Tien gouden regels voor een stressloos en toch productief bestaan

Een gastbijdrage van: Emmanuel van Melkebeke
Hier zijn tien “gouden” tips voor een bestaan met minder stress, maar dat toch productief is. Want, laten we ons vooral niets wijsmaken in deze tijden van quasi verplichte onthaasting, een zekere mate van (hoge) productiviteit wordt nog steeds van ons allen verwacht.

10. Mens sana in corpore sano. Ofte een gezonde geest in een gezond lichaam. De Romeinen wisten het al: lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je fysisch niet goed in je vel zit, zal je ook geestelijk niet optimaal functioneren. Eet gezond en met mate, verlaat het pad der fastfood en suikerhoudende dranken, sport regelmatig, beweeg in het algemeen wat vaker en slaap voldoende. Hou dit een paar weken vol en je zal de nodige positieven effecten al merken op je lichaam én je geest.

09. Geniet, maar met mate. Sla er een magazine of een krant op na en je hebt de indruk dat alles een stuk extremer is geworden. Niet alleen qua sporten, doch ook qua houding. Meer en meer mensen worden van-alles-onthouders: geen alcohol meer, geen cafeïne meer, geen krant meer, geen seconde meer zonder hun Blackberry, enzovoort. Het kan geen kwaad om eens te snoepen, eens te genieten van de lekkere dingen des levens, doch doe het met mate.

08. Single-task. Multi-tasking is lange tijd het sleutelwoord geworden voor een productief bestaan. Men mailt, Skypete, MSNt, schrijft een advies, leest een document en belt met een collega tegelijk. Doe het niet (meer). Studies tonen aan dat multi-tasken zorgt voor concentratie-, tijd- en productiviteitsverlies (zie o.a. hier). Single-task. Niet alleen op het werk, doch ook in privé-situaties. Of apprecieer jij het dat je vriend(in) een SMS ingeeft terwijl je ermee aan het praten bent?

07. Smile. Lach. Wees optimistisch. Ja, het leven kent zijn goede en slechte dagen. We hebben allemaal tegenslagen, soms harde zelfs. Maar probeer te (blijven) lachen. Probeer steeds het goede te zien. Het helpt om moeilijkheden sneller te overwinnen.

06. Work and play don’t mix. Houd je werk en je privé-bezigheden gescheiden. Dit geldt in beide richtingen. Doe dus geen persoonlijke zaken op het werk, maar neem – in de mate van het mogelijke – ook geen werk mee naar huis. Door beide te vermengen, zal je niet alleen tijd verliezen (de verleiding is groot om op het werk snel eens met privé-zaken bezig te zijn), doch zal bovendien je werk – minstens mentaal – een steeds grotere plaats in je gedachten innemen.

05. De 5 seconden regel. Ook wel gekend als: denk na voor je handelt. Al te vaak worden zaken impulsief gedaan waarvan je achteraf spijt hebt. Ik ga eeeeeeventjes surfen is vaak de voorbode van uren tijdverlies. Sta even stil bij het nut en de opportuniteit van je volgende handeling. Heeft het echt zin om de tv aan te zetten als je al moe bent? Is het echt een goed idee om op mails te antwoorden terwijl je feitelijk dringend een opdracht moet afwerken? Hoeft die zoveelste cookie opgegeten te worden?

04. Geduld is een mooie deugd. We worden het allemaal steeds meer gewend om onmiddellijk op onze wenken bediend te worden. Alles is quasi instant beschikbaar. We worden al zenuwachtig als een website er meer dan tien seconden over doet om op te laden… Nochtans zijn de beloning en voldoening oneindig veel groter als het een tijdje duurt alvorens je over iets kan beschikken. Vroeger spaarde men en kocht men pas wanneer men de aankoopprijs bijeengespaard had. Nu koopt men onmiddellijk- op krediet. Stel de volgende keer een aankoop of andere vervulling van een behoefte even uit. Je zult versteld staan hoe vaak je, na enige bedenktijd, ervan afstapt.

03. De 5 minuten regel. We hebben allemaal wel eens vijf “verloren” minuten. Je bent te vroeg voor een vergadering, je moet even wachten op je volgende telefoontje. I.p.v. die te verkwisten, kan je die vaak nuttig opvullen. Sorteer wat papieren, klasseer wat mails, leg een to do lijstje aan, enz. Vijf minuten is op zich niet veel, maar op een week of een maand tikken al die korte periodes behoorlijk aan.

02. Bundel. Er zijn vele repetitieve taken waar we niet aan ontsnappen. I.p.v. die taken een voor een af te handelen, kan je ze best bundelen en op gezette tijden afhandelen. Een typevoorbeeld is de betaling van facturen. Als je iedere dag jouw pc banking opent om de op die dag binnengekomen facturen te betalen verlies je veel meer dan als je eenmaal om de 2 weken alle openstaande facturen afhandelt. Deze regel geldt voor heel veel taken.

01. Use e-mail wisely. e-mails, je kan er quasi niet meer omheen. Het is een extreem nuttig werkinstrument. Correctie: het kan een extreem nuttig werkinstrument zijn, mits het goed gebruikt wordt. Regels die voor iedereen van toepassing zijn bestaan m.i. niet, aangezien er teveel verschillende situaties bestaan. Een paar vuistregels zijn wel: check je e-mails een beperkt aantal keren per dag; denk na alvorens je een e-mail verzendt of a) dat wel nodig is en b) e-mail wel het juiste communicatiemiddel is; optimaliseer het gebruik van je e-mailprogramma; en probeer ervoor te zorgen dat je uitgaande e-mails onmiddellijk zoveel mogelijk situaties ondervangen om oeverloos gepingpong te vermijden.

En de laatste – buiten categorie – tip:

00. Vertrouw nooit op andermans lijstjes.  Wat hierboven staat zijn richtlijnen die m.i. voor heel wat mensen nuttig kunnen zijn, doch het kan perfect zijn dat de ene of de andere regel op jou niet van toepassing is, dan wel dat je andere regels hanteert. Hanteer jij (nog) andere principes? Dan lees ik het graag in de comments!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

16 Comments

  • Marc
    Posted 18/03/2008 6:42 pm 0Likes

    01. Use e-mail wisely: Ik merk vaak dat in werkgerelateerde mails ik niet teveel vragen moet stellen. Hooguit twee.
    Meer worden er toch niet beantwoord.
    Moeten er toch meer vragen gesteld worden dan doe ik dat in de vorm van een bullet-list.

  • Roel Willems
    Posted 17/03/2008 7:42 pm 0Likes

    Sluit ik me helemaal bij aan Peter!

    @ M. Ik denk dat je de grootste valkuil van GTD (of eigenlijk ‘Lifehacken’ in het algemeen) benoemd. Persoonlijk ben ik nogal van 100.000 projecten en dingen doen, het lijstjes/bakjes/mapjes systeem was voor mij dan ook al meteen een enorme vooruitgang. Wel heb ik in het begin erg gezocht naar een mooi GTD systeem. Om er uiteindelijk achter te komen dat de oplossing voor mij persoonlijk niet in specialistische GTD-software zit.
    Uiteraard heeft dit wat tijd gekost, maar ik merk dat het zich nu terug betaald (en daarbij was het proces ook leuk om te doen 😉 ).

  • Peter
    Posted 17/03/2008 5:13 pm 0Likes

    In mijn ogen mis ik nog de belangrijkste tip, en dat is dat je je nooit verantwoordelijk moet voelen waar je niet verantwoordelijk voor bent.
    Dit is een valkuil waar bijna iedereen vooral met werk maar ook prive mee te maken heeft. Wanneer je dit doet bezorg je jezelf veel stress wat ook nog eens veel tijd kost. Het gaat dus zowel ten kosten van persoonlijk geluk als efficiency.

  • Matthijs Roumen
    Posted 17/03/2008 4:11 pm 0Likes

    Beste M., heb begrip voor je reactie 🙂 Zelf was ik in het begin ook nogal sceptisch over het hele GTD concept en alle lijstjes met tips.

    Zelf heb ik het idee dat als ik maar een paar dingen oppak van wat ik werkelijk lees, het al een stuk makkelijker gaat! GTD scheelt me nu gewoon enorm veel tijd en maakt me productiever. Als je eenmaal je GTD omgeving op hebt gezet (ja, dat zijn meestal een paar lijstjes) gaat de rest vanzelf. Echt!

    Sommige dingen moet je gewoon een beetje inrollen en kosten wat meer tijd (GTD bijvoorbeeld). De andere hacks zijn gewoon leuk en inspirerend om door te lezen. Directe toepassing is geen vereiste 🙂

  • M.
    Posted 17/03/2008 1:24 pm 0Likes

    Mijn regel: stop met geforceerd life-hacken. Hoeveel tijd gaat er wel niet inzitten in:
    – het zoeken naar het juiste GTD-programma?
    – dit inrichten?
    – zoeken naar hacks?
    – aanleggen van lijstjes?
    – doorlopen, ordenen en opnieuw aanleggen van lijstjes?
    – zoeken naar nog meer hacks?
    – lezen van blogs over life hacking?
    – nog meer lezen omdat je bang bent een hack te missen?

    Dit hele life-hacking komt op mij nogal geforceerd over en ik geloof niet dat je hier uiteindelijk veel tijd mee wint. Sterker nog, soms lijkt life-hacken wel een obsessie…..

  • e-Mino
    Posted 16/03/2008 4:51 pm 0Likes

    Heren, dames, bedankt voor de vele complimenten op mijn “Vlaamse/Belgische” bijdrage. 😉

    Het toont allemaal maar weer eens aan dat iedereen een eigen invulling geeft aan het begrip lifehacking en hoe dit in zijn/haar leven te implementeren.

    Persoonlijk vind ik het beter om werk en privé gescheiden te houden, omdat ik anders neiging heb om teveel werktijd aan privé-zaken te besteden (hetgeen omgekeerd echter niet het geval zal zijn…). Maar als anderen die “overvloeiing” net wel productief vinden, is dat natuurlijk fantastisch voor hen.

    Zoals gezegd: regel 00 is vermoedelijk de meest essentiële van alle regels hierboven. 🙂

  • Roel Willems
    Posted 16/03/2008 4:43 pm 0Likes

    @ Nietsje: Ik denk dat het een erg correcte observatie van Annedien is. Uiteraard zal het niet voor iedereen gelden die geïnteresseerd is in Lifehacking maar ik denk dat veel mensen wel opzoek zijn naar meer maar vooral ook leukere dingen doen op een efficiente manier.
    Je zelf ontwikkelen en energie krijgen (of behouden) door uitdagingen aan te gaan staat daar bij centraal.
    Dat de grenzen van werk/privé daarbij vervagen, wordt (als je reacties op fora leest) juist als prettig en zelfs gewenst ervaren. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is dat veel ‘lifehackers’ allemaal manieren zoeken/gevonden hebben om op verschillende plekken te kunnen werken aan ‘werk’ maar ook aan privé zaken.

  • Nietsje
    Posted 16/03/2008 1:36 pm 0Likes

    @Annedien,

    Wat versta je eigenlijk onder lifehackers?
    Dat container-begrip gebruik je vaker en koppelt daar een verlichtheid aan.
    Is dat je eigen projectie van wat je vind hoe mensen moeten zijn?

  • Nietsje
    Posted 16/03/2008 1:36 pm 0Likes

    @Annedien,

    Wat versta je eigenlijk onder lifehackers.
    Dat container-begrip gebruik je vaker en koppelt daar een verlichtheid aan.
    Is dat je eigen projectie van wat je vind hoe mensen moeten zijn?

  • Annedien Hoen
    Posted 16/03/2008 8:34 am 0Likes

    Work and play mixen wel degelijk 🙂
    Ik denk dat juíst veel lifehackers bezig zijn een combinatie te vinden, danwel niet eens meer bezig zijn met wat werk en wat privé is. Dat is op hetzelfde moment een grote uitdaging want het in elkaar overvloeien danwel afwezig zijn van een verschil vergt andere ‘managementvaardigheden’ dan een stricte scheiding. De meeste systemen zijn er ook niet op ingericht. Druk van buitenaf kan ook nog wel eens maken dat mensen toch onderscheid gaan inbouwen omdat het moeilijk te begrijpen is.

