Persoonlijk

Perfectionist? Stop met uitwerken, publiceer vandaag nog

Perfectionism

Heb je last van perfectionisme? Dat je eindeloos aan je nieuwe project of product blijft werken zodat je uiteindelijk niks oplevert? Of erger: dat je er zóveel over nadenkt, alle voordelen en nadelen hebt afgewogen, alles hebt uitgedacht in je hoofd, dat het onmogelijk is om nog uit te voeren en je er helemaal niet aan begint?

Zonde, want hoe ga je als zzp’er iets verkopen? Hoe krijg je brood op de plank? Of hoe leg je uit aan je baas dat je nog meer vertraging oploopt? Dat het nog steeds niet klaar is? En dat terwijl jij gewoon je stinkende best doet om kwalitatief hoogwaardig werk af te leveren. Je hebt alleen nog wat extra tijd nodig. En nog een beetje.

De vraag hier is: moet iets echt af zijn om het ‘live’ te zetten? Moet een online artikel tot in de puntjes af zijn voordat je deze publiceert? Wat als je de draftversie schrijft en dan meteen live gooit? “Shit, het staat online, dus nu moet ik wel!” Je weet dat anderen al mee kunnen lezen, dus je past aan waar nodig, je kan niet anders. Dat kan ook met een website, of een pagina die je al lange tijd toe wilde voegen.

En wat te denken van workshops of een online cursus? Is het nodig dat je die al helemaal tot in de puntjes hebt uitgewerkt voordat je deze live zet? (En dan dus nog moet gaan werken aan een verkooppagina waar je nog eens weken over doet.) Wat als vervolgens niemand zich inschrijft? Al die moeite voor niks. Nogmaals: zonde. Beperk jezelf tot de grote lijnen, de kaders en zet het in de verkoop. Schrijven mensen zich in? Mooi, dan heb je meteen een echte deadline. Nu moet je wel. Hup, aan de slag met de invulling en details.

Laten we stoppen met het idee dat perfectionisme slecht is. Fantastisch toch dat iemand zijn werk zó goed kan en wil doen? Het belangrijkste is om het goed in te zetten, op het juiste moment. Perfectionisten zijn meesters in detail. De kaders en draftversies zijn de voorpret, daarna wordt het pas echt leuk.

Hoe perfect wil jij zijn?

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

6 Reacties

  • Herkenbare blog met een mooie vuistregel: Als het enigszins toonbaar is, breng het dan naar buiten. Perfectioneren kan later nog.
    Eigenlijk is dit een variant van het Pareto-principe: verricht eerst de 20% inspanning die leiden tot 80% van het resultaat. Die laatste 80% inspanning is dan eindeloos op zoek gaan naar het juiste lettertype, mooiere zinsconstructies enzovoort.
    Voor de die-hard perfectionist wordt het dan inderdaad pas echt leuk!

  • Mooie blog, wel jammer van de foutjes. Haha grapje.
    Perfectionisme was functioneel op het ‘eeuwige’ papier, nu is het een last.

    • Eeks, foutjes? Waar?

      Volgens mij is perfectionisme alleen een last als je het jezelf lastig maakt ermee. Mijn idee achter dit artikel is dan ook: zet het in op het juiste moment. Dat kan nog steeds, ook digitaal. Of misschien juist wel digitaal, want er staat genoeg crap op internet.

  • Leuk artikel, ik heb het ook echt af moeten leren dat perfectionisme. Je kunt altijd wel blijven bijschaven. Maar dat is eigenlijk juist het leuke van online / digitaal publiceren. Je zet het “goed genoeg” online, daarna kun je gelijk testen en krijg je reacties. Daarna kun je net zolang bij blijven schaven als je zelf wilt. Of je merkt dat het zo ook al goed is, kan ook natuurlijk 🙂 Je hebt hoe dan ook wel alvast iets om mee te beginnen.

    Als webbouwer merk ik ook vaak dat mensen tot in het oneindige uit blijven stellen met het publiceren van hun nieuwe website. “Ik ben nog bezig met perfectioneren van de teksten” “Als ik eerst nieuwe foto’s heb dan kan ‘ie online” “Die blauwe lijn daar, kan die toch niet roze” “Kunnen die bullets niet toch als vierkantjes?” etc etc…

    Het ander uiterste kan ook: Eén van de leukste uitspraken van een klant vond ik: “Het hoeft niet gelijk 100% perfect, ik ga voor: Building the plane while you’re flying” Een prima instelling vind ik!

    Ik probeer m’n klanten dan ook altijd duidelijk te maken dat die laatste 10 a 20% perfectionistische wensen echt geen dingen zijn die je klant opmerkt op je site. Heb dit artikel daarom ook maar gedeeld in m’n netwerk als extra zetje in de rug 😉

    • Zo herkenbaar! Het is inderdaad handig om ook de mensen met wie je samenwerkt daar een beetje in ‘op te voeden’, zodat je ook bij gezamenlijke projecten niet blijft hangen door de perfectionistische trekken van een ander.