Ben je voorbereid op je planning?

Een planning maken die vervolgens onmogelijk blijkt om na te komen. Herkenbaar? Voor mij wel. Tot ik me realiseerde dat ik nog teveel dingen moest voorbereiden om überhaupt aan mijn taken voor de dag te beginnen. 

Boodschappen doen bijvoorbeeld: je plant er een half uur voor in, maar als je nog een recept moet zoeken en langs de toko moet, ben je zo minimaal een uur kwijt. Hetzelfde geldt voor de andere taken op je lijst: ben je voorbereid genoeg om er aan te beginnen?

Bereid je voor op je planning

  • Doe het de dag van tevoren – Maak je aan het einde van de dag je planning voor morgen, ga dan na of je daadwerkelijk alles nodig hebt om je to do’s succesvol en efficient af te ronden. Zo niet, plan meer tijd in voor je to do, of zorg meteen dat je alles krijgt wat je nodig hebt.
  • Doe het langer van tevoren – Sommige taken kunnen wat moeilijker voor te bereiden zijn. Bereid die verder van tevoren voor. Als aan GTD doet, zie je ze voorbij komen bij je wekelijkste of maandelijkse review. Als student journalistiek leerde ik deze les toen ik een interview moest houden met iemand die pas een paar dagen later beschikbaar was, wat niet erg handig is als het interview binnen twee dagen afgerond moet zijn.

De voordelen van deze voorbereiding

  • Je bespaart tijd – Voorbereiding kost tijd, maar je bespaart er minimaal even zoveel tijd mee op een later moment. Je voorkomt fouten en daarmee het opnieuw moeten doen van de klus en je kunt je beter focussen op het doel doordat je je niet bezig hoeft te houden met de nevenactiviteiten.
  • Je voorkomt stress – Als je klaar bent voor je taken, hoef je je minder zorgen te maken over het te behalen doel. Je weet immers dat je goed voorbereid bent en dat je alles klaar hebt om je to do goed af te ronden.

 
Als je dit eenmaal 30 dagen hebt toegepast, wedden dat je niet meer terug wilt?
 
Via Time Management Ninja

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author