Social CRM, Product Review: Gist.com

In de tijd waarin informatie steeds meer wordt, netwerken steeds meer en tijd schaarser door alle communicatiestromen, is niet alleen GTD een prima manier om dit te doen, maar ik sprak ook al eens over het “samenvoegen” van alle netwerken die je tot je beschikking hebt. Een inzicht in een “Social CRM” tool; GIST.com.

Elke zelfstandige, maar ook in loondienst zijnde persoon, bouwt een netwerk op. Een netwerk met contacten uit zowel de “online” als “offline” wereld, in je adresboek op je computer, je LinkedIn contacten, je twitter connecties, je facebook vrienden, allemaal even waardevol, maar ontzettend veel tijd om allemaal te onderhouden en “van op de hoogte te blijven”. Here comes Gist !

Gist.com, “Know more about who you know”
Gist.com verzorgd de “samensmelting” van al die on- en offline tools en contact databases, in 1 overzichtelijk, handig te gebruiken dashboard. Mijn mening daarover is nogal verdeeld, waarom zal je verderop tegenkomen.

gist1

Waar GIST.com wel ontzettend goed in is, is het eenvoudig inzichtelijk maken van 1 persoon (inclusief zelf toegevoegde (meta)data) en zijn/haar activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van :

  • Laatste twitter updates
  • Laatste blogposts
  • Foto’s van hem op Google
  • Laatste zoekresultaten op Google
  • Laatste contact met jou
  • Wat is het overlappende netwerk waar jullie in bestaan

En datzelfde geldt ook voor bedrijfsprofielen, die dus ook weer uit meerdere mensen kunnen bestaan.

gist3

Wat heb ik er aan ? Alweer een extra tooltje ?
Aan de hand van een paar gebruiksscenario’s ga ik met jullie GIST.com (en de manier waarop ik het toepas) doornemen. CRM systemen zijn er genoeg, maar juist de toevoeging van Social èn mobiel maakt het relevant.

Scenario 1: Een nieuw klant contact

Met elke afspraak, elk contact wat ik op dit moment op doe, is een zwik “handelingen” gekoppeld, vooral om die persoon te leren kennen. Even snel doornemen wat we ook alweer gingen bespreken, zijn laatste (prive) tweets doornemen en een kijkje in de foto’s “wie hij ook alweer was”.

gist4

Door zijn Gist.com dossier snel door te nemen, heb ik al deze info bij de hand. Een laatste aantekening maak ik even op een printje voor het gesprek en je laat zien dat je ook daadwerkelijk tijd hebt geïnvesteerd in je afspraak.

Even niet je laptop bij de hand ? Gelukkig is er ook een (gratis) iPhone app beschikbaar en is de site volledig mobiel toegankelijk voor de gebruikers zonder iPhone.

Scenario 2: Je “inner circle” even updaten
In de afgelopen jaren van GMail, linkedin en twitter gebruik heb ikIMG_0221 (schrik niet) 2600 unieke connecties gelegd. Waanzinnig veel, waarvan er hooguit een aantal personen relevant zijn voor mij op dit moment. GIST.com bepaalt dat grotendeels zelf, door de “importance” van mensen te koppelen aan het meest recente contactmoment, de hoeveelheid contact en het aantal gekoppelde netwerken. Zo kan ik in 1 oogopslag voor iedereen met een “relevantie” hoger dan 90 de updates bekijken en zo op de hoogte blijven van wat zij schrijven, doen en eventueel relevante contacten.

Door “Tags” toe te voegen aan personen kan ik ze ook nog in “zakelijk”, “prive”, “leads” of “potentials” opdelen en zo specifiek voor die doelgroep op de hoogte blijven.


Scenario 3: Contactinformatie uitwisselen met je collega’s

In een “boundaryless organisation” of “chaordische organisaties” (dank aan Ronald van den Hoff voor die woorden) waar we tegenwoordig leven is het open stellen en delen van informatie ontzettend relevant. Voor specifieke ad-hoc projecten, voor het samenstellen van doelgroepen, of simpelweg het delen van contact informatie van elkaar.

GIST.com heeft dat ook al prima voor elkaar, waarmee je heel snel relevante klantinformatie kan uitwisselen en “mergen” met elkaar, waardoor je allemaal weer op de hoogte bent.

gist5

Wat levert het op ?
Kennis = macht, dat citaat blijft bestaan. De context wordt steeds relevanter, informatie op de juiste plek, op het juiste moment ontvangen is cruciaal voor dat moment. Ook vlak na dat moment is het updaten noodzakelijk, of je stelt zo’n melding uit tot later.

Dankzij GIST.com kan ik de sociale netwerken bijna laten voor wat het is, op het moment dat ik iemand ga spreken zoek ik even de relevante informatie op en ben direct op de hoogte. Klinkt een beetje als “Vals spelen” en niet echt geboeid zijn door die persoon, maar je kan juist de “onzin” een beetje overslaan. Een technisch hulpmiddel waarmee je weer net even voorloopt op de rest.

Het “algemene” dashboard van GIST.com is nog een flinke bak om door heen te worstelen elke dag, waardoor ik het niet gebruik. Wel kan je de relevantie flink verhogen om het zo als “inner circle” dashboard te gebruiken, of met specifieke tags te werken. Echt een “silver bullet” heb ik hier echter nog niet uit weten te halen.

Ken jij soortgelijke voorbeelden van Social CRM ? Welke tools doen er ook zoveel voor niets en leveren jou zoveel meerwaarde op als gebruiker ? Laat het horen !

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

15 Comments

  • Matthijs
    Posted 18/11/2010 2:21 pm 0Likes

    Tijd om mij hier ook wat meer in te gaan verdiepen.. Dank!

  • Kees Romkes
    Posted 14/05/2010 3:25 pm 0Likes

    Dankje voor de tip @pixites; ik ga er eens naar kijken !

  • pixites
    Posted 14/05/2010 3:00 pm 0Likes

    ja, nieuwe loot aan de boom Workstreamer: is a “one click to listen” social business listening platform that delivers a real-time information advantage to business professionals.

    What workstreamer will do for you.

    On a 7X24 basis, workstreamer is actively listening to a myriad of sources of information such as news sites, blogs, Twitter, Jigsaw, Facebook, LinkedIn and salesforce.com. Each new piece of content is processed, filtered and ranked, thereby streaming only relevant pieces of business information.

    Getting started with workstreamer takes less than 1 minute and is just 1 easy step — select the businesses you want to “Listen To” and workstreamer does the rest.

  • Kees Romkes
    Posted 29/03/2010 11:17 am 0Likes

    @AN: 7thsen.se is natuurlijk nog in ontwikkeling en de mogelijkheden kennen veel overlap. Toch richt Gist.com zich meer op “wanneer” en 7thsense zich op “waarom” het contact aanwezig is. Waarde vs. transactie, wat is een connectie je waard (voor 7thsense) tegenover wanneer heb ik het laatst contact gehad (gist)

  • AN
    Posted 27/03/2010 4:05 am 0Likes

    Hoe verhoudt zich “ Social CRM” tool: http://www.GIST.com ” zich tot http://www.7thSen.se – Enhancing your LinkedIn experience ( http://www.tracebuzz.com/linkedin/ ) ?
    Zijn er functionalitieten / overeenkomsten / aanvullingen ?

  • Kees Romkes
    Posted 07/03/2010 10:29 pm 0Likes

    @Mischa: Ik pas nu vooral de mensen aan die ik niet relevant vind… Of schuif juist de mensen die ik graag in gaten wil houden (lees: potentiële leads, nieuwe samenwerkingen e.d.) meer naar boven zodat ze ook op mobiel doorkomen. En tsja mobiel heb je altijd wel een gaatje voor…

    @Niels: Ja mergen neemt wel behoorlijk wat tijd, juist ook omdat wij als Nederlands veel “tussenvoegsels” gebruiken bij namen. Dat kennen ze in Amerika en met name binnen LinkedIn niet. Maar goed, zo af en toe even de tijd nemen je contacten op te schonen…

    Hyves API vind ik niet zo belangrijk, wel een uptodate LinkedIn API en wellicht een “fotokiezer”…

    Een koppeling naar Mac Address book zou helemaal fantastisch zijn !

  • Niels Gouman
    Posted 07/03/2010 6:26 pm 0Likes

    Ik heb eens even een accountje aangemaakt.

    Het valt mij op dat Gist nu al over veel mensen meer weet dan ik! Geniaal handig dat hij dat zelf allemaal uitzoekt en bijhoudt! 🙂
    Nu alleen hopen op goede API van LinkedIn en connectie met meer netwerken (Hyves bv), oh en hij zou nog iets slimmer mogen worden met mergen

  • Mischa Coster
    Posted 07/03/2010 4:34 pm 0Likes

    Kees, interessant stuk! Toen je met Gist begon, heb je toen de tijd genomen om van al je individuele contacten de relavantie aan te passen??

  • Kees Romkes
    Posted 07/03/2010 11:33 am 0Likes

    @Wout: graag gedaan, ben wel erg benieuwd naar je bevindingen van vodafone360, met name omdat het zo gebonden zit aan die ene provider…

    Friendbinder ken ik nog niet, ga eens op onderzoek uit 🙂

  • Wout van den Dool
    Posted 05/03/2010 6:49 pm 0Likes

    @keesromkes, ik had al een post in concept staan voor mijn blog, waarbij ik Vodafone 360 en Friendbinder wilde vergelijken… Bij allebei had/ heb ik de hoop dat alles van 1 persoon gemerged wordt.. Ik denk dat ik deze mee ga nemen in de test en afgaande op jouw review, denk ik dat dit eindelijk is wat ik zoek!

    Thnks daarvoor…

  • Kees Romkes
    Posted 05/03/2010 6:39 pm 0Likes

    @Gerrit: Zie mijn stukje over het dashboard, zoveel informatie, teveel bijna, waardoor sorteren lastig wordt en de “standaard” dashboard niet voldoet zonder tagging of relevantie

    @Felix: klopt, alhoewel mijn linkedin import ook al best verouderd was.

  • felix lepoutre
    Posted 05/03/2010 3:21 pm 0Likes

    Das nou het nare, mijn gegevens in het voorbeeld zijn alweer veroudert. Als Linkedin haar API nou eens zou verbeteren, zodat je niet meer constant een contact export hoeft te maken…

  • Gerrit
    Posted 05/03/2010 3:14 pm 0Likes

    Hoi Kees, klinkt interessant. Je schrijft echter ook: “Mijn mening daarover is nogal verdeeld, waarom zal je verderop tegenkomen”. Lees ik nou te snel? Of kom je hier niet op terug?
    Wat zijn de nadelen?

Comments are closed.