Een simpele checklijst is ‘a joy forever’

Afgelopen zomer liep ik samen met twee vrienden langs de Thames in Londen. We hadden wat te vieren en waren op zoek naar een gezellig, goed restaurant om te dineren. Dat bleek nog niet zo simpel te zijn. Na vele kilometers slenteren zijn we met de blaren op onze voeten de rivier maar overgestoken, om bij een simpele Chinees onze trek te stillen en onze voeten wat rust te gunnen.

Dat zal me op diezelfde plek niet nog een keer gebeuren. Waarom niet? Een paar weken later liep ik daar weer, met m’n dochter. Deze keer liepen we door en kwamen we 200 meter verder een tiental fantastische restaurantjes tegen! Zucht. Maar die staan nu wél op mijn checklijst met restaurants! Daarom niet.

Wat een checklijst voor je kan doen

Een simpele checklijst, zoals mijn lijst met restaurants, is ideaal om met minder inspanning méér resultaat te leveren:

  • Sommige klussen moeten nou eenmaal elke keer op dezelfde manier worden gedaan.
  • Sommige dingen zijn niet interessant genoeg om je elke keer weer op te concentreren, maar ze moeten wél goed gebeuren.
  • Sommige dingen doe je niet vaak genoeg om er écht handigheid in te krijgen, dan kan een checklijst als spiekbriefje heel handig zijn.
  • Wanneer je een nieuwe baan hebt, of een nieuwe taak, is een checklijst handig om jezelf in te werken, totdat je de routine te pakken hebt.
  • Over sommige dingen wil je regelmatig nadenken, maar niet de hele tijd door.

Waarom zou je simpele checklijsten maken?

Het voordeel van een simpele checklijst is, dat je het denkwerk maar één keer hoeft te doen.

Neem onze trainingen. Elke keer dat we een meereffect training geven, moet alles goed lopen. Er moet voldoende trainingsmateriaal zijn, Jetteke gaat van te voren een keer langs bij het hotel, de deelnemers krijgen informatie vooraf. Er zijn tientallen details die elke keer goed geregeld moeten zijn.

Daar hebben we dus een doorloopplanning en een paklijst voor. Kwestie van ervaring. Op de doorloopplanning staat vanaf een maand vóór de training, wat er moet gebeuren (materiaal bestellen, aantallen deelnemers doorgeven aan het hotel, naamkaartjes printen en vouwen, dat soort dingen). Op de paklijst staat wat er elke keer ingepakt moet worden om mee te nemen.

In de loop van de tijd hebben we die lijsten steeds wat aangescherpt, nu kunnen we er bijna blind op varen. En dat geeft rust. Wanneer die lijst is afgevinkt, hebben we ook werkelijk alles gedaan wat nodig is voor een goede voorbereiding. De praktijk heeft dat bewezen en wij hebben er geen twijfel meer over.

  • Een checklijst geeft je een compleet overzicht.
  • Het scheelt denkwerk: je hoeft niet elke keer hetzelfde opnieuw te bedenken.
  • Een goede checklijst geeft rust: je weet definitief, dat je niets bent vergeten.

Simpele checklijsten

Het helpt wel, om een beetje relaxed om te gaan met dit soort lijsten. Zodra je er een enorme bureaucratie omheen gaat bouwen, wordt het al snel te zwaar.

Nee, een simpele, lichtgewicht checklijst kan een eenvoudig lijstje met aandachtstreepjes zijn. Sla ‘m op in Outlook, Excel, Word, Notepad, zodat je ‘m elke keer makkelijk kunt nalopen of kunt uitprinten.

Maak in Fingertips een trefwoord voor je checklijst, dan kun je ‘m snel openen.

Of sla ‘m op in TypePilot, dan plak je je checklijst snel in een nieuw document.

En zorg ervoor, dat het simpel is om een nieuwe lijst te maken. Ik heb zelf in Outlook een aparte Taken-folder aangemaakt met alleen maar checklijsten. Die heb ik ook bij me op m’n Palm Treo 680 (lang leve KeySuite), zodat ik op elk moment een nieuwe lijst kan beginnen.

Welke lijsten zijn handig voor jou?

Maak eens een lijst met mogelijke checklijsten, het zijn er meer dan je waarschijnlijk denkt…

  1. Klusjes (boekhouding)
  2. Paklijsten (vakantie, sport, dansen)
  3. Restaurants (goede ervaringen, maar óók slechte ervaringen zijn handig)
  4. Een checklijst met dingen om niet (meer) te doen, waarvan je besluit dat ze niet bij jouw keuzes horen
  5. Levensdoelen

Het enige risico is dat je vrienden óók willen profiteren van jouw lijst met restaurants. Dat kost ze dan wel meteen een etentje natuurlijk…

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

1 Comment

  • Ron C. de Weijze
    Posted 14/09/2007 3:39 pm 0Likes

    Een simpele checklijst kan uitgroeien tot een persoonlijk protocol. Breng volgorde aan in de lijst en maak zaken aan elkaar ondergeschikt, zodat altijd bovenaan staat wat het belangrijkste is en afhankelijk daarvan de punten waar dat in uiteenvalt, en waar DIE weer in uiteenvallen enz… Houdt deze lijst bij en verander er zoveel en zo vaak aan als je maar wil. Uiteindelijk zal die steeds stabieler worden en steeds meer een document om persoonlijk op te vertrouwen!

Comments are closed.