Partner Persoonlijk

Tart de zwaartekracht met rollerbrakes

Avatar
Geschreven door -- --

De schoolvakanties lopen zo langzamerhand weer op hun einde, school en werk beginnen weer, en dat betekent dat er weer flink gefietst moet worden. Dat kun je natuurlijk keurig met twee wielen op het asfalt doen, maar een beetje avonturier maakt van z’n stalen ros een stuntmachine.

Wie wel eens capriolen heeft uitgehaald met z’n fiets, weet dat je daar behoorlijk goed remmen voor nodig hebt. Niet zozeer om in te grijpen als het misgaat (vooruit, dat ook), maar vooral omdat je je voorwiel plotseling moet kunnen blokkeren wil je in staat zijn om je achterwiel van het asfalt te liften. Aan een terugtraprem heb je in dat geval vrij weinig, en ook de traditionele trommelremmen geven je niet altijd genoeg remkracht om op je voorwiel te balanceren.

Rollerbrakes
Lang leven de rollerbrakes. De rollerbrake lijkt in veel opzichten op de trommelrem, maar is veel krachtiger en efficiënter, en daarbij nagenoeg onderhoudsvrij. Deze rem laat zich het meest eenvoudig omschrijven als een schijf met daarin een aantal rollers. Wanneer je tijdens het fietsen besluit om te remmen, dan zal een tandwiel in het midden van de rem gaan draaien, en daarmee de rollers naar buiten duwen. Dit zorgt ervoor dat het wiel vanuit de kern wordt afgeremd, en je kunt je voorstellen dat dit een stuk efficiënter is dan afremmen op de velg.

Rollerbrakes vind je met name op de wat duurder fietsen, en dan met name de elektrische fiets. Dat leent zich prima voor wat stuntwerk, maar je moet je wel bewust zijn van de remweg. Want ook al zijn rollerbrakes heel krachtig, het duurt alsnog zo’n 5,5 meter voordat je helemaal tot stilstand bent gekomen. Bang dat je écht over de kop slaat hoef je niet te zijn, omdat rollerbrakes zijn uitgerust met een Power Modulator. Dit is een wrijvingskoppeling tussen de rem en de naaf. Wanneer je zo hard remt dat de kracht op de koppeling te groot wordt, dan zal de koppeling draaien om te voorkomen dat je gelanceerd wordt. Een beetje lanceren wil je natuurlijk wel, dus, tenzij je bereid bent om de Power Modulator te demonteren, wat we sterk afraden, zul je toch wel je beste stunt skills uit de kast moeten halen.

Ook in de regen
Groot voordeel van de rollerbrake is dat deze veel minder vatbaar is voor weersinvloeden. Zorgt een flinke regenbui voor het minder goed functioneren van je velgremmen, een rollerbrake heeft daar nauwelijks last van. Over onderhoud hoef je je ook geen zorgen te maken, eens per jaar een kleine smeerbeurt en je kunt er weer 365 stuntdagen tegenaan. En last but not least, omdat de rem geen gebruik maakt van je velg, zullen je velgen ook niet vies worden door het remmen en blijft je fiets langer mooi…tenzij je niet zo heel goed blijkt in het tarten van de zwaartekracht, en je je fiets in de prak rijdt.

Stuntend naar school en naar het werk, wat een mooi gezicht zou het zijn als we dat met z’n allen zouden doen. Aan de elektrische fiets van Cortina, uitgerust met rollerbrakes, zal het in ieder geval niet liggen. Maar vooruit, rollerbrakes zijn óók gewoon heel handig om veilig op school/werk en thuis te komen voor wie normaal fietst, en misschien is dat al genoeg stuntwerk in het verkeer.

Dit artikel is tot stand gekomen met onze Partner-redactie. Deze levert redactionele diensten aan commerciële partners van Reshift. Artikelen die door afdeling geschreven zijn, herkent u aan het lichtblauwe Partner-label. De Partner- redactie opereert gescheiden van de reguliere Reshift-redacties, zodat de redactionele onafhankelijkheid van deze laatste groep gegarandeerd blijft. De redactie is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

over de auteur

Avatar

-- --

Reageer

2 Reacties