Gamified Push-Ups – Gezocht: testers

Zoveel mogelijk keer opdrukken kan ik altijd doen. Maar consequent elke dag een standaardset push-ups vind ik moeilijk om vol te houden. Daarom heb ik Gamified Push-Ups (GPU) ontwikkeld. Daardoor kan ik dertig dagen achter elkaar hetzelfde aantal keer opdrukken. En daar wordt ik sterker en gelukkiger van. En het is gemakkelijker vol te houden! Voor mij werkt Gamified Push-Ups. Ik zou het leuk vinden als je wilt testen of het ook voor jou werkt.

Spelregels

1. Bepaal op welke dag je begint. Nummer vanaf die dag dertig dagen in je agenda. Dit heet een streak.
2. Druk op de eerste dag zoveel keer op als je kan. Dat wordt het aantal keer opdrukken per dag. Als je wilt kun je er ook eentje minder doen. Wees eerlijk: gaat het lukken om de eerste dagen het aantal gekozen push-ups te doen?
3. Doe elke dag om ongeveer dezelfde tijd precies hetzelfde aantal push-ups. Als je er meer doet dan ben je gestopt met GPU. Als je er minder doet: morgen is er weer een dag. Wees aardig voor jezelf. Behandel jezelf zoals je iemand zou behandelen die hulp, aandacht of liefde nodig heeft.
4. Als je verder wilt spelen: herhaal stap 1 tot 3. Dag 1 van de nieuwe streak komt direct na dag dertig van de vorige streak.

Speltips

Denk als een speler. Tel de streaks. Als je bijvoorbeeld, zoals ik, tijdens de eerste streak 5 push-ups doet dan heb je een GPU-level 1-5. Als je bij de volgende streak 10 push-ups doet dan heb je GPU-level 2-10.
Geniet van de instant feedback die het sterke gevoel in je armen je geeft.
Het is verboden om per dag meer dan het aantal afgesproken push-ups te doen. Dit geeft je het verlangen om het morgen weer te doen.
Denk goed na voordat je met anderen deelt dat je dit aan het doen bent. De sociale druk helpt je misschien om door te gaan. Maar als het niet lukt is het vervelend om dat te moeten delen met anderen.

Voor GPU ben ik geïnspireerd door
Buster Benson – http://750words.com/
Matt Cutts – http://www.my30dc.nl/site
Jane Mcconigal – http://realityisbroken.org/
Kelly Mcconigal – http://kellymcgonigal.com/willpowerinstinct/
Kevin Werbach – https://www.coursera.org/course/gamification

Als je het spel uitprobeert zou ik het leuk vinden als je laat weten hoe je het ervaart. Als je het spel aanpast zou ik graag horen hoe je dat doet. Dit kan hieronder in de comments.

13 05 06_Thijs_de_Beus_4Over Thijs de Beus
Thijs de Beus (1981) is rustig. En hij geniet ervan om mensen te helpen. Met zijn bedrijf Wijs werken raakt hij mensen met rust door hen Getting Things Done te laten ervaren.
Sinds april 2013 is Thijs hevig bevangen door een interesse voor spelen en gamification. Zijn nieuwe doel is om veel fiero in real life te ervaren. Je kunt hem vinden op Twitter en op zijn Wijs werken column.
Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

12 Comments

  • wiebe
    Posted 03/07/2013 8:26 pm 0Likes

    Gebruik zelf Tabata interval training: 20sec vol er tegen aan 10 sec rust en dat voor 8 sessies
    opdrukken/kniebuigingen/ eigenlijk allemaal oefeningen waar je je eigen gewicht gebruikt om je lichaam te trainen. via de app circuit trainer krijg je meteen verschillende oefeningen en de tijd wordt voor je bijgehouden.
    Succes.

  • Peter Jan van Haastert
    Posted 30/06/2013 2:18 pm 0Likes

    Het boek Fontein der Jeugd van Peter Kelder beschrijft het verhaal van een oud militair die door ouderdom helemaal scheef was gegroeid. Hij gaat naar Tibet om zijn gezondheid en conditie te verbeteren en leert daar de Vijfes Rites (lees: yoga oefeningen). Ik heb die een aantal jaren iedere ochtend gedaan en na verloop van tijd kost het je maar 15 minuten om de reeks te doen. Ik denk dat die vijf oefeningen meer effect hebben dan ‘alleen maar push-ups’. Op Youtube zijn er vele voorbeelden van de uitvoering te vinden. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijf_Tibetanen
    Succes!

