Elke dag je inbox leeg met Getting things done

Een lege inbox en een helder hoofd

Ruim twee jaar geleden begon ik met het schrijven van artikelen over een methode uit een boek dat me geholpen had om mijn hoofd én m’n inbox leeg te krijgen; en toch lekker veel dingen voor elkaar te krijgen. Weg schuldgevoel, weg twijfel, weg onrust. Een vriend had me dat boek aangeraden en na zes weken proberen wilde ik niet meer anders.
In die tijd was er wel een Nederlandse vertaling, maar die was zo slecht dat ik die aan niemand durfde aan te raden. Daarom ben ik toen zelf maar artikelen gaan schrijven op een weblog. Die artikelen werden steeds beter gelezen, waardoor ik de indruk kreeg dat veel Nederlanders hard toe zijn aan een leven met minder stress, zonder meteen in een hutje op de hei te moeten gaan wonen.

Deze week is alles veranderd


Gelukkig is deze week alles veranderd: de nieuwe Nederlandstalige editie van Getting things done is verschenen. Nog net op tijd om hem bij iedereen die je een ontspannen en productief 2008 wenst onder de boom of oliebollen te leggen.
Waarom zijn al die Lifehackers nou zo blij met dit boek? Het voorwoord voor deze nieuwe Nederlandstalige editie werd -met instemming van David Allen- geschreven door twee Lifehackers: Martijn Aslander en mijzelf. Ook Lifehacker Frank Meeuwsen schrijft fanatiek over het systeem van David Allen.

Geen krampachtig time-management

Ik zal een poging doen om de vele voordelen samen te vatten.
Allereerst houdt David Allen, die het Getting Things Done systeem ontwikkelde in de loop van zo’n twintig jaar, niet van krampachtige time-management systemen. In zijn ogen heeft het niet zoveel zin om een spijkerharde planning te maken voor de komende week, omdat het moderne leven er toch voor zorgt dat iedere dag weer z’n eigen verrassingen kent, die roet in het eten gooien. Dat herkennen we allemaal, toch?
In plaats van zo’n boekhoud-achtige planning is het veel beter, aldus David Allen, om snel en effectief beslissingen te nemen over alle informatie die je leven binnenkomt. Of het nou gaat om een e-mail, een brief, een offerte, of zomaar een goed idee of een afspraak: zolang je er niet werkelijk mee ‘dealt’ blijven dit soort zaken ergens in je gedachten rondcirkelen. Er is continue een soort mentale ruis die je afleidt van wat je op dat moment werkelijk wilt doen. En die ruis is zeker niet productief.

Elke dag een lege inbox

Het consequent toepassen van het Getting Things Done systeem zorgt voor: elke dag een lege e-mail inbox (een groot voordeel op zich!), een helder hoofd wat zich makkelijk concentreert op belangrijke dingen, en meer betrouwbaarheid omdat niets zomaar ‘van tafel valt’. Dat laatste is vooral in een team erg plezierig.
Maar het goed verwerken van alle inkomende zaken zorgt ook voor een goed overzicht over alles wat speelt, waardoor het veel simpeler wordt om prioriteiten te stellen en je doelen te behalen.

Ook in Nederland steeds bekender

Wereldwijd worden steeds meer mensen enthousiast voor deze manier van werken: thuis en op het werk. In Nederland trainen we mensen van grote organisaties als ING, Fortis en Philips, maar ook van gemeentes, kleine bedrijven en veel non-profit organisaties. Wat dat betreft is het verbazingwekkend hoe weinig je dit systeem in de media tegenkomt.
Gelukkig is er heel veel te lezen op Internet wanneer je meer wilt weten over Getting Things Done. In Nederland schrijven vooral twee Lifehackers veel over Getting Things Done: Frank Meeuwsen en ondergetekende.
Frank doet dat op zijn weblog: http://www.whatsthenextaction.com
Ik schrijf op http://www.meereffect.nl elke twee weken een artikel over slimmer werken op basis van Getting Things Done.

Lees dat boek

En nu eerst: lees dat boek.
Getting things done, David Allen
Prettig en efficiënt werken zonder stress
Uitgeverij Academic Service
ISBN 9789052616261

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

17 Comments

  • Taco Oosterkamp
    Posted 16/01/2008 10:57 am 0Likes

    Dag oscar, dat is triest.
    Wij hebben ‘m besteld bij http://www.managementboek.nl – zonder problemen. Hij staat daar op dit moment op nummer 6 qua verkopen, dus we zijn niet de enige 🙂
    http://www.managementboek.nl/boek/9789052616261/getting_things_done_nederlandstalig_david_allen
    Bij Bol staat hij ook gewoon in de lijst, hoewel dan met een verkeerde auteursnaam.
    Succes!
    Taco Oosterkamp

  • oscar
    Posted 15/01/2008 5:24 pm 0Likes

    Hallo Taco,
    was een goeie tip, GTD onder de boom. Ware het niet dat de boekhandel waar de Kerstman ging shoppen het boek nog niet voorradig had. Dus ik vond een aardige boekenbon. Vandaag geprobeerd om bij Selexyz deze bon te verzilveren, maar volgens deze boekhandel is de Nederlandstalige versie (nog?) niet leverbaar. Ze verwezen me naar ‘Doe het nu’, maar daar was ik juist niet naar op zoek.
    Hebben jullie een deal met een specifieke leverancier, of heeft Selexyz het bij het verkeerde eind?
    Zowel online als offline overigens http://www.selexyz.nl/pages/detail_v2/S1/10030001972362-2-10090000000010.aspx?showbreadcrumb=1%09%09%09%09%09%09%09%09%09

  • Gerard
    Posted 24/12/2007 10:19 pm 0Likes

    Daar heb je zeker een goed punt en een goede eigen vraag met een antwoord dat mij zeker tevreden stelt. dit ‘dilemma’ is iets wat bij veel sites speelt, waaronder dus ook eerdergenoemde website nu.nl. Wanener je als redactie het gevoel krijgt niet meer informatie te brengen om de informatie, maar eerder bezig bent met een advertorial, dan is er iets mis, of wanneer hier twijfel over bestaat. Nogmaals dank en een fijne kerst!

  • Taco Oosterkamp
    Posted 24/12/2007 5:19 pm 0Likes

    Dag Gerard, goede vragen lijken mij vooral goede vragen 🙂
    Ik denk dat Managementboek een half uur of een uur vasthoudt waar een bezoeker vandaan komt, maar dat doen ze vast ook via een cookie.
    Zelf denk ik dat iemand die dit niet wil, het beste een cookie-blokker kan installeren, of kan instellen dat hij/zij geen cookies wil accepteren. En het lijkt me dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of wij wel of niet een affiliate-link plaatsen. Wanneer je naar een website naar managementboek surft, plaatsen ze sowieso wel een cookie, toch?
    Wat volgens mij wél een heel interessant punt is, is de vraag of wij een product aanbevelen vanwege de fee die we erover ontvangen, of vanwege het feit dat we het werkelijk een goed product vinden. Ik heb het idee dat we daar bij Lifehacking.nl allemaal heel integer in handelen. Dat is voor mij de lakmoesproef voor dit soort beslissingen.

  • Gerard
    Posted 24/12/2007 5:00 pm 0Likes

    Dank voor de info 😀 Ik zag bij een op nu.nl geplaatst artikel, ivm jullie samenwerking, enige tijd geleden ook een dergelijke link, het ging toen geloof ik ook om een online boekhandel. Ik heb er an sich geen problemen mee, immers, dit is niet een stukje hobby, en dus zal er toch geld verdiend moeten worden.
    Mijn probleem is meer dat het voor de gebruiker niet duidelijk is hoe er met de privacy wordt omgegaan. Na het klikken op bepaalde links wordt met enige regelmaat een cookie geplaatst door de betreffende site. Dit om ervoor te zorgen dat wanneer de bezoeker die op de affiliatelink heeft geklikt, en pas een week later besluit terug te keren en een boek aan te schaffen, alsnog gekoppeld wordt aan deze site door middel van een cookie. Hier komt, naar mijn mening, de privacy van de bezoeker in het geding.
    Bedankt iig voor de reactie op mijn eerdere comment (itt tot veel andere blogs waar (negatieve) geluiden direct worden gewist). Complimenten!

  • Taco Oosterkamp
    Posted 24/12/2007 4:47 pm 0Likes

    Dag Gerard,
    Volgens mij is dit het enige artikel waar ik een affiliateid in heb gezet. We hebben daar even over overlegd en het leek een aardige manier om wat pecunia bij elkaar te sprokkelen. Zo zullen we ook nog wat experimenteren met bijvoorbeeld Google Adsense advertenties.
    Vergeet niet dat Lifehacking.nl ook heel veel geld kost. Denk aan de hosting, reiskosten naar Lifehacking Academy, gemiste inkomsten uit andere activiteiten en natuurlijk alle koffie die nodig is bij het schrijven van de artikelen 🙂
    In veel andere artikelen kom je wel Analytics tags tegen. Die hebben te maken met het feit dat wij het ook leuk vinden om te zien waar mensen op reageren en welke artikelen blijkbaar meer in de smaak vallen dan andere.

  • Gerard
    Posted 24/12/2007 1:57 pm 0Likes

    Beste lifehacking.nl, ligt het nu aan mij, of kom ik ‘per ongeluk’ steeds links naar andere sites tegen waar een affiliateid of een andere vorm van indirecte verkoop in voorkomt?

