Hé, stijve hark! Zo word je weer soepel en lenig

We brengen een groot deel van de dag zittend of liggend door. Onze spieren verkorten en voordat je het weet, kun je niet eens meer je tenen aanraken als je voorover buigt. Nee echt, probeer het nu maar eens! Deed dat pijn? Dan zijn deze tips, om weer soepel en lenig te worden, ideaal voor jou!

Eerst opwarmen

Stretchen met koude spieren is een no go. Zo loop je namelijk het risico op blessures. Warm dus altijd op voordat je begint met rek- en strekoefeningen door bijvoorbeeld een stevige wandeling te maken of wat jumping jacks op de plaats te doen.

Get Ready Pain GIF by Rodney Dangerfield

Hoofd, schouders…

Rek je nek en schouders door met een rechte rug in kleermakerszit op de grond te gaan zitten. Laat je rechteroor naar je rechter schouder zakken en houd dit een paar seconden vast. Beweeg vervolgens rustig je linkeroor naar je linker schouder. Je kunt de strekking vergroten door je rechter- of linkerarm op je hoofd te leggen. Wissel links en rechts een paar keer af en wijs vervolgens met je neus afwisselend naar je borst en daarna naar het plafond. Vergroot de rek op je spieren door bij het omhoog kijken je handen achter je te plaatsen, je hoofd naar achteren te kantelen en je borstbeen omhoog te duwen.

…knie en teen

Om de spieren aan de achterkant van je benen soepeler te maken, moet je stretchen. Dat is een pijnlijk proces maar je zult versteld staan van de snelheid waarmee je lichaam zich aanpast aan het nieuwe en lenige regime.

stretching spongebob squarepants GIF

Ga rechtop staan en rek jezelf eerst eens helemaal uit. Handen in de lucht en reik zover als je kunt naar boven. Buig nu langzaam (op een uitademing) naar beneden en probeer je tenen aan te raken. Hou je knieën recht en blijf op het pijnlijkste punt drie lange tellen hangen. Buig nu even je knieën en zak nog wat verder naar beneden. Strek je knieën weer en hou weer drie tellen vast. Als je dit een paar keer achter elkaar herhaalt, zul je zien dat je binnen enkele dagen je tenen al aan kunt raken.

Liezen en heupen

Om je liezen en heupen te strekken, ga je op de grond zitten met je voetzolen tegen elkaar aan gedrukt. Duw nu je knieën naar de grond. Je zult automatisch de rek goed voelen. Je kunt de oefening qua intensiteit aanpassen door je voetzolen van je af of juist dichtbij te bewegen.

Rug

Om je rug soepeler te maken, ga je op handen en knieën zitten. Maak je rug afwisselend hol en bol. In yoga noemen ze dit de kat-, koehouding. Kijk bij het bol maken van je rug naar je navel en adem in. Kijk bij het hol maken van je rug naar het plafond en adem uit.

Anchor Point cat peace health yoga GIF

Om je onderrug soepeler te maken, ga je op je buik op de grond liggen. Zet je handen vervolgens onder je schouders of richting je heupen, afhankelijk van hoe intens je wil rekken. Duw je bovenlichaam nu omhoog en hou dit een paar tellen vast.

Yoga Plants GIF by Ash Sta. Teresa

Wat vind je van deze hack?
18Te gek39Leuk2Serieus?2Meh...8Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

2 Comments

  • Ferry
    Posted 23/03/2020 1:29 am 0Likes

    Bedankt voor de goeie tips! De animatie met Rodney Dangerfield maakt het helemaal af 🙂 Ik kon na 5 dagen weer mijn tenen aanraken trouwens.

  • Kees
    Posted 04/03/2020 7:05 am 0Likes

    Lol, ‘rijk’ zover je kunt? Reik! Als in ‘verreiken’
    Niet te verwarren met verrijken te gemiddelde politicus doet.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: