Social Bookmarking 2.0: lezen en delen

Dit artikel is geschreven door Lode Broekman. Lode Broekman is is een resultaatgerichte adviseur, met ruim 20 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie [www.broekmanmarketingadvies.nl], fulltime internetjunk en wannabe lifehacker.

De hoeveelheid informatie op Internet neemt duizelingwekkende vormen aan. Kijk maar eens op Gary Hayes’ Social Media Teller. In deze blogpost zet ik uiteen hoe ik omga met al die informatie. Wat bewaar ik en waar, wat deel ik vervolgens (bij voorkeur met zo min mogelijk inspanning) op welke plekken en welke diensten gebruik ik daarbij?

Losse URL’s

Laten we simpel beginnen: gewoon met een ‘losse’ URL. Een website waar ik om wat voor reden dan ook op terecht ben gekomen. Een tip van iemand, een link die in een artikel wordt genoemd, een site die via andere kanalen gepromoot wordt. De eerste overweging is dan altijd: “Wil ik deze link bewaren of niet?”. Zo ja, dan zijn de volgende vragen: “Wil ik deze link delen?” en “Op welke plekken deel ik deze info?”. Als ik de info wel wil bewaren, maar niet wil delen in mijn accounts op Twitter, Facebook of LinkedIn (omdat er wel waarde voor mijzelf is, maar niet voor mijn netwerk of andere gebruikers) dan gaat de URL rechtstreeks naar mijn Delicious account, voorzien van tags om het terugzoeken te vereenvoudigen. So far, so good. Niet spannends. Helemaal mee eens.

Dat verandert als ik de losse URL wel wil delen. Dat doe ik bij voorkeur over zoveel mogelijk relevante plekken met zo min mogelijk inspanning. Hiervoor gebruik ik Kenniscafe, een “web 2.0 omgeving voor social networking en kennisdeling binnen bedrijven, afdelingen, organisaties en verenigingen”. Hier kunnen URL ‘s bewaard en gedeeld worden, binnen en buiten het Kenniscafe. Overigens, offline bestanden kunnen hier ook online bewaard en gedeeld worden. Na registratie kunnen gebruikers ‘Kronkels’ opslaan en delen met andere gebruikers (desgewenst in ‘Kringen’), met als aparte optie: ‘Plaats op Twitter’. De informatie die vervolgens in de tweet wordt geplaatst, kun je helemaal zelf bepalen. Als URL-shortener wordt standaard TinyURL gebruikt. Desgewenst kun je de originele link zelf in een URL shortener naar keuze plakken (zoals mijn voorkeur Ow.ly). Aldus belandt een losse URL bij mijn Twittervolgers. Daar stopt de informatiestroom niet, maar daarover straks meer.

Weblogs

Als RSS reader gebruik ik Google Reader, hoewel ik voor het lezen van de diverse feeds niet altijd de standaard (‘kale’) webomgeving gebruik, afhankelijk van de tijd die ik er aan kan besteden en het medium wat wordt gebruikt om de feeds te ontsluiten. Feedly zorgt dat je je feeds in een magazine format, een rijkere omgeving worden weergeven. Op mijn mobiel gebruik ik NewsRob, de beste RSS reader voor Android (volledig in sync met Google Reader). Een telefoonscherm leest niet altijd even prettig. Door een artikel te voorzien van een ster wordt het toegevoegd aan Read It Later.

In Google Reader zijn mijn feeds verdeeld in mappen, die allemaal genummerd zijn (inclusief voorloopnul). De mappen met de feeds die ik in ieder geval wil lezen, hebben de laagste nummers en staan aldus bovenaan in het overzicht van te lezen feeds.

Zodra ik (in welke omgeving dan ook) een artikel lees dat ik wil bewaren maar niet delen, sla ik de link op in Delicious (vergelijkbaar met de aanpak bij een losse URL). Wil ik de link wel delen, dan kies ik voor ‘Shared Item’ in Google Reader. Vervolgens gaat Reader2Tweet aan de slag. Deze applicatie haalt mijn gedeelde items uit Google Reader en stuurt ze meteen door naar Twitter, automatisch voorzien van begeleidende tekst (zoals ‘Gelezen/gedeeld’) en hashtags (zoals #in). Het commentveld in Google Reader kan gebruikt worden voor variabele tekst: een extra hashtag of een uitgebreidere beschrijving van de link.

Twitter

Zo wordt mijn Twitterstroom gevuld met links die ik zelf deel met mijn volgers. Interessante tweets van mensen die ik volg (rechtstreeks of indirect via een lijst op topic) kan ik Retweeten of toevoegen aan mijn Favorieten. Vier bronnen, die elk op een of andere manier een tweet met daarin een URL opleveren. En dan? Dan gaat Packrati.us aan de slag. Deze dienst stuurt URL’s uit tweets direct naar mijn Delicious account. Het is mogelijk om bronnen te filteren, dus zo kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld Foursquare en Last.fm meldingen niet te plaatsen op Delicious. Ook hashtags in tweets kunnen naar keuze automatisch omgevormd worden naar tags in Delicious.