  • Taco Oosterkamp
    Posted 18/12/2007 4:00 pm 0Likes

    Hallo Huibert, ik zou denk ik toch gewoon ook het nieuwe boek aanschaffen. Tenzij de prijs een probleem is: je krijgt tijdens de training ook nog een trainingsmap met 150 pagina’s van mijn hand 🙂
    Tot donderdag dan! Taco

  • Huibert
    Posted 18/12/2007 1:36 pm 0Likes

    Da’s een goede zaak. “Doe het nu” was inderdaad zware kost. Wel veel van opgestoken, toch! Wat denk je Taco? Zal ik die nieuwe meteen bestellen? Of eerst donderdag de meereffect-cursus in Noordwijk afwachten? 😉 (Tot dan, Huibert)

  • Taco Oosterkamp
    Posted 17/12/2007 10:26 pm 0Likes

    Dag Merlijn,
    Ik zou ook zeggen dat GTD alleen niet genoeg is. Vooral aan de bovenkant van het model is nog ruim voldoende ruimte om verder in te vullen. Wat ik trouwens zelf wel lekker vindt – zo blijft het aardig waardevrij, wat voor een model als GTD een voordeel is wat mij betreft.
    Dat van die beslissingen snap ik misschien wel, maar ik vind het wel erg overdreven. Het gaat zeker niet om 200 beslissingen per dag. Ik denk dat ik er misschien 10 neem per dag – en dat is voor de meeste mensen goed te doen. Zeker als je (goed) betaald wordt om kenniswerk uit te voeren; beslissingen nemen hoort daar gewoon bij denk ik. En daar is GTD op gericht.
    Je zult David trouwens nooit horen zeggen, dat GTD voor iedereen is. Voor dat soort generalisaties is hij veel te invoelend en intelligent.
    Taco

  • Johan DHaeseleer
    Posted 17/12/2007 9:42 pm 0Likes

    Hoi Merlijn,
    wat betreft rituelen en vaste ritmes kan ik de reviewer begrijpen.
    Over het nemen van beslissingen daarentegen wil ik de reviewer tegenspreken. Als je het nemen van beslissingen als mens moeilijk vind heb je een grote opportuniteit om te verbeteren.
    Het GTD proces bestaat uit de 5stappen : Verzamelen, verhelderen, organiseren, herbekijken en doen. In stap 2 en 4 neem je inderdaad beslissingen.
    Het GTD-proces is een ‘serieel’ proces. De output van het proces is zo groot als de zwakste schakel. In meeste gevallen merk ik dat mensen in hun stap 2 zouden kunnen verbeteren.
    Wat is het alternatief wanneer je geen beslissingen neemt? Ik weet het niet echt. Ik denk dan dat beslissingen voor jou genomen worden.
    Tot hiertoe is het GTD-systeem het enige systeem welke me al bijna 2 jaar helpt om dingen gedaan te krijgen.
    Mijn 2 cent.

  • Merijn Vogel
    Posted 17/12/2007 4:25 pm 0Likes

    Een van de meer inzichtrijke commentaren op Amazon die ik kon vinden over Getting Things Done belicht een typisch aspect van GTD, namelijk dat je op veel momenten van de dag beslissingen neemt:
    http://www.amazon.com/review/R3GU78YMNHD5GW/ref=cm_cr_rdp_perm
    De reviewer vindt op zijn minst dat GTD niet op zich kan staan en geeft ook aan waarom hij vindt dat GTD niet voor iedereen geschikt is. Met name:
    –quote–
    If you have trouble prioritizing what to do next in your day and life, then having to make those prioritizing decisions 200 times a day, as GTD encourages, is incredibly draining.
    –quote–
    Vertaald ongeveer: Als je het lastig vindt te prioriseren wat je als volgende actie oppakt, dan is het 200 keer per dag zo’n beslissing te nemen zoals GTD aanmoedigt, enstig uitputtend.
    Wat deze commenter aangeeft is verder dat GTD naar zijn inzicht aanvulling behoeft met boeken over succesvolle schrijvers, rituelen en vaste ritmes.

  • Dennis
    Posted 17/12/2007 10:46 am 0Likes

    Taco, bedankt voor je reactie. Nou durf ik de NL-versie met een gerust hart te bestellen. 🙂

  • Taco Oosterkamp
    Posted 17/12/2007 6:06 am 0Likes

    Dag Joost, je hebt inderdaad wat ik de ‘oude’ versie noem. Die is niet meer leverbaar. De nieuwe is een heel stuk beter vertaald. De titel “Doe het nu” alleen al — het leuke aan Getting Things Done is juist dat David je leert om dingen zo efficiënt mogelijk uit te stellen 🙂
    En Dennis, het Engelse boek is een pocket, het Nederlandse boek heeft een grotere bladspiegel. Het is wel de complete vertaling, geen uittreksel ofzo.

  • Dennis
    Posted 17/12/2007 12:16 am 0Likes

    Hoe kan de Nederlandstalige versie maar 120 pagina’s bevatten (volgens bol.com), terwijl de Engelstalige minstens 2x zo dik is??
    Joost, de versie die jij hebt, is een andere versie dan Taco bedoelt. Die van Taco heet daadwerkelijk “Getting Things done”. ISBN’s:
    ISBN10: 9052616264 | ISBN13: 9789052616261
    Jij hebt waarschijnlijk de versie, die door Taco “slecht vertaald” genoemd wordt.

  • Joost
    Posted 16/12/2007 11:26 pm 0Likes

    De Nederlandse vertaling heet niet “Getting things done” maar “Doe het nu!” met als ondertitel “Prettig efficiënt werken zonder stress”. Mijn druk is van april 2007 met ISBN 90 5261 387 7.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: