Hoe bepaal je de TOPprioriteit als ondernemer als stoorzenders schreeuwen om aandacht?

Als ondernemer komt er echt van alles op je af. Je kunt je dag vullen met ontelbare taken die allemaal bijdragen aan het succes van je bedrijf. Maar hoe bepaal je nu wat jouw nummer één prioriteit is? Wat echt het allerbelangrijkste is voor jouw onderneming? Zonder het stellen van prioriteiten is het lastig om je tijd in te delen en tot bevredigende resultaten te komen.

Veelgemaakte fout
Als ondernemers gevraagd wordt wat hun prioriteiten zijn, komen ze vaak met een ellenlange todolijst met 60 items: zoals dagelijks de mail checken, een extra vakopleiding volgen, regelmatig hun website updaten en via social media in contact blijven met volgers en klanten. Dat zijn geen prioriteiten. Dat is een takenlijst. Prioriteiten leveren meer voordelen op dan het afvinken van taken op een lijst, hoe bevredigend ook.

Wat leveren prioriteiten op
Door wel op een juiste manier met prioriteiten te werken, kunnen veel voordelen behaald worden. Zo levert het overzicht op waardoor een ondernemer met helicopterview naar het bedrijf kan kijken. De grote lijnen worden zichtbaar en er ontstaat ruimte om grote zaken aan te pakken in plaats van voortdurend te concentreren op losse eindjes. Dit zorgt voor de focus die nodig is om strategische plannen te maken. En dat geeft rust in het hoofd. Rust die essentieel is voor ondernemers om alle ideeën tot uitvoering te brengen.

Ondernemen staat vaak gelijk aan vrijheid en het volgen van een passie. Wat ook voor mij zo belangrijk is. Je hart volgen in het ondernemen en toch je hoofd erbij houden. Er is één topprioriteit voor iedere ondernemer. Zonder deze topprioriteit kan een onderneming zelfs stranden.

Topprioriteit nummer één is de focus op de groei van je bedrijf

Sommige ondernemers hebben een romantisch beeld van ondernemen. Toch is het belangrijk om in de eerste plaats te focussen op groei en dan vooral ook financiële groei van je bedrijf. Deze groei is nodig om op andere vlakken te zorgen voor het succes dat nodig is om een onderneming levensvatbaar te maken en houden. Slimme ondernemers ‘know their numbers’. En een mooie omzet is nodig als investering in je eigen bedrijf. Zo geeft het de mogelijkheid om te vernieuwen, nieuwe middelen aan te schaffen, in jezelf te investeren, een goed doel te steunen of externe hulp in te schakelen. Wat ten goede komt van een florerende economie en wereld .

Wat kan jij vandaag doen aan de groei van jouw onderneming?

Maak een inkomensplan
Groei start met het maken van een plan met daarin een jaarlijks inkomensdoel. Vanuit dit bedrag is het mogelijk om verder te werken. Wat betekent het bijvoorbeeld om 50.000 euro omzet te willen genereren? Wat zijn bijvoorbeeld de kosten van het product of dienst en hoeveel klanten zijn er dan nodig? Door dit op een rijtje te zetten, is duidelijk wat er dat jaar moet gebeuren. Hoeveel klanten er nodig zijn om een succesvol jaar te draaien.

Plan marketing zorgvuldig
Uiteraard komen de klanten of geïnteresseerden niet vanzelf. Het is dan ook nodig om marketing in te zetten om de dienst of het product te verkopen. Daarbij is het belangrijk om een plan op te stellen voor langere termijn. Welke actiestap is er nu nodig om ervoor te zorgen dat beoogde groei ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

Door op deze manier naar de topprioriteit van het bedrijf te kijken, kan je bedrijf groeien. En dit levert een veel bevredigender gevoel op dan het afvinken van de zoveelste taak op de to-do list die je wellicht aan een ander kunt delegeren die daarin veel sterker is.

 

Hoe ervaar jij dit?

Wat vind je van deze hack?
0Te gek1Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author