Minder snacken? 9 tips om junkfood te laten staan

Probeer je wat gezonder te eten? Op het moment dat je jezelf junkfood ontzegt, heb je er juist enorm veel zin in… En nog erger: deze intense verlangens naar slecht eten zijn helaas veel sterker dan normale honger. Toch kun je jezelf ertegen wapenen! We geven je 9 eenvoudige tips om ongezond voedsel voortaan (gemakkelijker) te laten staan.

Meer water drinken

Dorst wordt vaak verward met honger. Als je plotseling enorm veel zin hebt in chips, probeer de volgende keer dan eens een groot glas water te drinken en wacht een paar minuten. Misschien merk je dat het verlangen naar die zak bolognese verdwijnt, omdat je eigenlijk gewoon dorst had.

Blijven eten!

Om je trek in ongezonde dingen te beperken, kun je het best zorgen dat je gewoon geen honger krijgt. Blijf dus regelmatig eten en houd een lading gezonde snacks bij de hand. Door jezelf vol te stoppen met gezond eten, kun je misschien helemaal voorkomen dat de hunkering naar junkfood naar boven komt.

Ga voor de gezonde optie

Het in de ban doen van junkfood betekent niet dat je niet meer lekker kunt eten. In tegendeel! Kies gewoon voor gezonder voedsel dat net zo goed smaakt. Verruil die chocoladereep bijvoorbeeld voor een handvol noten. Kies voor popcorn (zonder boter!) in plaats van chips. En trakteer jezelf op aardbeien in plaats van koekjes. Het zal aanvankelijk wat onwennig zijn, maar houd vol! Hoe vaker je hier namelijk bewust bij stilstaat, hoe meer je vanuit deze nieuwe gewoonte zal gaan handelen.

Plan je maaltijden

Plan al je maaltijden van tevoren. Als je voor de hele dag bepaald hebt wat je gaat eten, is het veel minder waarschijnlijk dat je een overgebleven pizzapunt pakt, frietjes bestelt of een zak snoep opentrekt.

Koop het gewoon niet meer

Het is een wijsheid die van Johan Cruijff had kunnen zijn: Als je geen junkfood in huis hebt, kun je het ook niet eten… En dan gooien we er ook direct een bonustip bij: ga ook nooit hongerig boodschappen doen! Dan ligt je mandje namelijk gegarandeerd vol met junkfood.

Ga wat anders doen

Probeer letterlijk afstand te nemen van je ‘lekkere trek’. Ga een stuk wandelen, spring onder de douche. Kort gezegd: ga iets doen om je gedachten te verzetten.

Vermijd stress

De trek in junkfood is vaak het sterkst bij heftige emoties als stress. Stress kan leiden tot een vrijwel onbeheersbaar verlangen naar slecht eten. Vermijd stress dus zoveel mogelijk! Daarnaast leidt stress ook nog eens tot een toename in cortisol, een hormoon dat ervoor kan zorgen dat je aankomt, vooral rond je buik… Dubbel pech dus!

Voldoende slapen

De meeste mensen slapen te weinig. En hoewel je waarschijnlijk wel weet dat slaapgebrek een effect heeft op je humeur en energieniveau, weet je misschien niet dat een gebrek aan slaap ook een grote rol speelt in je verlangen naar junkfood. Je eetlust wordt namelijk beïnvloed door hormonen die gedurende de dag fluctueren. Slaapgebrek verstoort deze schommelingen en kan leiden tot slechte eetlustregulatie. Doe jezelf een lol en probeer voortaan iets eerder naar bed te gaan.

Eet bewust

Vermijd het om gedachteloos met je bord op schoot tv te kijken. Probeer je maaltijden met volle aandacht aan tafel te eten. Dit zal je niet alleen helpen bewuster te registreren wát je eet, ook krijg je beter mee hoeveel je eigenlijk in je mond stopt. Het wordt onderschat hoe belangrijk het is om bewust te eten. Maar als je hier een gewoonte van maakt zal je echt minder vaak onbewust je mond volproppen.

Wat vind je van deze hack?
10Te gek8Leuk0Serieus?2Meh...4Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie