Overal je taken binnen handbereik met Wunderlist

Taakmanager Wunderlist van 6Wunderkinder maakt een stormachtige ontwikkeling door. Wunderlist is een gratis eenvoudige taskmanager die er met keuze uit 12 achtergronden altijd mooi uit ziet.

Wunderlist logo

Wunderlist heeft native apps voor de platformen Mac, Windows en Windows Phone, iPhone/iPod Touch, iPadAndroid, Blackberry en Linux. Daarnaast is er een webversie. Al je lijsten en taken worden gesynchroniseerd en zijn dus beschikbaar waar je ze nodig hebt. De taken worden versleuteld (SSL) verstuurd. Zowel de webinterface als de clients zijn met sneltoetsen te bedienen.

Op het YouTube kanaal van 6Wunderkinder kun je kennis maken met de diverse clients. Het filmpje voor de Desktop client kun je hieronder bekijken.

De interface van Wunderlist bestaat uit drie onderdelen:

  1. In het taakgedeelte kun je taken toevoegen, wijzigen en afvinken.
  2. Met de balk aan de zijkant kun je lijsten aanklikken en taken binnen al deze lijsten zoeken. Via de instellingen kun je bepalen of je de balk (sidebar) aan de linker- of rechterkant wilt hebben.
  3. De filters bevinden zich onderaan het scherm.

Wunderlist webinterface

Orderenen en filteren in Wunderlist

Naast een korte omschrijving kun je aantekeningen bij een taak kwijt. Als je een bestand op het aantekeningen gedeelte sleept dan maakt Wunderlist een snelkoppeling naar het bestand – het bestand zelf is dus niet op al je apparaten beschikbaar.

Verder kun je taken een einddatum (met het kalenderknopje op de taak) meegeven. De manier waarop Wunderlist de datum weergeeft kun je instellen via Settings.

Taken die je een ster meegeeft worden automatisch bovenaan de lijst geplaatst. Een ster kun je gebruiken voor belangrijke taken of, à la Getting Things Done (GTD), voor eerstvolgende acties.

Je kunt taken eenvoudig ordenen door ze te slepen met je muis. Zo kun je de volgorde veranderen of een taak in een andere lijst onderbrengen.

Wunderlist heeft een aantal filters die taken over alle lijsten heen in één keer bij elkaar zoekt:

  • taken met een ster;
  • afgeronde taken;
  • taken met als einddatum vandaag, morgen, de komende zeven dagen, later of juist zonder datum.

Tip: je kunt taken ook slepen op een van de filters. Bijvoorbeeld om de einddatum van een taak naar morgen aan te passen.

Samenwerken met anderen

De lijsten in Wunderlist kun je delen met anderen. Wijs de lijst met de muis aan en klik op het “Share”-symbool. Een lijst die je met iemand deelt verschijnt gewoon in de balk aan de zijkant bij de andere lijsten. Je kunt het delen van lijsten met andere Wunderlist gebruikers op ieder moment weer ongedaan maken.

Tip: als je een lijst probeert te delen met iemand die nog geen Wunderlist gebruikt dan moet deze persoon eerst een account aanmaken. Daarna moet je de lijst even opnieuw delen. Wijzigingen in de lijsten worden doorgevoerd nadat beide partijen hebben gesynchroniseerd.

Om je lijsten te delen met mensen die geen Wunderlist gebruiken kun je lijsten statisch delen. Je kunt een lijst afdrukken, doorsturen via e-mail of publiceren op een URL via Cloud App waar deze na 30 dagen automatisch weer verdwijnt.

Taken aanmaken via e-mail

Je kunt taken aanmaken via e-mail door een e-mail te sturen naar me@wunderlist.com. Om een taak aan een bestaande lijst toe te voegen stuur je de naam van die lijst mee in het onderwerp van het e-mailbericht – standaard komen taken in de lijst Inbox.

Je kunt ook meerdere taken in één keer toevoegen door meerdere regels in het e-mailbericht mee te sturen. Taken met een sterretje ervoor krijgen ook een ster in Wunderlist.

Verdere ontwikkelingen van Wunderlist

Functioneel gezien mis ik, precies zoals bij WorkFlowy, het kunnen rapporteren over afgeronde taken van de afgelopen periode (“Wat heb ik de afgelopen maand allemaal gedaan”). Qua volgorde vind ik het systeem van taakmanager Thymer handig – geef je een datum mee aan een taak dan laat Thymer de taak slim omhoog kruipen. Daarnaast zou het handig zijn om terugkerende taken aan te kunnen maken. En tenslotte mis ik een manier om taken in een wat groter project aan elkaar te relateren.

Voor ontwikkelaars is het leuk om eens naar het formulier op de homepage van Wunderlist te kijken. Dat formulier integreert aanmelden (een account aanmaken) en inloggen – als je probeert in te loggen zonder dat je een account hebt dan vraagt Wunderlist of je een account wilt hebben. Handig!

Je kunt op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Wunderlist via Twitter, Facebook of het blog. Met vragen kun je terecht in de Knowledge Base.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

Over de auteur

18 Comments

  • Avatar
    Jaap Bressers
    Geplaatst 23/07/2012 4:45 pm 0Likes

    Interessant, ik ga het ook eens proberen!

  • Avatar
    Jeroen
    Geplaatst 12/08/2011 9:33 am 0Likes

    @Hans Janssen
    Waar heb je het over? Er zijn geen problemen met RTM. Alle browsers blijven ondersteund. RTM is NIET gebouwd op Google Gears. RTM gebruikt Gears voor OFFLINE toegang. Heb je problemen met RTM, dan kan je hun fantastische support forum gebruiken. Daar raden ze trouwens aan om Gears uit te schakelen om problemen te vermijden. Spreekt jouw ‘feiten’ enigszins tegen.

    • Avatar
      Hans Janssen
      Geplaatst 28/12/2011 3:42 pm 0Likes

      Hey jeroen,

      Dank voor je antwoord. (sorry dat ik er pas zo laat op terugkom).
      Ik krijg het zelf niet voor elkaar om buiten Gears om te werken, maar dat ligt dan absoluut aan mij. Krijg het gewoon niet voor elkaar. Dus als je me wil helpen zou dat supergaaf zijn: janssen@denkproducties.nl. Dank alvast!

  • Avatar
    Bart van den Belt
    Geplaatst 29/07/2011 10:39 am 0Likes

    Inmiddels ben ik ook fervent gebruiker van Wunderlist. Een fantastisch middel om meer uit jezelf te halen en met focus aan de slag te gaan. Iedere ochtend begin ik een kwartier met taskmanagement en het resultaat is na een week al verbluffend.

  • Avatar
    Patrick Mackaaij
    Geplaatst 12/07/2011 3:44 pm 0Likes

    Bedankt voor het delen van je ervaringen Hans! Thymer (wat ik zelf gebruik) is zelfs nog handiger met dergelijke zinnetjes – je gebruikt een @ voor zowel datum, tag als project en Thymer zoekt uit wat je bedoelt. Maar helaas is Thymer niet offline beschikbaar… ‘t Is nog best wat om de perfecte taskmanager te maken 🙂

  • Avatar
    Hans Janssen
    Geplaatst 12/07/2011 12:16 pm 0Likes

    Ik ben -na de post van Patrick- een testweek aangegaan met Wunderlist. Ik was tot voor kort fervent gebruiker van Remember The Milk (RTM) maar die tool wordt in rap tempo onbruikbaar door de afhankelijk van Google Gears.

    RTM: please do not update your browser!
    RTM is een geweldige taskmanager. Maar zit met een probleem. Het heeft Google Gears nodig en Google heeft de ontwikkeling daarvan is gestopt. In de meest gerecente versies van browsers (Safari, Chrome, Firefox) kun je niet meer fatsoenlijk met RTM werken. De enige oplossing is: terug in de tijd! Nieuwe browser eraf, oude versie erop. Zie http://veryrandomstreams.blogspot.com/2011/06/how-to-use-remember-milk-in-offline.html Hmmm dat is toch een beetje terug in de tijd …

    Dus overstappen naar Wunderlist?
    Wunderlist is een keurige basic takenbeheerder. Minder uitgebreid dan RTM maar alle basisfuncties zitten erin: taken indelen, prioriteiten stellen, agenderen. Het heeft synchroniseerbare apps voor iPhone, iPad en draait moeiteloos op PC en Mac. Op 1 plek invoeren -> overal gesynchroniseerd.

    Maar toch … 3 handelingen voor 1 taak?
    Wunderlist heeft één nadeel ten opzichte van RTM: je moet 3 handelingen uitvoeren om één taak helemaal op de juiste plek te krijgen:
    Stap 1: beschrijf je taak
    Stap 2: klik met je muis op het agendaatje en kies de juiste datum
    Stap 3: sleep de taak naar de juiste projectmap

    Komkom zoveel werk is dat toch niet?
    Nou dat is in de praktijk toch best onhandig. Typen, klikken, klikken, slepen … da’s best veel werk voor een tool dat gericht is op snel en slim werken. Dat kan bij RTM veel handiger met behulp van de slimme sneltoetsen.

    Voorbeeldje
    Stel ik wil een taak aanmaken: Blogpost Patrick schrijven. Dat moet vrijdag af en hoort in mijn mapje ‘lifehacking’. Dat is in Wunderlist dus: typen ‘Blogpost Patrick schrijven’ -> dan agenda klikken -> datum selecteren -> klikken -> item selecteren -> naar mapje ‘lifehacking’ slepen. En in RTM gaat dat met 1 zinnetje: ‘Blogpost Patrick schrijven ^friday #lifehacking’ Met ^ en # kun je resp. Data en projecten/mappen toewijzen, lekker snel met sneltoetsen.

    Wat nu te doen: RTM of Wunderlist?
    Conclusie: RTM is momenteel echt even gehandicapt. Offline gebruiken is toch wel een basisvereiste voor een goed takenpakket. Dus wat ik doe: voorlopig even over naar Wunderlist maar zodra RTM een oplossing heeft voor offline werken (en daar zijn ze hard mee aan de slag) ga ik meteen weer terug naar ‘onthoud de melk’.

  • Avatar
    Klaas Kooistra
    Geplaatst 03/07/2011 2:39 pm 0Likes

    Ik heb verschillende taskmanagers gebruikt maar blijf als GTD’er toch steeds maar weer terugkomen bij Evernote. Kracht ligt erin dat complexe projecten en kleine taken naadloos in 1 systeem passen. En dat is fijn, erg fijn.

    • Avatar
      alfons maes
      Geplaatst 02/01/2016 2:11 pm 0Likes

      Beste,

      Kun jij me even uitleggen, ik ben net een nieuwe gebruiker, hoe ik in één en dezelfde lijst meerdere taken en/of items kan toevoegen want dat lijkt me niet te lukken.

  • Avatar
    Arco
    Geplaatst 01/07/2011 9:01 pm 0Likes

    Checkvist.com is ook veelbelovend. Beste app als je graag met shortkeys werkt! Nadeel is dat ze nog geen native apps hebben en je het met de online variant moet doen. (volgens hun blog komen deze er wel snel aan)

  • Avatar
    Maarten Festen
    Geplaatst 01/07/2011 10:56 am 0Likes

    Heldere review, bedankt Patrick! Ik vind Wunderlist er prachtig uitzien, mooier dan de competitie. Maar toch zal ik niet snel afstappen van Remember the Milk. Dat is in de eerste plaats om functionaliteit (een aantal zaken die je noemt als tekortkomingen van Wunderlist zitten wel in Remember the Milk, bijvoorbeeld de tadaa-lijst – zie elders hier op Lifehacking) maar ook omdat het bijzonder lastig is om een bestaande takenlijst over te hevelen naar een ander systeem. En dit, een ToDo-lijst als zo’n beetje de basis van GTD, leent zich enorm goed voor een Battle of the Apps waarin IRL alle ToDo-list applicaties op de pijnbank worden gelegd en misschien wel publiekelijk aan de schandpaal worden genageld, of juist op een sokkel worden geheven!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: