Toen en nu: de Schijf van Vijf

Vandaag is er na twaalf jaar een nieuwe Schijf van Vijf gepubliceerd. Wist je dat we teveel vlees eten en te weinig vis? Net als de vorige schijf wordt de nadruk gelegd op groente en fruit maar bijzonder genoeg mogen we dit jaar helemaal géén alcohol, terwijl we vorig jaar nog een glaasje of twee mochten drinken en in Frankrijk mogen ze zelfs 3 glaasjes per dag drinken! Wist je dat we sinds 2004 weer een schijf van vijf hebben, terwijl we de 20 jaar daarvoor een schijf van vier hadden? Lifehacking dook de boeken in en zocht de oude voedingsschijven. Lees ook: Haal meer uit YouTube met deze tips.

1953

Schijf van Vijf 1
De eerste Schijf van Vijf kwam al uit in 1953. Toentertijd bestond voorlichting vooral uit voorlichting in de vorm van tabellen over voedingsstoffen. Doordat de Verenigde Staten de eerste stap namen in het geven van een beeldende vorm van voorlichting, kreeg Nederland ook een beeldende Schijf van Vijf.

De jaren 70

Schijf van Vijf jaren 70
Hoewel de schijf inhoudelijk identiek is aan de schijf van 1953, werd de schijf in de jaren 70 in een nieuw jasje gestoken.

1981

Schijf
In 1981 werd de Schijf van Vijf vervangen door de Maaltijdschijf. Waar de Schijf van Vijf vooral ging over eten gedurende de dag, ging de Maaltijdschijf vooral over een maaltijd. Dat leek toen praktischer. Grote veranderingen waren het verdwijnen van het zuivelvak en we moesten ‘matig zijn met vet’.

1991

Schijf 1991
Na 10 jaar werd de Maaltijdschijf vervangen door de Voedingswijzer. Volgens het nieuwe uitgangspunt bestond slechte voeding niet en persoonlijke vrijheid stond voorop. Daardoor werd voedsel zo abstract mogelijk afgebeeld, zodat iedereen zelf kon bepalen wat het zou kunnen voorstellen. Het advies bleef wel: gevarieerd eten, matig met vet en zuinig met zout.

2004

Schijf 2004
Terug naar de roots. In 2004 werd er weer een Schijf van Vijf gepubliceerd en werd er afstand gedaan van de Maaltijd- en Voedingswijzer. Uit onderzoek bleek dat de term Schijf van Vijf bij veel mensen nog bekend was, waardoor er na 20 jaar weer werd gekozen voor deze Schijf.

2016

Schijf van Vijf 2016
De nieuwe Schijf van Vijf is een keuzemenu geworden. Belangrijke verschillen zijn de adviezen om minder (rood) vlees te eten en meer (vette) vis. Het advies over alcohol is veranderd van ‘1 glaasje per dag’ naar het ‘het liefst helemaal geen alcohol’. De nieuwe schijf is gebaseerd op het advies van de Gezondheidsraad, welke eind vorig jaar verscheen.

Wat vind je van deze hack?
1Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie