Ga die winterdip uit de weg door deze toffe tips

07.43 uur ’s ochtends. De wekker gaat al een tijdje, maar je bent nog net zo moe als toen je gisteren je bed in stapte. Tandenpoetszzzzz… en bij het idee dat je je ontbijt nog moet maken, vallen je ogen alweer dicht. En dan moet je nog een hele dag. Maar liefst 500.000 Nederlanders hebben last van een winterdip, maar wat doen we er tegen? Wij hebben een paar tips voor je op een rij gezet om die winters voortaan hopelijk vliegend en fluitend te doorstaan.

winterdip

Werk aan je biologische klok

Vooral ’s ochtends is het belangrijk dat je je wekker op een vaste tijd zet. Ook al was de film nog zo goed of de nacht nog zo wild, zet je wekker om (bijvoorbeeld) 08.00 uur! Zo maak je het je biologische klok makkelijker om de tijd in de gaten te houden en je lichaam te laten ontwaken. Zo word je binnen no-time een (energieke!) vroege vogel.

Vind het licht

Nummer 1-aanstichter van een winterdip is het gebrek aan licht. Ga daarom op zoek naar het licht. En dan bedoelen we natuurlijk niet het licht dat in de voorraadkast brandt, maar het ‘echte’ licht. Ga eropuit (lees: ga naar buiten, blijf niet binnen). Ga in plaats van wéér je warme zitkuil op de bank op te zoeken naar buiten. Maak een boswandeling! Waai effe lekker uit op het strand! Op de bank word je namelijk alleen maar getrakteerd op een portie blauw-lichtstraling van de televisie, die de winterdip alleen maar versterkt. Desnoods neem je de hond van je oude buurvrouwtje een keertje mee; dan doe je ook nog iets goeds voor de samenleving!

Hello from the other… light!

Zit je toch te diep in je winterblues om nog naar buiten te gaan, of heb je er simpelweg geen tijd voor? Breng dan het licht naar binnen. Klinkt zweverig, maar dat is het in dit geval niet. Tegenwoordig zijn er diverse alternatieven voor het buitenlicht, zoals lichtbrillen of lichtlampen. Neem contact op met je huisarts of de apotheek bij jou in de buurt voor de opties.

Wil je toch liever anoniem blijven met je winterdipje? Tegenwoordig zijn in veel winkels wekkers te koop die je wekken met licht; ook dat werkt erg goed tegen vermoeidheid.

Ga sportenwinterdip

Dit is natuurlijk wel het laatste waar je aan denkt tijdens je jaarlijkse dip, maar het is wel een van de beste geneesmiddelen. Al is het maar een klein uurtje, je lichaam zal je er eeuwig dankbaar voor zijn. Door te sporten maakt je lichaam endorfine aan (inderdaad, het gelukshormoon). Wil je nou helemaal goed bezig zijn, dan raden we je aan de sportsessies naar buiten te verplaatsen. Dan vang je ook nog eens een broodnodige dosis daglicht op – twee vliegen in één klap dus!

Ben je toch niet zo van de zweetparels en de tomatenwangen, dan is yoga ook een optie. Yoga maakt de geest vrij en het lichaam los; helemaal top dus voor alle negatieve gedachten.

Eet gezond(er)

Dit is er eentje die ook nog eens goed is voor alle voornemens die je jezelf waarschijnlijk heb opgedrongen: let op je eetstijl. Tijdens een winterdip is het vooral belangrijk om goed te ontbijten. Je lichaam is en blijft een motor, en een motor heeft nu eenmaal brandstof nodig. Daarnaast is het belangrijk om veel fruit en (groene) groente te eten, zoals broccoli, boerenkool en spinazie. Voedingsmiddelen als paprika (vier keer zoveel vitamine C als een sinaasappel!), noten, tofoe en bananen zijn eveneens bevorderend voor het herstel.

winterdip

Neem dus bij trek (waar de winterdipjes ook om bekendstaan) vooral de hierboven genoemde snacks in plaats van snoep, chocola en zo. Deze zoete versnaperingen zijn namelijk niet bevorderlijk voor je gezondheid, en door het hoge suikergehalte maken ze je alleen maar vermoeider.

Hebben deze tips nou geen effect en blijf je last houden van moeheid en sombere gedachten? Neem dan vooral contact op met je huisarts. Artsen hebben verschillende psychotherapieën die voor jou beter kunnen werken. Of je laat gewoon alles vallen en stapt in het vliegtuig, YOLO!

 

 

Nog gelukkiger worden? Lees dan snel deze 12 tips om jezelf gelukkig te maken!

Wat vind je van deze hack?
4Te gek7Leuk3Serieus?3Meh...5Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie