DIY

Fietsen in de sneeuw

Redactie Lifehacking
Geschreven door Redactie Lifehacking

..Dat gaat voor geen meter! Zelf ben ik iemand die dan regelmatig onderuit ligt, of besluit liever een uur te gaan lopen. Maar ik kwam gisteren een interessante post tegen met een beschrijving hoe je wel kan fietsen in de sneeuw!

Wat je blijkbaar kan doen, is eigenlijk best simpel. Zoals dat je sneeuwkettingen hebt voor een auto, kan je om de banden van je fiets tie-wrap’s binden, voor extra grip 🙂

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Tie-wraps om een fietsband

Zelf (nog) niet getest, maar behalve dat het er heel tof uit ziet schijnt dit perfect te werken, en met dit weer kunnen we zulke hulp zeker gebruiken 🙂

Credit where credit is due, ik heb het hier vandaan: Seattle Snowpocalypse

Update: Wat blijkt nou? Frank had voor vandaag dezelfde post gepland! Maar hij had een andere bron (Fietswinterbanden), en via daar hebben we nog een extra tip, én een kritische noot! 🙂

Tip: Het is handig om de ‘kopjes’ van de tie-wraps om-en-om, links, rechts, te laten uitkomen. Dat is ook weer extra grip, vooral fijn voor in de bochten

Noot: Dit hele systeem valt volledig uit elkaar als je velgremmen hebt:
Tie-wraps en Velgremmen
Het blijkt dus als je velgremmen hebt, en gaat remmen dan vliegen de tie-wraps er 1 voor 1 af! 🙁 Trommelremmen, schijfremmen of terugtrapremmen zullen wat dit betreft geen problemen opleveren.

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

24 Reacties

  • Jammer alleen dat bij het doorslijten van die tie-wraps we straks met straten vol kapotte tie-wraps zitten, die dan in het riool terechtkomen en in de waterzuivering.

  • Ik betwijfel of dit werkt aangezien tiewraps nou niet bepaald dik zijn. Ik ben bang dat ze echt te dun zijn om grip te leveren. Met de huidige gladheid en hoeveelheid sneeuw zal fietsen sowieso wel uit den boze zijn ongeacht deze tip. Het is gewoon teveel.

  • Hmm… op het plaatje zie je ook je remblokje….

    Trommel en schijfremmen gaan, maar mocht je dus met remblokjes remmen dan….denk ik dat
    1 – je in 1 keer stil staat omdat het blokje achter je tie wrap haakt ( vooral niet remmen bij gladheid)
    2 – óf idd, je tie-wrap is eraf….

    Ik hou het op lopen en toch maar de auto met winterbanden..

  • Fietsen in de sneeuw…

    ..Dat gaat voor geen meter! Zelf ben ik iemand die dan regelmatig onderuit ligt, of besluit liever een uur te gaan lopen. Maar ik kwam gisteren een interessante post tegen met een beschrijving hoe het wel kan! Wat je blijkbaar kan doen, is eigenlijk be…

  • “Het blijkt dus als je velgremmen hebt, en gaat remmen dan vliegen de tie-wraps er 1 voor 1 af!”
    Tie wraps zijn sterk dus ik denk dat je gewoon over de kop gaat, spaken breekt, blokje molt of een combinatie van deze.
    Idee is leuk, nu nog een uitvoering die met, toch behoorlijk popi, velgremmen werkt. O ja en een adresje waar je die gele tie wraps kunt krijgen.

  • Ik weet niet wat je gewend bent, maar volgens mij helpt het ook om niet al te hard opgepompte banden te hebben. je krijgt iets meer loopvlak en daarmee iets meer grip.

  • Gewoon flink doortrappen. Hoe harder je gaat, des te zekerder dat je ook rechtuit gaat. Hoe sneller hoe stabieler. Alleen bochten en kruispunten blijven lastig natuurlijk…

  • Op zich een vindingrijke hack, maar het lijkt me een vrij tijdrovend en omslachtig klusje en tegen de tijd dat je die tie-wraps op je fiets hebt aangebracht ben je al drie keer heen-en-weer naar je werk gefietst.

    Een licht verzet kiezen en flink doortrappen is mijn remedie, dit werkte de afgelopen dagen prima!. Zelfs wanneer je achterwiel wat doorslipt of licht uitbreekt gewoon blijven trappen, je krijgt vanzelf weer grip. Daarnaast ver vooruit kijken, je handen losjes rond de handgrepen houden, je drie laatste vingers laten rusten op de handremmen, zoveel mogelijk rechtuit sturen en je fiets zelf een spoor laten zoeken door de sneeuw. Wanneer je voorwiel gaat schuiven in een bocht is er vaak geen redden meer aan dus (natuurlijk) alleen pompend remmen voor de bocht en jezelf zoveel mogelijk laten uitrollen (bij voorkeur niet een kruispunt op of een geparkeerde auto in natuurlijk).

    Veel succes allemaal!

  • Heb het geprobeerd! Kost iets van 20 min. om de dingen erop te krijgen, fluitje van een cent.
    Nou…het werkt wel. Niet écht hélémáál 100%; ik bedoel, je kunt niet zorgeloos fietsen; wel veel makkelijker dan zonder. Maar het echte punt is dat het een t**ingherrie maakte tegen mijn spatborden. Zou de spatborden er tijdelijk af moeten halen, wat met mijn fiets niet makkelijk is.
    Maar buiten dat om helpt het wel. Vanwege het lawaai heb ik het niet lang genoeg geprobeerd om te weten of de ties er snel af gaan (heb wel trommelremmen). De ties kocht ik gewoon bij de plaatselijke ijzerhandel. Enneh…ze zijn er in zwart. 😉
    (‘Gewoon’ fietsen in deze sneeuw doe ik niet; ik kan het me niet veroorloven om te vallen. Als er alleen maar een beetje sneeuw ligt dan doe ik het wel.)
    Zou waarschijnlijk wel een oplossing zijn voor de rolstoel.

  • Wat ik vroeger wel eens deed is het volgende:

    Je laat je band leeglopen.
    Je legt er 1 of 2 aan elkaar gekoppelde oude fietskettingen omheen.
    Je pompt de band weer op en je hebt een sneeuwketting.

    De ketting(en) moeten wel zodanig op maat gemaakt worden dat hij er goed strak omheen zit als de band is opgepompt.

  • Het werkt echt! Tuurlijk moet je uitkijken maar de grip is echt zo veel beter op deze manier!

    Mijn ervaring:
    Gekleurde/zwarte tie-ribs breken vaak eerder dan witte. Komt door de weekmaker-mix die hem soms minder flexibel maakt.

    Bij het naar beneden of naar de zijkant plaatsen van de tie-wrap sluitingen gaan ze heel snel kapot. Blijkbaar kunnen ze de kracht niet aan.

    Voor de grip kun je de tie-wrap sluitingen gewoon aan de binnenkant van de velg zetten zodat je er niet overheen rijdt. Voorkomt ook dat ze steeds tegen je spatbord aankomen en dus geluid maken, breken of je fiets kapot maken.

    Voorbeeld:
    http://hphotos-snc4.fbcdn.net/hs1066.snc4/132810_466963246579_582261579_6331731_4327834_o.jpg

  • Vanmorgen zat ik vast met de auto (zomerbanden) , vervolgens beide voorbanden met super tie-wraps ingebonden die ik nog had liggen.

    En hoppa kwam zonder problemen uit de sneeuw, eenmaal op het asphalt schieten de tie-wraps van de banden,.!

    Bedankt voor de tip 😉

  • ik heb ondervonden dat fietsen in de sneeuw heel veel energie kost, dat komt omdat je over oude Fiets en voetganger sporen moet heen fietsen, verse sneeuw fiets het makkelijkste, maar bevroren sneeuw is een ramp! Ik zet mijn versnelling altijd in een van de laagste, zodat je kracht kan zetten en je moet negeren dat de achterwiel en voorwielen glijde en gewoon blijven door trappen zolang je recht uitgaat, je moet wel bedacht zijn op je snelheid te verminderen als je een tegenligger nadert, Iets tehard door de sneeuw, en je raakt uit koers. Ik heb een lichten fiest maar soms is een zwaren fiest beter dan een lichten fiest op bevroren sneeuw. versnellingen heb je zeker nodig met sneeuw. voorzichtig sturen, en mocht je glijde, meteen het stuur terug draai, in de tegenovergesteld richting, en zo snel mogelijk weer recht, en vaart verminderen door niet meer tetrappen, maar vooral niet remmen, en absolt geen van de voor rem gebruiken, maar je kan beter je benen aan de grond zetten. En als je valt, laat je gewoon maar vallen, en als je tegenstrippen kan je heel hard aan komen, zo heb ik eens een glij gemaakt door naar links en toen naar rechts sturen, en een smak gemaakt dat zo pijn deedt of ik mijn botenbrak.

  • Fietsen in de sneeuw kan soms oh zo veradelijk zijn. Dit komt volgens mij door het volgende, op plek waar sneeuw ligt fiets je er dwars door heen en dan pakken de fietsbanden sneeuw op wat in de groeven van de banden blijft zitten voor tijdje, even later fiets je op een plek waar gestrooid is en daar verwacht je niet tezullen vallen voor de bocht.