DIY Productiviteit

Lifehacking 2010 in cijfers

Over een paar uur zitten we allemaal lekker aan de oliebollen, drankjes en hapjes. We vieren het afgelopen jaar en we kijken vooruit naar het nieuwe jaar. Waarom zouden we bij Lifehacking niet hetzelfde doen? Het afgelopen jaar is zeker goed voor ons geweest en wat is een betere manier dan dat in cijfers te laten zien? Daarnaast kijken we een beetje vooruit naar 2011 met de plannen die we hebben.

Terugblik

Afgaand op de cijfers die we uit Google Analytics kunnen halen zijn we erg blij. In 2010 hebben we zo’n 805.000 bezoekers mogen ontvangen die bij elkaar dik 2 miljoen paginaweergaves genereerden. Dat komt dan op zo’n 1,1 miljoen bezoeken in het afgelopen jaar. De meestbezochte maand was  maart, waarin we zo’n 94.000 bezoekers hadden, tegenover gemiddeld 68-70.000 bezoekers in andere maanden. Daar zit trouwens een stijgende lijn in. We zitten nu structureel tegen de 70.000 bezoekers per maand, dat was in het begin van 2010 nog ongeveer 60.000.

Waar kwamen die bezoekers vandaan? De helft van de bezoekers komt via zoekmachines, met Google als grote leider in die lijst zoals je in onderstaande top 5 kunt zien.

Welke zoekwoorden waren populair? Je ziet dat zowel op onze sitenaam wordt gezocht, maar ook op informatie over Spotify, Dropbox, Evernote en Tweetdeck. Niet geheel ontoevallig de programma’s waar een groot deel van de auteurs (zo niet alle auteurs) vaak gebruik van maken. En net als voorgaande jaren zijn de fruitvliegjes en methodes om PDF bestanden samen te voegen nog altijd populair.

Eenmaal op de site wordt onze zoekmachine vaak gebruikt. Hier zie je de top 10 zoekwoorden in onze eigen zoekmachine.

Naast de zoekmachines zijn andere sites in 2010 belangrijk geweest voor ons. Lifehacker, TUAW, iPadplanet, het zijn niet de reguliere sites die veel bezoek genereerden. Maar daar komen we zo op. Opvallend wederom is dat Twitter een goede aandrijver is voor bezoek. Persoonlijk ben ik verrast door LinkedIn. Met name in de groepen op LinkedIn wordt veel naar onze artikelen verwezen.

Lifehacker, TUAW en iPadplanet hebben gezamenlijk gezorgd voor een enorme hausse in bezoekersaantallen. En dat is te danken aan twee artikelen: Je USB kabels aan je bureau bevestigen met binder clips en de 4 euro iPad houder. Deze twee artikelen zijn in 2010 de meest gelezen artikelen in het buitenland. Als we kijken naar de meest gelezen artikel in Nederland dan krijgen we de volgende top 10

  1. Nooit meer je USB Kabel achter je bureau verliezen voor minderdan een euro
  2. PDF bestanden maken en samenvoegen
  3. 14 Mindmap programma’s voor de PC
  4. Kilometers tussen postcodes berekenen voor je declaraties
  5. Hoe vang je fruitvliegjes (een klassieker!)
  6. Hoe krijg je een Spotify account in Nederland?
  7. Download het gratis Lifehacking ebook
  8. Internet op je laptop via  je telefoon
  9. €4 ipad dock
  10. Snel Youtube filmpjes downloaden met Tooble

Je ziet dat hier een aantal artikelen uit voorgaande jaren in staan vermeld. We zoeken nog naar een manier om de artikelen die in 2010 zijn geschreven in een top 10 lijst te krijgen, maar dat gaat niet zo makkelijk blijkt uit de Twitter discussies

Waar worden we mee bezocht? Je ziet dat Internet Explorer nog steeds de meest gebruikte browser is, al is Firefox aan een aardige inhaalslag bezig. Safari en Chrome volgen op een redelijke afstand, waarna we meteen de Long tail induiken met diverse browsers en configuraties.

Dit jaar komt iets meer dan 5% van het bezoek via mobiele apparaten. De iPhone en iPad hebben duidelijk de voorkeur, waarna Android volgt en de overige mobiele OS’s.

Tenslotte nog de cijfers voor RSS en email:We hebben nu 6500 abonnees op onze RSS-feed (redelijk stabiel de afgelopen maanden) en de emailnieuwsbrief heeft 2100 abonnees. Met name de emailnieuwsbrief krijgt nog te weinig aandacht beseffen we. Daar gaan we in 2011 verandering in brengen.

Vooruitkijken

2011 staat voor de deur. Een nieuw decennium! Wat zijn onze plannen met Lifehacking? Eerlijk gezegd weten we dat nog niet exact. We lopen al een tijdje met wat plannen rond, maar het komt er niet altijd van om ze ook echt te verwezenlijken. Om er eens een paar te noemen

Meer dagelijkse en terugkerende artikelen – We willen graag dagelijks nieuwe artikelen aanbieden, maar helaas lukt dat niet altijd. We zijn achter de schermen bezig om te zien hoe we dit beter kunnen bewerkstelligen zonder te vervallen in het simpel doorplaatsen van artikelen op andere sites. Dagelijks verse eigen artikelen is een streven.

Eenmalige bezoekers via zoekmachines proberen vaker terug te laten keren – De bovenstaande cijfers zijn zonder twijfel fraai te noemen, maar er zitten veel eenmalige bezoekers bij. Mede met bovenstaande doel in gedachten willen we de eenmalige bezoekers beter vast weten te houden en weer eens terug laten keren voor andere artikelen. De nieuwsbrief, Twitterfeed of misschien onze Facebook pagina is daar een interessant vehikel voor.

Een beter ecosysteem bouwen – Martijn en ik noemen Lifehacking, de auteurs en jullie, de lezers liever geen community. Dat klinkt te officieel,  te veel alsof er een muur omheen staat. Wij praten liever over het Lifehacking Ecosysteem. Een levend, veranderend en evoluerende groep mensen, ideeën en thema’s die meebewegen in tijd en interesses. We weten dat er op verschillende platformen veel interessante zaken plaatsvinden. Niet alleen andere netwerksites als LinkedIn en Twitter, maar ook bij de Lifehacking Academy en rondom workshops. We willen gaan bekijken hoe deze gebieden elkaar kunnen  ontmoeten op de site of daar achter.

Lifehacking Boekenclub – Een idee wat ik al een tijdje heb en waarvan ik hoop dat we het in 2011 voor elkaar gaan krijgen. Een Lifehacking Boekenclub. Een periodieke aanbieding van een interessant boek rondom het thema Lifehacking, Het Nieuwe Werken, GTD etc die we kunnen recenseren, waarmee we leuke acties kunnen doen. Resulterend in een fraaie serie boeken die het Lifehacking stempel dragen.

Twitter en andere netwerken – Bovenstaande is niet meer alleen mogelijk op het eigen domein. We kijken natuurlijk al langer naar alle andere netwerken, met name Facebook en Twitter. Vanuit de ecosysteem gedachte hebben deze twee meer de voorkeur dan de meer gesloten netwerken van LinkedIn of Mindz. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het ontwikkelteam van Mindz een warm hart toedraag. Het blijft steeds aftasten, maar wie weet komt daar komende tijd verandering in.

Dit zijn slechts een een paar van de vooruitzichten, de plannen die we hebben met Lifehacking. Wil je daar deel van uitmaken als auteur of zie je een mogelijkheid om ergens je waarde toe te voegen in ons team? Laat het ons weten en wellicht kunnen we eens koffie drinken en verder praten!

Tot zover de terugblik en vooruitblik. Het is tijd om de oliebollen klaar te maken en het jaar feestelijk uit te luiden. Rest mij om jullie, onze lezers, hartelijk te bedanken voor jullie steun, aandacht, reacties, opmerkingen, vragen, kritiek, verbeteringen en suggesties het afgelopen jaar. Persoonlijk wil ik bij deze nog Joyce van Eerden en Annelies Verhelst in het zonnetje zetten. Zij zijn dit jaar achter elkaar verantwoordelijk geweest voor de redactie van de site, waar ik ze erg dankbaar voor ben. Daarnaast mijn dank aan Joeke-Remkus de Vries van Forsite Media voor zijn technische hulp in alles wat met WordPress heeft te maken. Annemieke Nieborg en Adfactor voor de commerciële kant van het verhaal, de uitgevers met wie we samenwerken om in 2010 weer een aantal boeken gratis aan te kunnen bieden en natuurlijk alle auteurs die het afgelopen jaar tot een topjaar hebben gemaakt. Een fijne jaarwisseling en tot in 2011!

over de auteur

Avatar

Frank Meeuwsen

Frank Meeuwsen is een onafhankelijk digitaal strateeg in zijn bedrijf The Incredible Adventure starts here... en oprichter van de website Lifehacking.nl. Tevens is hij voor Evernote de Nederlandse ambassadeur Zakelijk Gebruik.

Frank gelooft sterk in Getting Things Done. Nu nog het in de praktijk zien te houden. Je vindt hem vooral op Twitter en Google+.

Reageer

5 Reacties

  • Mooie cijfers.

    Lifehacking.nl wil verandering brengen aan de e-mailnieuwsbrief? De mensen die nog geabonneerd zijn op een e-mailnieuwsbrief weten óf niet hoe RSS werkt óf niet dat ze Twitter in kunnen zetten als nieuwe RSS middel.

    Een e-mailnieuwsbrief gaat geheel in tegen de regels die men hier verkondigt: zorg voor een kleinere e-mailstroom. E-mail is vervelend, net als telefoon. Je moet iedere keer weer een handeling uitvoeren: lezen, verwijderen, verplaatsen, markeren of noem maar op. Alle handelingen kosten tijd. Als je met GTD bezig gaat smijt je eerst die dingen er uit die tijd nemen maar weinig teruggeven. Zo heb ik bijvoorbeeld mijn RSS lezer de deur uit gedaan. Leuk programma, leuke techniek maar het kost te veel tijd. Ook al hoef je niet alles te lezen je bent toch bezig met koppensnellen en dus besteed je ook tijd aan die dingen die je niet wilt lezen.

    Nu er eindelijk een fatsoenlijke mutli-inzetbare dienst als Twitter is kan die ook lekker gebruikt worden als RSS applicatie. Je volgt je favoriete websites die een Twitteraccount hebben en je bent altijd op de hoogte. Zo krijg ik van @lifehacking altijd een berichtje wanneer er weer een nieuwsitem is geplaatst. Denk ik de titel interessant te vinden kan ik op de link klikken als ik dat niet denk dan klik ik niet. Het lezen van deze tweets gaat in dezelfde stroom als het lezen van tweets van personen die ik volg, geen extra applicatie en dus ook geen extra informatiestroom.

    Ik zeg: e-mailnieuwsbrieven? De deur uit met die dingen!

  • Grappig, ik ben dus wel een gebruiker van de nieuwsbrief. RSS gebruik ik alleen om mijn blogs ook op andere pagina’s te tonen zoals in mijn linked in profiel en facebook.

    De nieuwsbrief komt 1 keer per dag en bevat de “oogst” van die dag. Dit soort mails vlieg ik even door tijdens een koffie momentje. RSS is het nadeel dat je van *alle* interessante sites het nieuws te zien krijgt waardoor ik steeds te lang blijf hangen. Email open ik maar 1 keer per 2 uur.

    Punt is dat iedereen zijn eigen manier heeft om de dingen te doen die hij wilt doen. Wil je geen nieuwsbrief? Geen probleem, wil je hem wel? Dan komt ie wel, kost verders toch geen menselijke inspanning.

    Irriteer ik me aan een bepaalde nieuwsbrief, dan unsubsribe ik.

    Wat de cijfers betreft: Ik vind het aandeel Andriod erg laag, wellicht omdat android pas aan het einde van het jaar momentum kreeg? Of zouden Android gebruikers minder lifehackers zijn? En dat van Nokia is griezelig laag terwijl zij toch wel een redelijk aandeel hebben in smartphones (zelfs in Nederland).