    Vanuit een nieuw paradigma willen mensen dingen doen die ze energie opleveren, leuk zijn. Voor veel mensen is ‘werk’ juist iets dat energie kost, wat dan in het weekend of ’s avonds weer moet worden aangevuld.
    Bij die mensen is het gevoelsmatige verschil tussen ‘maandag’ en ‘vrijdag/weekend’ ook heel groot. Mensen die vloeiend leven luisteren naar waar ze zelf zitten in hun energiepeil, cyclus. Op zich denk ik dat elk mens grotere en kleinere cycli van introvert-extravert, incubatie-creatie, actie-slaap, depressie-compressie, chaos-overzicht (etc.) kent, maar dat die in veel situaties onderdrukt worden. Als je die echter gewoon kan laten ‘zijn’ heb je veel minder behoefte aan weekend, vakantie, protesteren tegen ‘werk’. Ik word hier vaak aan herinnerd als ik 3FM aan heb staan op de radio. Dat draait om mensen die op hun werk zitten ’te balen’, ‘in de file staan te balen’, ‘balen van het feit dat het weer maandag is’, ‘weer lekker vrijdag gaan vieren’. (Sommige programma’s zijn overigens iets postiever, met hun ‘baas van de week’ bijvoorbeeld)

    Charmant trouwens, dat Belgisch 😉

  • Bernhard
    Posted 15/03/2008 11:18 pm 0Likes

    Stuk voor stuk goeie tips en ik wil er graag nog ééntje aan toe voegen: Zeg af en toe gewoon eens ‘nee’ op een vraag of verzoek en merk dat je angst om niet meer aardig gevonden te worden ongegrond is.

  • Roel Willems
    Posted 14/03/2008 9:14 am 0Likes

    Leuk artikel! Naast de effectiviteit die spreekt uit de eigenlijk voor de handliggende tips is het erg leuk en leesbaar geschreven. Top

  • Anja Wassenaar
    Posted 14/03/2008 1:33 am 0Likes

    @Joop Misschien dat als je de tekst nog een keer leest en dan in je achterhoofd houdt dat Emmanuel uit België komt je zijn ‘andere’ taalgebruik nog beter snapt! : )

  • e-Mino
    Posted 13/03/2008 11:55 pm 0Likes

    Sorry, Joop, maar ik heb dit artikel wel degelijk zelf geschreven. Het is wel zo dat ik vaak op Engelstalige fora zit, hetgeen zou kunnen verklaren dat er een aantal Engelstalige begrippen in mijn Nederlands zijn geslopen (“gouden regels” alias “golden rules”). Maar een bronvermelding zal in ieder geval moeilijk zijn… tenzij ik mezelve moet vermelden!

    En bedankt Jasper! Heel leuk te vernemen dat zowel mijn schrijfstijl als de inhoud van mijn artikel jou wel bevallen. En je hebt 100% gelijk: in deze tijden van tips, regels en andere lifehacking principes is de toepassing van “regel 00” op tijd en stond wel eens nodig! 😉

  • Joop
    Posted 13/03/2008 7:10 pm 0Likes

    De titel klinkt als een slechte vertaling, en de rest van het artikel ook.

    Gouden regel nummer 11: Maak gebruik van een bronvermelding.

  • Jasper Jobse
    Posted 13/03/2008 4:45 pm 0Likes

    Prachtig stuk, Emmanuel. Ik ben aangenaam verrast door je luchtige toon binnen dit moderne geloof dat lifehacking heet en waar de heiligen Tag, Twitter, Tweak en Feed al GTD’end door het leven gaan, te lezen over ‘geduld als deugd’. Het lukt je deze schijnbaar stoffige woorden te ont-stoffen, en dan en passant ook de Romeinen nog even langs te laten komen, die het wiel op mijn ipod hebben uitgevonden.
    Maar meer nog stem je me vrolijk met je knipoog aan het einde. Zelfrelativering is misschien wel de mooiste hack om de zwaarte van je schouders te halen. Je bent als mens tenslotte zo gek als je je laat maken. Dus bij regel 03. pas ik regel 00. toe en ga ik gewoon lekker vijf minuten kijken naar de deur waarachter ik straks die vergadering ga hebben. En dan maar zien wat er gebeurt…. Misschien mis ik dan wel iets ergens op de wereld en is er niemand die het me komt vertellen.

Comments are closed.