Persoonlijk Productiviteit

Beheers je gedragspatroon om gewoontes te veranderen

Lub Snoek
Geschreven door Lub Snoek

Er zijn genoeg apps en andere hulpmiddelen om jezelf goede gewoontes aan te leren. Toch komt het in de praktijk vaak neer op veel wilskracht en het begrijpen van het mentale proces achter een bepaalde gewoonte. Door het patroon in een gewoonte te herkennen, kun je effectief een gewoonte af- en aanleren.

De 10 beste lifehacks om uitstelgedrag te overwinnen (deel 1)

Om een gewoonte te veranderen, moet je rekening houden met de Habit Loop,  vrij vertaald de ‘gewoontekring’. De sleutel voor het aan- en afleren van gewoontes is om bepaalde elementen uit de gewoonte vast te houden. De gewoontekring is vrij eenvoudig; je krijgt een trigger, je voert de gewoonte uit en je krijgt een gevoel van beloning. Om een gewoonte af te leren, hoef je de oorzaak van de trigger of het beloningsgevoel niet per se weg te halen. In plaats daarvan richt je je puur op de tweede stap; de gewoonte zelf.

Drankje

Als je van een slechte gewoonte af wil, moet je eerst ontdekken hoe je deze kan vervangen met een goede gewoonte. Stel dat je gewend bent om met wat collega’s een drankje te doen na een lange dag op het werk. In dit geval zijn er twee beloningen, het sociale gedeelte met de collega’s en het ontspannende effect van de alcohol. Deze beloningen wil je vanwege de trigger; de lange werkdag.

gewoonte-lifehacking

Als je minder wil drinken en je daardoor besluit om niet mee met je collega’s mee te gaan, ontneem je jezelf twee beloningen; het sociale aspect en het ontspannende gevoel van alcohol. Doordat je minder in contact staat met je collega’s, is de kans groot dat je na verloop van tijd uit verveling en eenzaamheid weer in je gewoonte terugvalt.

Beloningen

Om het drinken af te leren, is het niet nodig om het sociale en ontspannende aspect te laten vallen. Door simpelweg te vragen of een collega een wandeling met je maakt, vervang je het drinken met een gezonder alternatief, zonder dat de beloning wegvalt. Door een wandeling te maken, blijf je sociaal contact houden met je collega’s en ontspan je door de frisse buitenlucht. De oorzaak van de gewoonte, de lange werkdag, blijft hetzelfde en je krijgt nog steeds dezelfde twee beloningen.

Met deze methode kun je effectief alle slechte gewoontes in het dagelijks leven vervangen!

over de auteur

Lub Snoek

Lub Snoek

Dat kan makkelijker.

Reageer