvoeren.

    Bovenstaande zijn allemaal zaken die in het artikel ontbreken terwijl dit nou juist hele belangrijke punten zijn waar dat nieuwe werken mee valt en staat. Juist daarom is het ook zo interessant om te lezen hoe een bedrijf daar nou mee omgaat en wat ze doen om de risico’s tot een minimum te beperken. Vooral voor de mensen/bedrijven die oren hebben naar het nieuwe werken. Het is dan ook jammer om te lezen dat het vooral om mensen gaat terwijl het nieuwe werken juist heel erg sterk op dingen als ict leunen. De ict van een bedrijf moet aangepast worden alsmede de bedrijfsprocessen en het denken en doen van de mensen zelf. Het gaat hier om een totaalplaatje waarbij techniek en mens beiden een even belangrijke rol innemen. Juist met dit soort dingen komt het artikel inderdaad heel erg over als “kijk ons eens hip bezig zijn”. De lezer krijgt nou niet bepaald het idee dat men echt goed heeft nagedacht over het nieuwe werken en dingen ook echt goed heeft ingericht. Het toont eerder de klassieke valkuil door het nieuwe werken te introduceren om het nieuwe werken en niet omdat het bedrijf nu veel efficiënter te werk gaat en je daardoor bijv. besparingen in kosten en milieu bewerkstelligt.
    Ik ben dan ook net als Martijn erg geïnteresseerd in de toelichting: waarom de keuze voor het nieuwe werken en hoe is het bedrijf ingericht om dit mogelijk te maken (zowel qua techniek als mens)?

  • Martijn
    Posted 11/04/2011 11:13 am 0Likes

    Scheelt toch een factor 1000 😉
    Nu rest nog 1 puntje: MB of Mbit? (de normale notatie voor snelheid is Mbit of Mb. De hoofdletter B is byte. Een 20 MB verbinding is 8x sneller dan een 20 Mb verbinding)

  • willem Overbosch
    Posted 11/04/2011 10:48 am 0Likes

    Beste Martijn,

    Dat moet natuurlijk 20 MB internet zijn en geen 20 GB 🙂 Dank voor de opmerkzaamheid! Ik zal het aanpassen.
    Neemt niet weg dat ik ook al heel blij ben met 20 MB!

  • Martijn
    Posted 11/04/2011 9:06 am 0Likes

    “Tenslotte hebben wij vanaf maart 20 GB internet op kantoor”
    “Bij MKB servicedesk werken 8 mensen”

    hier klopt iets niet. 20 GB op kantoor komt over als “een snelheid van 20 GB”. En dat lijkt me niet erg waarschijnlijk met slechts 8 mensen. Blijft over: een verbinding (met niet nader genoemde snelheid) waarbij 20GB aan dataverkeer (per maand? per gebruiker?) gebruikt mag worden.

    Een “kijkje in de keuken” kan ik altijd waarderen. Maar het “kijk mij eens” gehalte is hier wel erg hoog door het gebrek aan toelichting. Ik ben benieuwd of we nog een toelichting kunnen verwachten…

Comments are closed.