Lenteschoonmaak: orde in de chaos

Het is algemeen bekend dat chaos in de omgeving chaos in het hoofd brengt. Toch is het voor velen lastig om de omgeving netjes te houden. Op lifehacking.nl zijn in de loop der jaren al verschillende tips verschenen, en ook in andere media is de vraag hoe je je omgeving opgeruimd houdt een populaire vraag. Hieronder verschillende tips op een rijtje, ter inspiratie voor je lenteschoonmaak.

1. Chaos Organizing: opruimen door chaos te maken.
In oktober 2010 schreef lifehacking-auteur Jelle Hermus deze post. De kern: bij chaos organizing is de fysieke locatie (bijvoorbeeld in een map in een map) van een virtueel document (bijvoorbeeld .doc) niet meer belangrijk, zoals in Gmail al het geval is. Met behulp van labels krijgt alles een plek in de chaos, alles wat je hoeft te doen is een zoekwoord invoeren en het document wordt gevonden. Jelle’s tip: laat je dwangneuroses varen en stop met het organiseren van mappen.

Nadeel: het structureel benamen van bestanden is hierbij ontzettend belangrijk als je alle relevante documenten voor een zoekopdracht bij elkaar wilt hebben. En dat schiet er nog wel eens bij in.

2. Datum in een documentnaam
Om overzichtelijk te houden welke versie van een document de nieuwste is, wordt er vaak het woord ‘nieuw’ in een document verwerkt. Dat is al niet meer overzichtelijk wanneer er slechts twee documenten met die naam bestaan, laat staan meerdere, wat niet zelden voorkomt. De oplossing: start de naam van het document met de twee cijfers van het jaar, gevolgd door de twee cijfers van de maand en de twee cijfers van de datum. Een grap geschreven op 1 april dit jaar zou dan heten: 120401Grapje.doc. Zo zie je bij het ordenen van de documenten op datum meteen welke écht de nieuwste is.

3. Streef naar eenvoud
Chaos wordt veroorzaakt door een teveel aan spullen. Zoveel heeft een mens helemaal niet nodig. Kijk maar eens hoeveel verhuisdozen er bij een gemiddelde verhuizing al tien jaar niet opengemaakt blijken te zijn, of welke boeken je in principe als decoratie in de kast hebt staan. Deze spullen veroorzaken niet direct chaos, maar zorgen wel bij iedere afstofsessie werk. Ook geven ze een indruk van de materialistische instellen van ons westerlingen. En als iets gratis is, nemen wij Nederlanders het wel mee naar huis! Zo gaan we ook om met internet: nieuwsbrieven kosten niets, mailadressen kosten niets, dus we blijven ons maar inschrijven en aanmaken. Wat heb je daadwerkelijk nodig? Ingrid Vansteenkiste schreef erover in dit eerder op Lifehacking geplaatste artikel. De kern: minimaliseer hetgeen wat niet nuttig is voor je productiviteit, maar wat wel je aandacht vraagt.

4. Bewaar spullen op een handige plek
Hoeveel spullen bewaar je op je bureau die je niet gebruikt, en hoeveel spullen wil je vaker gebruiken, maar bewaar je niet op je bureau? Wissel ze om. Het heeft Karen Visser volgens dit artikel al een standje van de tandarts gescheeld.
Spullen die je vaak gebruikt, maar niet op je bureau hoeft te hebben, zoals kabels, routers en externe schijven, kun je onder of achter je bureau plaatsen. Decluttering heeft het en is uitgebreid besproken door Frank, onder de titel ‘maak je bureau gadget- en kabelvrij‘.

Wil je dieper gaan en niet alleen je computer en werkplek lifehacken, maar ook je hele huis? Er bestaan hele opruim- en schoonmaakschema’s, zoals op organize-your-life.nl, Zamarra Kok heeft diverse boeken geschreven over het onderwerp ‘opruimen’ en op blogs als vrouwonline.nl staat zijn de basic opruimtips terug te vinden. De Pomodoro-techniek wordt overigens regelmatig aangehaald als tip om op schema te blijven.

Heb jij andere tips die goed werken om opgeruimd te blijven?

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

6 Comments

Comments are closed.