Makkelijker bloggen via MS Word

Het lijkt haast te makkelijk om hier te melden, maar het is een trucje wat maar weinig mensen gebruiken (volgens mij): bloggen via Microsoft Word (ook Starter). Het werkt ook via Windows Live Writer overigens en daar werkt het op een vergelijkbare manier. Instellen is simpel en je hoeft er niet voor naar je browser.

Wat ik nog niet heb gevonden is de page-break, dus die heb ik achteraf snel handmatig toegevoegd via WordPress zelf. Hieronder zie je in screenshots hoe het werkt. Maar het komt erop neer dat je gewoon, net als je normaal doet, in Word kunt gaan typen, je kunt hyperlinks toevoegen, afbeeldingen toevoegen, tabellen zelfs. En het ziet er niet eens raar uit en je hoeft er niet voor in je browser. Voor iemand die al veel met Word werkt is het ideaal.

Voorwaarde voor de werking hiervan is dat je in WordPress bij de instellingen voor Schrijven/Writing de mogelijkheid voor Remote Blogging aan hebt gezet. Voor elk plaatje dat je uploadt wordt opnieuw om je gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd als je deze niet laat onthouden.

Overigens is het handig als je van te voren wel even goed bekijkt hoe groot plaatjes mogen zijn op de site waar je publiceert. Ze worden namelijk niet automatisch aangepast, dus als ze te groot zijn loopt mogelijk je hele layout de soep in…

Word ondersteunt diverse blogplatforms, zoals WordPress en Blogger.

Hoewel deze tool natuurlijk verre van ideaal is en nog wel wat opties mist, is het voor snelle blogs met een paar plaatjes erg praktisch. Op Lifehacking.nl gebruik we de page-break, maar op andere sites is die misschien niet per se nodig. Dan hoef je dus ook minder achteraf aan te passen.

Heb jij deze functie al eens geprobeerd? Of heb je wellicht nog meer trucjes voor bloggen in MS Word? Let me know!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

6 Comments

  • erik
    Posted 21/02/2012 10:07 am 0Likes

    Hallo Annelies,
    Vreemd genoeg lukt het niet om middels bovenstaande stappen mijn blof te registreren.
    Heb jij een idee waar ik het verkeerd aanpak?
    groet Erik

    • Annelies Verhelst
      Posted 21/02/2012 12:04 pm 0Likes

      Hi Erik,
      Zolang ik geen beelden heb van wat je doet, kan ik niet zeggen wat je verkeerd doet. Heb je de instellingen zoals vermeld (zie screenshot) aangevinkt? Met name de optie XML-RPC moet aangevinkt staan. Komt er een foutmelding terug bij wat je doet? Kortom: geef me iets meer info, dan kan ik wellicht meer voor je doen.

  • Peter Paul
    Posted 20/02/2012 10:47 am 0Likes

    Hi Wout,

    Het maakt gebruik van dezelfde “interface” (XML-RPC) als bijvoorbeeld de WordPress app voor de iPad. Je moet deze optie aanzetten binnen jezelf gehoste blog via de Settings.
    zie bijvoorbeeld
    http://codex.wordpress.org/XML-RPC_Support

    hth,
    Peter Paul

  • Wout
    Posted 20/02/2012 10:34 am 0Likes

    Hoi Annelies,

    Handige hack… werkt dit ook bij office voor mac en zelf gehoste wordpress installaties?

    • Annelies Verhelst
      Posted 20/02/2012 11:16 am 0Likes

      Hi Wout,
      Voor zo ver ik kan zien werkt het niet bij Office voor Mac, of ik moet het over het hoofd zien (ik heb het hier voor me). Verder werkt het uitstekend met zelfgehoste installaties en ook met Lifehacking.nl, zoals je kunt zien in de screenshots ;-).

      Cheers!
      Annelies

Comments are closed.