Doe je leasebak de deur uit

Veel mensen, zowel in loondienst of als zelfstandige, rijden in een lease-auto van de zaak. Dat is leuk, want je mag elke 3 à 4 jaar een nieuwe auto uitzoeken. Een andere grote motivator hiervoor, is dat het een financieel gunstige regeling zou zijn. In de meeste gevallen is dat echter niet het geval. Het is een dure regeling die ook nog eens je keuzevrijheid beperkt. In dit artikel leggen we je uit waarom en we geven wat alternatieven.

  • Je mag elke 3 à 4 jaar een nieuwe auto uitzoeken.  Sterker nog, je moet het. Dat lijkt leuk, maar proefrijden en beslissen welke opties je wel of niet wilt, kost bergen tijd. En wat krijg je terug voor die tijd? Een auto die in basis hetzelfde doet als het vorige model, namelijk je van a naar b brengen.
  • De bijtelling waarover belasting betaald moet worden, liegt er niet om. Als je de extra belasting die je betaalt bij de leaseprijs optelt, praat je al snel over een behoorlijk bedrag. Een middenklasser kost op deze manier al snel 1000 euro in de maand. Uiteindelijk betaal je dit bedrag zelf, of je in loondienst of als zelfstandige werkt.
  • Het rijden in een nieuwe auto maakt het autorijden ook duur. In de eerste 3 jaar is de afschrijving het hoogst. Daarna wordt het minder. Maar ook als je er voor kiest om langer dan die 3 à 4 jaar te leasen, levert dit nauwelijks voordeel op. De leaseprijs zakt wel iets, maar je bijtelling blijft hetzelfde, aangezien die over de nieuwwaarde gaat.
  • Je kan niet meer kiezen voor het openbaar vervoer. De meeste werkgevers staan dit niet toe aangezien de kosten van de lease-auto al gemaakt worden. Een werkgever zal dus niet genegen zijn om daarnaast ook nog eens openbaar vervoer te vergoeden. Een ondernemer of zzp’er zal om dezelfde reden ook niet zitten te springen om extra kosten. En dat is jammer, want als je op maandagochtend in het centrum van Amsterdam of Utrecht moet zijn, is het best prettig om de trein te kunnen pakken, al is het maar voor het laatste stukje.

Je kan echter ook zelf een auto aanschaffen. Liefst een jonge occasion, dat scheelt enorm in de afschrijving. Een bezoek aan bijvoorbeeld de ANWB-site leert dat autokosten enorm afnemen wanneer je een jonge occasion aanschaft. De auto’s van tegenwoordig zijn van dermate kwaliteit, dat je ze in de regel makkelijk 6 tot 8 jaar representatief kan laten zijn en een kilometerstand van 300.000 slaat geen garagehouder meer van achterover. Zakelijke kilometers declareer je bij de baas of bij je bedrijf à 19 cent per kilometer, naast eventuele woon-werk reiskostenvergoeding. In de regel is dit al een forse besparing voor je werkgever, of voor jezelf als je zelfstandige bent.

“Ha, maar daar kan ik geen auto van rijden” zal je nu vast zeggen. Dat klopt, dat gaat (net) niet. Maar je mag de extra belasting van je bijtelling, die je in dit geval niet meer hoeft te betalen, hierbij optellen. En dat verandert het kostenplaatje enorm. De kilometerkosten van de auto waren toch al niet zo hoog door de veel lagere afschrijving. Deze worden makkelijk gedekt door die 19 cent plus de belastingbesparing. Op sites als berekenhet.nl, rekenwijzer, infonu.nl, kan je precies uitrekenen wat een auto van de zaak je kost en een eigen auto met kilometervergoeding je gaat opleveren.

De grootste winst is echter niet de besparing, maar de vrijheid in keuze die je er voor terugkrijgt. Afhankelijk van de bestemming en/of verkeersdrukte kies je de ene dag voor het openbaar vervoer en de andere dag voor de auto. Voor die 19 cent per kilometer kan je namelijk prima eerste klas reizen met de trein. Dat is comfortabel en geeft de mogelijkheid om uw tijd nuttig te besteden. Bijvoorbeeld door te werken, maar natuurlijk ook door een goed boek te lezen, te studeren, een film te kijken, etc. De besparing kan nog verder oplopen wanneer je, doordat je vaker met het openbaar vervoer reist, de tweede auto kan missen. Ook ben je vrij om een andere auto te kopen wanneer bijvoorbeeld  je gezinssamenstelling verandert en hoef je niet eerst een 3 of 4 jarig leasecontract uit te dienen.

Kortom, het kan geen kwaad eens kritisch naar je mobiliteit te kijken en je af te vragen wat of je nog wel zo blij wordt van een nieuwe auto om de 3 jaar. Misschien heeft dat allang zijn glans verloren en wordt je gelukkiger van meer vrijheid en minder kosten.

Dit artikel is geschreven door Jacco van der Pol. Coach en daarnaast danser, zanger, schrijver en optimist. Wil je meer weten, Jacco is te vinden op LinkedIn en op Twitter.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?2Meh...0Stom

About Author

20 Comments

  • Robert
    Posted 07/11/2010 7:22 pm 0Likes

    Als je een hybride auto least betaal je bij 52% feitelijk netto 7,28% over de cataloguswaarde, een Hybride koop je vanaf 20000, dus een netto bijtelling van €1456,- , inclusief brandstof, onderhoud etc. En je rijdt helemaal nieuw, kun je met een afgeschreven tweedehandsje niet tegenop. Bij 42% is het 5,88%, dus €1176,-, nog geen €100,- per maand dus.

    • Richardgolf
      Posted 07/01/2013 10:15 pm 0Likes

      Het ligt aan ieders situatie.

      Ik rijd 36000 km per jaar voor mijn werkgever. Hiervoor krijg ik (36000*0.19) 6840 Euro per jaar vergoeding. Mijn motor rijd 1 op 21 dus 2952 Euro per jaar brandstof. Wegenbelasting is 97 Euro per JAAR .Verzekering is 57 Euro per JAAR. Onderhoud dealer 722 Euro per jaar (inclusief kleding). Afschrijving 1000 Euro per jaar (Honda hornet 7200 Euro nieuw na 7 jaar 1000 Euro opbrengst) Ik houd dus 2012 Euro per jaar OVER van mijn km vergoeding.

      Daarnaast heb ik een golf Cabrio (1996) die kost mij 492 Euro per jaar wegenbelasting. 167 per jaar verzekering. 636 Euro per jaar onderhoud. Afschrijving 600 per jaar. 300 Euro per jaar brandstof (178 km per maand). Hij kost dus 2195 per jaar.

      Ik hoef geen bijtelling te betalen 2424 per jaar (Nieuwe golf Cabrio). Door niet te leasen houd ik dus 2241 per jaar over en dan heb ik ook nog een motor in de schuur.

      Voor sommige mensen kan leaserijden wel heel interessant zijn. Vooral als je heel veel prive rijdt, een nieuwe auto wilt en vooral relatief weinig zakelijke km maakt.

      Ik rijd motor niet vanwege de kosten maar omdat ik veel file rijd en veel klanten heb in de centra van grote steden. Ik kan dus overal voor de deur parkeren en ben dus op tijd thuis.

      • Richardgolf
        Posted 07/01/2013 10:24 pm 0Likes

        Oh ja wel belangrijke nadelen van km vergoeding zijn:

        Rijd ik mijn motor in puin mag ik zelf lekker een nieuwe betalen.

        Ik heb wel degelijk geld geinvesteerd in een motor en auto.

  • Sander
    Posted 27/11/2009 11:37 am 0Likes

    @Twan
    Krijg je nu ook een soortgelijk lease-budget voor een motor? Of is dat veel minder dan voor een auto?

  • Twan
    Posted 26/11/2009 2:13 pm 0Likes

    Een alternatiefje dat ik hier nog niet heb gezien is de motor. Bij mijn huidige werkgever had ik recht op een lease-auto maar bestond ook de mogelijkheid om prive te rijden. Daarvoor wordt dan een vaste en variabele vergoeding geboden. In plaats van de keuze voor een prive-auto heb ik een motor aangeschaft.

    De voordelen:
    – Met wat aanpassingen zoals een groot topkoffer kun je met gemak je laptop meenemen.
    – Een marge van 20 minuten op de verwachte reistijd is vrijwel altijd voldoende om op tijd te zijn voor afspraken.
    – Representatieve kleding draag je gewoon onder het motorpak en komt er ook weer kreukvrij onder uit.
    – Geen kilometeradministratie
    – Je blijft mobiel. Ook wanneer je een opdracht in de “middle of knowhere” waar 1 keer per uur een bus rijdt, moet uitvoeren.

    Overigens zijn er inmiddels ook driewielers te krijgen waar je met een B-rijbewijs op mag rijden.

    Kortom,

    Voor mij de meest ideale optie.

  • nikky
    Posted 20/11/2009 1:49 pm 0Likes

    Ieders situatie is anders, dus ieder zal voor zichzelf op een rijtje moeten zetten wat het meest gunstig/ voordelig is. Ik heb een oude opel corso, die ik zelf gekocht heb en waarmee ik bijna alleen maar zakelijke kilometers maak die vergoed worden tegen 19 ct de kilometer. Mijn man heeft een leaseauto circa 30 K. Wij rijden prive in die leaseauto ongeveer 40.000 kilometer per jaar (heel veel dus). Mijn man zou bruto niet meer gaan verdienen als hij kiest voor geen leaseauto. Hij betaald aan bijtelling circa 300 euro per maand. Als hij de leaseauto de deur uit zou doen zouden we een ‘nieuwe occasion’ moeten kopen (aanschaf en afschrijving), alle prive kilometers zelf betalen , belasting, verzekering, onderhoud, etc etc. OV is voor ons geen optie gezien we ons vaak bevinden in gebieden waar slecht of geen ov is.
    In ons geval is het toch echt voordeliger en praktischer om de leaseauto te handhaven. (nog los van het feit dat je hem niet zomaar kunt opzeggen).

    Reactie per punt: 1) ik ben langer bezig geweest met het uitzoeken van mijn koopauto en ik twijfel nog regelmatig of ik de juiste keus heb gemaakt. De leaseauto was zo uitgezocht: het shopt makkelijker met het geld van een ander
    2) De leaseauto is een arbeidsvoorwaarde. We kunnen er wel voor kiezen om geen leaseauto te kiezen, maar krijgen dat niet in salaris gecompenseerd
    3) Volkomen irrelevant
    4) Een terecht punt, maar met p&r kun je vaak heel voordelig de stad in (en in ons geval betaald de werkgever ook gewoon ov kosten)

  • Suzanne
    Posted 16/11/2009 2:07 pm 0Likes

    Het is altijd nuttig om de afweging te maken. Bij het einde van het leasecontract is het vaak ook mogelijk om de oude lease auto voor een interessante prijs te kopen. Dat maakt het nog gunstiger, in ieder geval voor ons.

    Wij hebben de lease auto van mijn man nog en het contract loopt volgend jaar af. Ik ben een eigen bedrijf gestart thuis en mijn man gaat steeds vaker met de trein of openbaar vervoer. Wij rijden max 11.000 km per jaar, dus onze lease auto slijt niet zo hard. Als mijn man de leaseauto niet kiest, krijgt hij een geldelijke vergoeding voor vervoer. Wij hebben net onze 2e auto de deur uit gedaan, omdat deze nu vooral stilstaat, en onze niet meer nieuwe lease auto wordt volgend jaar onze “koop” occacion

  • John
    Posted 12/11/2009 10:51 am 0Likes

    Ik kan eea bevestigen, ontvang leasevergoeding van baas en heb zelf auto aangeschaft, eerste drie jaar obv cost neutral gereden daarna EUR 3,000 per jaar voordeel (incl. alle kosten zoals afschrijving, rente-verlies, verzek, onderhoud)

  • Henri Koppen
    Posted 12/11/2009 10:41 am 0Likes

    Nog een PSje: Jouw titel: Doe de Leasebak de deur uit…. dat lukt alleen als je contract afgelopen is, anders kost het een hoop knaken!

  • Henri Koppen
    Posted 12/11/2009 10:40 am 0Likes

    Leuk artikel en goed om er weer over na te denken. Iets wat ik elke vier jaar doe. En iedereen moet zijn eigen keuzen en prioriteiten stellen. Om toch nog wat extra brandstof aan de discussie toe te voegen:

    Je kan een 2e auto kopen (met voldoende ruimte voor de kinderen) en alleen zakelijke kilometers rijden = geen bijtelling! Je kan een hybride auto nemen (al heel weinig bijtelling, maar geen trekhaak en met twee kinderen is dat te klein als je op pad gaat). En je hebt tegenwoordig ook steeds meer 20% bijtelling auto’s (maar die missen de PK’s).

    Al met al is een leasewagen wel duur, maar zakelijk kun je het ook van de winst aftrekken en leasen is het gemak qua verzekeren, onderhoud risico’s en dergelijke.

    Laatst toch maar weer voor een leasewagen gekozen omdat ik even niet genoeg cash had om een leuke 2e hands te kopen die ik graag wilde. Wat betreft dat er een verdienende partij tussenzit: zij kopen wel goedkoper in (ook qua collectieve verzekeringen e.d.) en lopen alle risico’s, waardoor de uiteindelijke prijs nog best mee valt.

    Overigens fiets ik 3 keer per week naar mijn werk 🙂 Lease zal dus best duurder zijn, maar vind er ook genoeg voordeel aan zitten (ben overigens ondernemer).

  • Alf Smolders
    Posted 12/11/2009 10:15 am 0Likes

    Wij hebben ervoor gekozen oude auto’s te rijden. Deze staan op naam van het bedrijf. De belastingdienst heeft een regel dat auto’s ouder dan 15 jaar een bijtelling wordt gerekend over de dagwaarde en niet over de cataloguswaarde. Zo reed ik tot dit jaar een Volvo 850 Estate met 170 PK, lederen bekleding, dakraam, stoelverwarming, cruise control, elektrische ramen, etc. etc.
    Nu gaat die bijtellingsregeling veranderen per 01-01-2010, al weet men nog niet helemaal wat het gaat worden. Zie de LinkedIn Bijtelling Youngtimer groep: http://www.linkedin.com/groups?gid=1809476&trk=myg_ugrp_ovr

    Tegenwoordig rijd ik een Mercedes 380 SEL uit 1982. Voor het milieu op LPG laten zetten. Een heerlijke auto om in te rijden, nog steeds een sportieve en zakelijke uitstraling, compleet met vier keer elektrische ramen, elektrisch dakraam, stoelverwarming, cruise control, climate control en goedkoop in het onderhoud, want onderdelen genoeg. Alle kosten zijn voor het bedrijf, en dus aftrekbaar. En een bijtelling van EUR 31,- per maand. Daarvoor wil ik geen gloedjenieuwe A6 met een bijtelling van EUR 800 netto van rijden!

  • Jacco
    Posted 12/11/2009 1:30 am 0Likes

    Na alle reacties te hebben gelezen, leek het me handig om nog het volgende, ter verduidelijking, toe te voegen aan mijn verhaal.

    Een paar jaar geleden heb ik mijn mobiliteit eens kritisch onder de loep genomen op basis van de volgende uitgangspunten.

    1. Een jonge occasion is significant goedkoper dan een nieuwe auto
    2. Bij een lease auto maakt de zaak kosten en ik extra via de bijtelling
    3. Bij een lease auto zit er een verdienende partij tussen.
    4. Bij een lease auto praat je grotendeels over vaste kosten en dat motiveert niet om regelmatig de trein te pakken.

    De grootste financiele ruimte zit in het feit dat de belasting feitelijk bovenop het bedrag komt wat de zaak voor de auto betaalt. De meeste werkgevers zien de auto van de zaak gewoon als looncomponent en dat betekent dat het in principe onderhandelbaar is. Vast niet bij allemaal, maar het is de moeite van het proberen waard, zeker als naar een nieuwe baan solliciteert. Dus als jouw werkgever je aan de ene kant meer betaalt omdat je geen auto van de zaak hebt en aan de andere kant bespaar je op je bijtelling, praat je over een aardig bedrag. Daarnaast bespaar je fors door in een occasion te rijden.

    Het leek me leuk om meer vrijheid te hebben en ook nog eens geld over te houden, dus ik ben gaan rekenen. Ik kwam toen net iets boven de 400 euro besparing uit. Ik heb dus niet alleen met de besparing van de belasting ivm met de bijtelling gerekend, maar ook met de kosten die de zaak voor de auto maakt. Als werknemer zul je dus wel moeten kijken of je je baas enthousiast krijgt voor een dergelijk plan. Als ondernemer kun je het zelf bepalen.

    Voor mij persoonlijk ging het echter verder dan die 400 euro. Ik realiseerde mij namelijk dat wanneer ik meer met de trein zou reizen, de noodzaak van onze tweede auto verdween. Dat betekende een extra besparing van 400 euro. Ik heb die totale besparing ingezet om een dag in de week minder te gaan werken. (wat ook weer de behoefte aan een tweede auto verkleinde). Mij persoonlijk leverde deze keuze dus zo’n 45 extra vrije dagen en meer tijd in de trein die ik nuttig kon besteden op.

    Natuurlijk is dit niet voor iedereen mogelijk of handig. In elk geval niet op precies deze manier. Daarbij is het niet simpel. Ook voor mij was dat niet het geval. Ik heb geld moeten vrijmaken om een auto te kopen. Binnen mijn gezin hebben we werktijden moeten indelen zodat we met 1 auto toekunnen. En ja, er zijn dagen dat het wat onhandig is. Maar daar staan twee maanden extra vakantie tegenover. Ik ben een aantal jaar bezig geweest om dit zo geregeld te krijgen, maar het is wel gelukt. En ik kan je verzekeren dat ik er erg blij van wordt.

    De reden dat ik het artikel heb geschreven is dat ik mensen uit wil dagen om hier kritisch naar te kijken. Kom je voor jezelf tot de conclusie dat je echt gelukkig wordt van die nieuwe auto, dan is de regeling met een lease auto helemaal niet zo slecht. Misschien komt in jouw specifieke situatie het rekensommetje helemaal niet zo gunstig uit. Maar dat weet je pas als je het rekensommetje maakt en een keer met je baas over de mogelijkheden gaat praten. Maar ik weet zeker dat er een behoorlijk aantal mensen rondlopen voor wie dit een serieuze overweging zou kunnen zijn.

  • Robin
    Posted 11/11/2009 9:39 pm 0Likes

    Leuk artikel. Het is inderdaad iedere keer weer een dilemma maar uiteindelijk kies ik iedere keer weer voor de lease auto. Niet alleen omdat de auto me van a naar b moet brengen. Een nieuwe auto is gewoon erg duur en zoals @fooled en anderen al aangeven wordt leasen dan toch interessant.

    Die opmerking van @fooled over “rare blogjes” is compleet misplaatst. Gewoon negeren en lekker doorgaan. Ik lees het met veel plezier.

  • Fooled
    Posted 11/11/2009 2:36 pm 0Likes

    Jacco… gelukkig heb je mer vestand van dansen en zingen dan van fiscliteiten!
    Een middenklasser kost je als bijgetelde leasebak al gauw 1000 euro in de maand? Bij een auto van 60K euro (en dat is wat meer dan een middenklasser) heb je 14.400 *bijtelling*. Als je een ton per jaar verdient – laten we zeggen als gemiddelde armoedzaaier in een middenklasser – betekent dat een netto belasting druk van 52% x 14,4K = 7488 en dat is 624 Euro per maand. Als jij daar zo’n auto van kan rijden (incl. brandstof, wegenbelasting, verzekering etc) moet je mij dat even komen voordansen!

    Rij je in een middenklasser van 30K met een modaal inkomen van 32K dan kost het nog véél minder. Eerst leren rekenen voordat je rare blogjes gaat schrijven!

  • Bas
    Posted 11/11/2009 2:30 pm 0Likes

    Deze rekensom probeer ik zelf ook vaak te maken.

    Maar toch vind ik het artikel wat te kort door de bocht.

    De vier argumenten kloppen (groten)deels, maar…
    – Wat te denken van de brandstof die je PRIVÉ (!) verbruikt? Het aantal privé-kilometers dat je maakt is een extra argument. In het geval van <500 km hoef je geen bijtelling te betalen, zijn het er iets meer dan 500 dan is een leaseauto misschien geen goed idee, maar met flink meer privékilometers dan die 500 heeft de gratis brandstof een behoorlijk effect op de rekensom.
    – Vorig jaar is mijn auto total loss gereden. Ik was een uur later weggesleept, had een vervangende auto en kon een nieuwe auto bestellen! Lastig om mee te nemen in de rekensom, maar zeker de moeite waard! Denk ook aan een barst in de ruit, parkeerschade, etc. etc…

  • Mischa Coster
    Posted 11/11/2009 12:15 pm 0Likes

    Ik denk dat het altijd goed is om kritisch naar dit soort beslissingen te kijken die veel geld kosten of opleveren. Wat ik echter jammer vind aan dit artikel is dat er een grote aanname wordt gedaan; namelijk dat iedereen een auto ‘enkel als een vervoersmiddel van A naar B’ ziet.

    Ik denk namelijk dat er genoeg mensen zijn die het, zoals @bastian zegt, juist erg leuk vinden om een nieuwe auto uit te zoeken, maar ook om een nieuwe auto te rijden! Mensen die daar ook het geld voor over hebben, liefhebbers. Als je erg veel in de auto zit kan ik me voorstellen dat een nieuwe auto over het algemeen toch comfortabeler en beter uitgerust is dan een occasion, uitzonderingen daargelaten. En dat die mensen dus het extra geld er voor over hebben om de toch al te lange tijd die ze in de auto doorbrengen zo aangenaam mogelijk te maken.

    Verder ben ik het ook eens met @Johan Klos die nog een aantal ‘vergeten’ kosten noemt. Volgens mij kan je wegenbelasting en verzekering ook nog aan dat rijtje toevoegen, niet?

    In sommige gevallen kan die bijtelling dus best wel opwegen tegen de kosten van prive rijden, gecombineerd met een aantal subjectieve criteria.

  • dyn
    Posted 11/11/2009 11:39 am 0Likes

    Ik vind dit een te zwart/wit artikel. Punt 1 en punt 3 zijn bijvoorbeeld tegenstrijdig (je moet een nieuwe auto in punt 1 en vervolgens staat in punt 3 dat dat helemaal niet moet maar eigenlijk slimmer is), punt 4 is zoals iemand al aangeeft onzin en punt 2 klopt niet eens. Je baas betaald de auto en daar komt voor jou als persoon nog een bijtelling bij, je betaald dus helemaal niet de volle mep, dat mag volgens mij wettelijk gezien ook niet eens. Met het OV gaan kan prima en is in sommige gevallen zoals het voorbeeld ook een stuk voordeliger dan de lease auto pakken. Je bent namelijk heel veel tijd kwijt om in de file te staan als je naar Amsterdam moet. In de trein heb je daar geen last van plus dat je ook alvast wat voorbereidend werk e.d. kunt doen. De combinatie is dan ook prima te maken. Het is alleen wel zo dat er geïnvesteerd is in een lease auto waarbij het dan niet de bedoeling is dat je dan ineens altijd met het OV gaat. Die lease auto heb je niet voor niets maar dat wil niet zeggen dat er zo nu en dan van af geweken kan worden!

    Je eigen auto gebruiken is ook zoiets. Je krijgt dan weliswaar een kilometervergoeding maar je moet rekening houden dat je hiervan de brandstofkosten kunt betalen maar dat dingen als slijtage daar niet van betaald kunnen worden. Zo zijn er nog wel meer zaken waardoor een eigen auto niet erg verstandig is om in te zetten als je regelmatig op weg moet.

    Zo spelen er nog wel heel wat meer zaken bij zo’n lease auto. Ik deel dan ook net als de rest hier de mening dat je dan ook altijd (wel of geen lease auto) goed kijkt naar de voor- en nadelen. Iets wat eigenlijk ook wel vanzelfsprekend is 😉

  • Johan Klos
    Posted 11/11/2009 10:00 am 0Likes

    Je vergeet de tankpas, de apk / onderhoudsbeurten, winter- en zomerbanden die (bij mij althans) bij het standaard lease-pakket zit.

    Daarnaast is het zo dat je de auto in principe snel kan uitkiezen omdat hij, zoals je zegt, er alleen is om je van A naar B te brengen. De bergen tijd is een keuze van jezelf. Een auto kopen kost overigens volgens mij meer tijd.

    Maar ondanks die opmerkingen verdient het zeker aandacht om eens te berekenen of het wel goedkoper is, een lease auto.

  • bastian
    Posted 11/11/2009 9:39 am 0Likes

    Over reizen met OV; m’n baas (Capgemini) verstrekt een NS-businesscard waarmee je gratis met OV kan reizen. Dus dat 4e argument gaat al niet meer op. Verder 1x per 4 jaar een nieuwe auto uitzoeken … het verschilt natuurlijk per persoon, maar een paar zaterdagmiddagen auto kijken is echt niet erg. Sterker nog; dat is leuk

Comments are closed.