Een projectenveld toevoegen aan je Outlook takenlijst

Een extra kolom toevoegen aan je takenlijst

Tijdens de meereffect training leren we mensen om (à la Getting Things Done) een Projectenlijst aan te maken. Die lijst helpt je om tijdens je Wekelijks Onderhoud even door alle belangrijke projecten in je leven te lopen om te kijken of alles een beetje lekker loopt, of dat je voor sommige projecten wat meer gas moet geven of extra hulp inroepen.

Sommige mensen vinden het fijn om dan voor elke taak precies bij te houden bij welk project die taak hoort. Outlook is daar niet heel handig in, omdat het lastig is om links te leggen tussen verschillende items (in m’n nieuwe boek leg ik uit hoe dat tòch kan, ook al ben ik zelf niet heel enthousiast over die manier van werken).

Maar wat wel vrij eenvoudig is, en ook handig kan zijn voor andere toepassingen, is het toevoegen van een compleet nieuw, helemaal eigen veld in een takenlijst. Ik leg in dit artikel uit hoe je dat kunt doen.
 

Een veld toevoegen aan een takenlijst

1. Open je takenlijst in Outlook en klik met je rechtermuisknop op het titeltje Onderwerp bovenaan de lijst in de titelbalk.

snag-0067.png

2. Kies dan het menu-item Veldkiezer.

snag-0043.png

Het veldkiezer schermpje wordt nu getoond:

snag-0050.png

3. Klik op de Nieuw knop onderaan.

4. Geef de naam op voor het nieuwe veld wat je wilt maken. In dit geval Project. Je kunt hier ook het veldtype of de notatie aanpassen. Omdat we in ons nieuwe Projectveld alleen tekst op willen slaan, laten we dat hier achterwege.

snag-0130.png

5. Sleep het Project balkje uit het lijstje in de Veldkiezer naar de Titelbalk en plaats het bijvoorbeeld achter het Onderwerp titeltje, of achter Categorieën als je die hebt toegevoegd zoals ik beschreven heb in mijn eerdere artikel over het toevoegen van het Categorieën veld.

project-naar-balk2.png

In dit nieuwe veld kun je voor elke actie in je takenlijst opgeven bij welk project die actie hoort.

eindresultaat.png

Je kunt op het Project titeltje klikken om de hele lijst te sorteren op project, zodat de hele lijst gesorteerd wordt op dat veld. Of je klikt met je rechtermuisknop op het Project titeltje, en kiest voor groeperen om de hele lijst te groeperen naar het project.

Enjoy.

Wat vind je van deze hack?
1Te gek1Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

7 Comments

  • frank
    Posted 08/01/2018 12:02 pm 0Likes

    Maar je kunt dergelijke velden helaas niet printen….

  • Jan van Engelen
    Posted 10/09/2011 10:47 pm 0Likes

    Gemakkelijk is ook de methode die Invantive Vision gebruikt. Je zet het projectkenmerk tussen blokhaken in het onderwerp en automatisch wordt de e-mail of taak gekoppeld aan het project. Via Invantive Outlook Add-in komen er veel projectmanagement functies beschikbaar, waaronder ook een urenraming met totalen, de hoeveelheid uren nog te gaan, de hoeveelheid uren al verstookt etc.

  • Ad koetsier
    Posted 08/09/2010 8:31 am 0Likes

    Dag Taco,

    Projecten aanmaken is natuurlijk handig. Maar ik wil ook kunnen plannen. Lukt dat ook met outlook en indeling in projecten. Aanmaken van een een veld met urenraming lukt. Maar hoe kun je totalen laten zien. handig om te zien hoe je de week of maand uitkomt met je taken.

  • Taco Oosterkamp
    Posted 08/03/2010 1:58 am 0Likes

    Dag Roel, je kunt in Outlook forms aanpassen en eigen forms maken, daarmee zou het moeten lukken. Maar ik heb daar zelf geen uitgebreide ervaring mee, al is het maar omdat ik het nogal omslachtig vind. Maar allicht dat je iemand kunt vinden die er wél ervaring mee heeft en dat voor je kan bouwen. Succes!

  • Roel Peeters
    Posted 18/02/2010 8:39 pm 0Likes

    Leuk, maar is er ook een mogelijkheid om dit veld vervolgens in de taak te zien als je die opent? Of moet je dan programmeren (VBA)?

  • SdO
    Posted 17/06/2009 8:43 am 0Likes

    Kan je het veld ook gebruiken in de afspraken? Zijn daar nog oplossingen voor? bvd

  • Jan vdP
    Posted 10/10/2008 3:31 pm 0Likes

    Heerlijk. Ik zit de komende periode veel bij een outlook organisatie intern, dus ik smul nu van die outlook tips!

Comments are closed.