Updates op pad

Vier bronnen voeden de Twitterstroom, maar daar houdt het niet op. Alle tweets die ik produceer, belanden automatisch via een WordPress plugin op Broekman Marketing Advies, evenals de Gelezen/Gedeeld URL’s.

Eigen tweets (dus geen replies, retweets of favorieten) met of zonder links plaats ik via Natter automatisch door naar Facebook.

Tweets met hashtag #in worden automatisch doorgeplaatst naar mijn LinkedIn account door de standaardkoppeling van beide diensten die binnen LinkedIn wordt geboden.

Last but not least: de RSS feed van mijn Delicious account (waarin dus alle URL’s die ik om wat voor reden ook bewaar zijn opgeslagen) is gekoppeld aan een tweede Twitteraccount @lbroekman_links.

1-click to order

Op deze manier bewaar en deel ik informatie, zoveel als mogelijk in 1 handeling. Vragen? Suggesties? Tips? Ik hoor ze graag!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

16 Comments

  • Lode Broekman
    Posted 11/11/2010 10:57 am 0Likes

    @sypie Ik ben het met je eens, dit kost tijd. Echter, die tijd is juist door alle koppelingen beperkt. Ik probeer met 1 handeling te delen en te archiveren. Bovendien deel ik niet alles wat ik lees. Online kennisdeling is voor mij, als adviseur met als product ‘kennis’, een manier om bij te blijven en nieuwe kennis te vergaren. Het heeft voor mij dus wel degelijk te maken met ‘wat mijn werk echt inhoudt’. Dat anderen daar op mee kunnen liften is een handige en leuke bijkomstigheid. Men hoeft niet te clicken, ik omschrijf zo duidelijk mogelijk wat ik deel.

    @wim Geloof me, ik wil ook vooruit 🙂 en dit helpt me daarbij. Voorbeeld: ik geef regelmatig presentaties. In de voorbereiding van een dergelijk verhaal, maak ik veel gebruik van mijn archief. Bij het opslaan van de gegevens tag ik alles zoveel mogelijk, hetgeen tijdwinst oplevert bij het zoekwerk.
    Ik herken wel wat je zegt over de behoefte om terug te blikken, info veroudert razendsnel. De waarde van alle opgeslagen links is dus zeker niet gelijk. Daar houd ik dus wel rekening mee.

  • wim
    Posted 10/11/2010 6:29 pm 0Likes

    Behoorlijk eens met Sypie. Bovendien, wat doe je met al die bewaarde en gedeelde links. Ik betrap me er regelmatig op dat ik van alles bewaar ‘om later terug te lezen’ en daar vervolgens nooit meer aan toekom. Vanwege al die nieuwe sites waar je elke dag weer op terecht komt. Afgezien van een paar sites die er qua nut met kop en schotel bovenuit steken, ervaar ik in de praktijk weinig behoefte om telkens weer terug te blikken. Dat heeft iets van achteruit leven, en je wilt toch eigenlijk vooruit. Nieuwe vergezichten.

  • Sypie
    Posted 09/11/2010 5:39 pm 0Likes

    Wat mij vooral bij deze hack opvalt is dat je zoveel moet gaan doen voor zo’n klein ding.

    Het opslaan van eigen favorieten om die later te delen kan natuurlijk ook anders. Het enige wat men wil bereiken is om op een relatief snelle manier via zoveel mogelijk kanalen zooi met elkaar te delen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je je als eerste al aanmelden bij alle genoemde netwerken en websites om hiervan gebruik te kunnen maken. Daarna moet je alles nog eens aan elkaar knopen, zoals je Twitter aan je Facebook of LinkedIn. Pas als dat klaar is, en als het werkt, kun je beginnen met het verspreiden van nuttige links aan mensen in je sociale kring.

    Als ik deze hack zo leest kost die meer tijd dan dat je er profijt van hebt terwijl ik altijd dacht dat het hacken van je life met het meer doen in minder tijd te maken heeft. In de laatste 3 á 4 jaar dat de netwerken uit de grond zijn gestampt is het delen van linkjes alleen maar exponentieel toegenomen, zeker door de bit.ly en de hyv.es services, wat alleen maar tot nog meer informatiestroom leidt. Mensen die gevoelig zijn voor linkjes en zich niet in kunnen houden om bij iedere link er met hun muis op te klikken, komen nooit door hun eigenlijke werk heen. Zij kunnen Twitter of Facebook dus al niet echt nuttig in gaan zetten omdat ze door het minste of geringste afgeleid zijn van hun doel op de betreffende pagina/netwerk.

    Kortom: als je meer wilt doen in minder tijd dan laat je Facebook, Hyves en Twitter voor wat het is en ga je je lekker focussen op datgene wat je werk écht inhoudt. Ik heb al die jaren nog steeds geen vacature voorbij zien komen waar men vroeg om iemand die zakelijk de meest gangbare social network sites bij up-to-date moest gaan houden voor de zaak om vooral maar de marketing-machine draaiende te houden.

  • wendelien
    Posted 08/11/2010 11:39 am 0Likes

    Het komt behoorlijk ingewikkeld over.
    iemand tips voor een workshop waarin je social bookmarking ‘on the job’ leert? 🙂

  • Lode Broekman
    Posted 06/11/2010 10:21 am 0Likes

    @nathan Graag gedaan 🙂

  • Nathan Jansen
    Posted 05/11/2010 7:32 pm 0Likes

    Bedankt! Erg leerzaam.

  • Frank Meeuwsen
    Posted 05/11/2010 2:12 pm 0Likes

    @Arjan wellicht is via Yahoo Pipes nog een oplossing te bedenken voor je koppeing? Maar waarom zou je delicious nog gebruiken? Met de Evernote extensies en desktop kun je toch ook perfect URL’s opslaan?

  • Marcel De Beukeleer
    Posted 05/11/2010 10:43 am 0Likes

    Ik zit toch nog met een probleempje als ik bv tweets op Facebook wil hebben. Naar mijn persoonlijke pagina op Facebook werkt het perfect met de aangeleverde app van Twitter. Maar ik heb ook nog een Facebook-Groepspagina en daar naartoe vind ik geen automatisch weg. Dat is dan dubbel werk (doe ik wel op één scherm met Yonoo sidebar). Weet er iemand een oplossing?

  • Lode Broekman
    Posted 05/11/2010 8:41 am 0Likes

    @arjan Alternatief (iets minder omslachtig wellicht): maak een 2e Twitteraccount aan, koppel de RSS van delicious en laat MyEN aan de tweet toevoegen (door Hootsuite of Twitterfeed) en koppel dat twitteraccount Evernote. Opzet kost wat tijd, daarna heb je er geen omkijken meer naar.

  • arjan broere
    Posted 05/11/2010 5:57 am 0Likes

    @Lode, ik zoek iets dat wat ik in Delicious zet automatisch naar Evernote stuurt. Als ik dan in Evernote iets zoek, dan pak ik Delicious mee. Nu heb ik n omweg (Delicious -rss uit delicious naar rss2mail -mail naar mij – forward naar Evernote)

  • Lode Broekman
    Posted 04/11/2010 9:14 pm 0Likes

    @michiel, dank!
    @Ferry Ik heb ook 2 bronnen, omdat er ook pdf’s en presentaties lokaal worden opgeslagen. Via Google Desktop zoek ik lokaal. In Delicious laat ik de downloadpagina staan, indien beschikbaar. Alles staat en valt bij goed tagging.
    @Paul: ik deel per dag zo’n 3-5 links, denk ik. Soms meer, soms minder. Ik archiveer daarnaast zo’n 5-10 links per dag (wederom schatting).
    @Arjan Wat wil je vanuit Delicious naar Evernote hebben? De URL’s uit ReadItLater die interessant zijn? Als je Google Reader gebruikt, kun je links plakken naar RIL, Delicious en Evernote.

  • arjan broere
    Posted 04/11/2010 8:12 pm 0Likes

    Mijn rss-feeds werk ik af en toe door en wat ik wil lezen, zet ik in ReadItlater. Interessante mails, e-nieuwsbrieven of tweets mail ik naar Evernote met de tag #browsen.

    Als ik zin om te lezen heb, is dus ReadILater of Evernote-browsen de plek. Wat ik dan interessant vind, komt in Delicious.

    Enige wat ik nog mis, is een automatische koppeling Delicious naar Evernote (doe ik nu wslk omslachtig met een rss-feed op mijn Delicious bookmarks die via rss2mail naar mij gemaild wordt, waarna het via een mailregel naar Evernote gaat).

  • Paul Baarn
    Posted 04/11/2010 3:11 pm 0Likes

    Hoi Lode,
    Ik vrees dat ik het spoor niet kan volgen. Het werkt voor jou waarschijnlijk fantastisch, dat geloof ik best. Misschien is het de manier waarop je het artikel geschreven hebt, geheel volgens jouw gedachtegang. Misschien ben ik te lui om het te doorgronden. 🙂

    Hoeveel informatie (URL’s, tweets, etc) deel je per dag of per week? Bij welke hoeveelheid is het volgens jou de moeite waard om dit zo op te zetten?

    Paul Baarn

  • Ferry
    Posted 04/11/2010 1:52 pm 0Likes

    De eerste gedacht: Pfff wat een gedoe. De tweede gedacht ik moet ook eens gaan nadenken over mijn information workflow.

    Hat information caputure proces is redelijk uitvoerig beschreven in bovenstaande.

    Waar ik dan ook heel benieuwd naar ben is hoe het information retrieval proces uitziet. Met andere woorden hoe kan ik de informatie die op deze manier zorgvulldig bewaard heb ook weer terug halen op het moment dat ik het nodig heb. Eventueel ook rekening houdend met het feit dat ik ook pdf documenten van internet download en deze op mijn lokale pc opsla.

  • Michiel
    Posted 04/11/2010 1:33 pm 0Likes

    Intressant om te zien hoe je verschillende diensten combineert en op elkaar laat aansluiten. Meestal deel ik alles handmatig of slechts met 1 dienst (een button op de website waarmee je kan delen op een netwerkt naar keuze). Ik ga zeker eens kijken of ik het op dezeolfde manier kan automatiseren 🙂

Comments are closed.