  • Thijs de beus
    Posted 27/06/2013 9:55 am 0Likes

    Hier de link naar de site van Jane. http://janemcgonigal.com/my-book/

  • Willem
    Posted 25/06/2013 9:21 am 0Likes

    de link http://realityisbroken.org/ is …eeehhh… broken! Ik krijg de melding “The website cannot be found”.

    Leuk concept trouwens. Ik heb in het verleden eens zo iets gedaan, maar dan beginnen met 10 keer opdrukken en elke dag er 1 bij doen tot ik bij honderd was. (natuurlijk non-stop)
    Het is ook makkelijk vol te houden want door de toe kracht kost het je ook bij 100 keer niet veel tijd: nog geen 2 minuten.
    Dat kan iedereen wel in zijn drukke schema inpassen.
    Tip: doe het ’s ochtends. Het kost minder tijd dan tandenpoetsen, dus iedereen kan het in het ochtendritueel inpassen.
    Je begint de dag fitter en alerter. (handig in het verkeer)
    En ’s avonds voor het slapengaan fysieke inspanning doen kan ervoor zorgen dat het langer duurt voordat je in slaap valt.

    Succes!

  • Niels Gouman
    Posted 24/06/2013 3:37 pm 0Likes

    Ik doe zelf ook regelmatig van die 30 dagen challenges, of nouja 5 weken meestal want dat is makkelijker bijhouden.

    Tijdje terug heb ik iets soortgelijks gedaan. 100 push-ups per dag, op van die push up bars zodat het normale trainen niet zou tellen (want dan heb ik verstand op 0 dus kan ik sowieso niet tellen).

    Voor dat die 100 gedaan waren mocht ik niet gaan slapen. Meer heb ik niet afgesproken met mezelf. Simpel, maar niet eenvoudig.

    Al snel leer je dat het fijn is om die 100 te verspreiden over de dag, en ook dat je op de dagen dat je traint je verdeling iets anders wilt doen. In het begin deed ik series van 10, uiteindelijk series van 25. Echt opvallend hoe snel je vooruit gaat in zo’n challenge.

    Moet wel zeggen dat ik er regelmatig spierpijn van had. Elke keer dat ik besloot om mijn series langer te maken. Niet constant, en niet na elke dag (alles went).

    • Thijs de beus
      Posted 27/06/2013 9:55 am 0Likes

      100 per dag! Dat klinkt goed.

  • Claudia
    Posted 24/06/2013 11:55 am 0Likes

    Aanpassing: elke dag eentje meer. Ik start een dezer dagen!

  • Flo
    Posted 24/06/2013 11:45 am 0Likes

    PS: gaan moest natuurlijk ‘ geen’ zijn hierboven.. En voorts: dank voor het delen van je inspiratiebronnen!

    Buster Benson – http://750words.com/
    Matt Cutts – http://www.my30dc.nl/site
    Jane Mcconigal – http://realityisbroken.org/
    Kelly Mcconigal – http://kellymcgonigal.com/willpowerinstinct/
    Kevin Werbach – https://www.coursera.org/course/gamification

  • Flo
    Posted 24/06/2013 11:42 am 0Likes

    Interessant idee. Maar inderdaad geen ‘game’, lijkt me. Noem het een uitdaging. En ook gaan app, toch, of zie ik iets over het hoofd?

  • Ben Vester
    Posted 24/06/2013 11:07 am 0Likes

    Als oudere jongere wil ik jouw game wel eens proberen. Ik heb last van een gebrek aan discipline om mijn ochtendoefeningen te doen. Wellicht is jouw app het ei van Columbus. Laat maar horen wat ik moet doen om te testen. Grt, ben

  • Niels Dimmers
    Posted 24/06/2013 10:43 am 0Likes

    Zo op het eerste gezicht mis ik het game-gehalte, waar zit noujuist het spelelement in?

    • Thijs de beus
      Posted 27/06/2013 9:53 am 0Likes

      Voor mij zit het spelelement in de “streaks” en het steeds een level omhoog gaan. Maar het kan een goed idee zijn om er not extrinsieke beloningen aan te koppelen, dan voelt het meer als een spel.

      @iedereen: dit is het spel, ik ga er geen app van maken 🙂 Ben wel bezig met een uitstelspel/GTD-spel. Ik kwam laatste deze briljante podcast tegen (Tim Pychyl is sowieso briljant). Deze “grad student” heeft een spel gemaakt van haar to-do’s. http://iprocrastinate.libsyn.com/a-graduate-student-beats-her-procrastination-challenge

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: