Het nut van een niet-doen lijst

Voor sommige mensen zou een niet-doen lijst een mooie aanvulling zijn op hun to-do lijst. Of een niet-meer-doen lijst natuurlijk.

Nieuwe rol

Vooral wanneer je een nieuwe rol krijgt, kan een niet-doen lijst zijn waarde bewijzen. De overgang van hardwerkende medewerker naar leidinggevende bijvoorbeeld; dat is één van de lastigste moves om succesvol te maken. Een niet-doen lijst kan je dan helpen om oud gedrag af te leren. Dan moet je die lijst natuurlijk wel regelmatig even doorkijken, bijvoorbeeld tijdens je Wekelijks Onderhoud.

Coaching

Tijdens onze coaching-on-the-job komen we het ook nogal eens tegen. Topmanagers die hun eigen e-mail (dus niet) verwerken, directeuren die de dagelijkse boodschappen doen voor het hele bedrijf, softwarebouwers die tegen een deadline werken maar toch hun eigen kopiëermachine moeten bijvullen.

Kun je delegeren

Voor veel van deze mensen zijn er taken die alleen zij kunnen doen – en waar iedereen op zit te wachten. Zet dan vooral alle taken die anderen kunnen doen, en die je dus kunt delegeren, op je niet-meer-doen lijst. Daar wordt iedereen blij van.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

10 Comments

  • Clonazepam
    Posted 10/04/2013 5:53 am 0Likes

    bfonymjgfibdljoh, Can you inject clonazepam, jQVYywn, [url=http://clonazepam-faq.com/]Clonazepam[/url], ghuHtzx, http://clonazepam-faq.com/ Clonazepam, vLYBgpw.

  • kelly
    Posted 19/08/2009 4:47 pm 0Likes

    ik vind men vrienden leuk

  • Rolf
    Posted 04/12/2007 11:22 am 0Likes

    Een mooie not-to-do list kun je krijgen op
    http://www.lsltn.nl

  • Fanny Koerts
    Posted 22/11/2007 5:38 pm 0Likes

    @mieke en taco
    Ik heb jarenlang dit soort kleine klusjes gedaan voor martijn aslander, in ruil voor een iniminibedrag in de maand (wat toen nog heel veel was omdat ik studeerde) en heel veel kennis en ervaring uitwisselen. Ik mocht mee naar bijeenkomsten, ik mocht hem altijd kritisch bevragen enz enz.
    Voor mij is dit een prima leerschool geweest!
    Mijn tip zou dus zijn om te kijken of je een jong iemand kan vinden die het leuk vind om te leren en te helpen… In jouw geval kan het iemand zijn die bijvoorbeeld naar de kunstacademie wil, of daar net op zit. Voor zo iemand is het waarschijnlijk extreem boeiend om te zien en leren hoe het leven en werk van een zelfstandig illustrator eruitziet. En volgens mij is het de goedkoopste en leukste vorm van coaching ever! Dus dat is nog eens een extra leuke bonus 🙂

  • Mieke Roth
    Posted 21/11/2007 10:06 pm 0Likes

    Dag Taco,
    Het valt te overwegen. getfriday.com klinkt interessant, ik denk daar zeker aan voor mijn buitenlandse opdrachten. En je hebt gelijk dat het uiteindelijk een rekensom is. Ik denk dat het in mijn geval meer dan het overwegen waard is, zeker omdat vooral tijd bij mij de beperkende factor is, niet het geld.
    Mocht jij (of Onno) vergelijkbare diensten in Nederland weten, dan houd ik me aanbevolen.

  • Taco Oosterkamp
    Posted 21/11/2007 7:04 pm 0Likes

    Hoi Mieke, lastige vraag.
    Misschien kun jij jouw niet-doen lijst vullen met dingen waar je in de loop van de week veel tijd aan kwijtraakt, maar die weinig toevoegen. Zoals bijvoorbeeld elke tien minuten je e-mail checken ofzo. Dan heb je toch nog iets om erop te zetten 🙂
    Verder is het inderdaad niet handig om dingen over te dragen als het overdragen zelf net zoveel tijd kost. Tenzij je dat overdragen maar één keer hoeft te doen en dan vervolgens jaren lang de vruchten kunt plukken.
    En geld speelt natuurlijk ook een rol. Als je in je werk als illustrator meer verdient dan wat het je kost om iets uit te besteden, zou ik goed naar m’n uren kijken. Voor elk uur wat jij extra facturabel kunt werken, kun je uitrekenen hoeveel ander werk je beter kunt uitbesteden.
    Internationaal gaat dat heel leuk via http://www.getfriday.com, waar ik zelf erg tevreden over ben. Het moet dan wel echt over Engelstalige klussen gaan, dus dat is lang niet alles wat de meeste mensen hier doen.

  • 3l
    Posted 21/11/2007 8:26 am 0Likes

    zoals het niet betalen van je rekeningen?

  • Mieke Roth
    Posted 20/11/2007 6:12 pm 0Likes

    @Onno: ik heb het inderdaad al serieus overwogen en ik denk dat het niet meer zo lang duurt. In mijn geval zou het zeker wat opleveren, maar nu zit ik nog in het stadium dat de overdracht volgens mij net zo veel tijd kost als het zelf doen…

  • Onno
    Posted 20/11/2007 3:14 pm 0Likes

    Zeker belangrijk, grootste valkuil bij de genoemde overgang is dat je ineens met 2 banen zit en jezelf de burnout in werkt. Ook altijd zorgen dat er iemand is waar je je oude baan aan kan overdragen, ook al is het een collega, niet meenemen het werk.
    @ Mieke: er zijn bureau’s en dienstverleners die van alles voor je uit handen kunnen nemen, receptionistenwerk, postverwerking, e-mail verwerking, agendabeheer, printersonderhouden inclusief regelmatig bijvullen, etc. alleen moet je afwegen of de kosten jou (meer) extra inkomsten gaan opleveren. 🙂

  • Mieke Roth
    Posted 20/11/2007 1:32 pm 0Likes

    Owww, wat zou ik blij zijn met een niet-doen lijst waar ik me aan zou kunnen houden! Maar ja, ik ben een zelfstandig wetenschappelijk illustrator en kan de dingen die eigenlijk niet bij mijn kerntaken horen jammer genoeg niet uit handen geven. Er zijn namelijk geen handen om het over te nemen. Mijn vriend werkt als zelfstandig journalist en kan wel wat doen, maar ook hij heeft zijn werk.
    Dus… als je daar een oplossing voor zou weten!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: