Waarom consistentie belangrijker is dan doelen stellen

Als we ergens met een zekere regelmaat aan werken, is het vaak omdat we een doel gesteld hebben en kleine stappen zetten om dat doel te behalen. Regelmatig sporten en om fit te zijn voor een hardloopevenement bijvoorbeeld. Is het doel eenmaal behaald, dan stoppen we met dit proces. Jammer, vindt ondernemer en auteur James Clear, want “systemen hebben meer waarde dan doelen“.

In dit artikel op Entrepeneur.com vraagt hij zich af: wat zou er gebeuren als we geen doelen stellen, maar ons volledig focussen op ons systeem? Daarbij noemt hij als voorbeeld een basketbalteam: “zou dat team beter gepresteerd hebben als ze gewoon elke dag, maar zonder doel, hadden getraind?” Hij denkt van niet en noemt drie redenen waarom je je zou moeten focussen op een proces in plaats van een doel.

1. Doelen verminderen je huidige geluk

Je doel is om iets te bereiken wat je nog niet hebt. Je bent nu dus niet goed genoeg, is de onbewuste conclusie. Focus je daarom op het proces. De reis is immers belangrijker dan de bestemming. Zo heeft Clear in een jaar tijd elke maandag en donderdag een artikel geschreven, wat heeft geresulteerd in 115.000 woorden in totaal. Was zijn doel geweest om een boek te schrijven van 60.000 woorden, dan had hij lang niet zoveel plezier gehad in schrijven als hij nu heeft gehad, terwijl hij zijn artikelen waarschijnlijk makkelijk zou kunnen bundelen tot een interessant boek over productiviteit.

2. Doelen hebben een vreemde verhouding tot vooruitgang op lange termijn

Waarom doe je de dingen die je doet? Ben je aan het trainen voor een marathon omdat je fit wilt worden? Grote kans dat je na het lopen van de marathon niet meer gaat trainen, omdat het lopen van de marathon je doel was en die is dan behaald. Hiermee bereik je het jojo-effect, wat niet bepaald effectief is!

3. Doelen wekken de schijn dat je controle hebt over dingen waarover je eigenlijk geen controle hebt

Telkens als we een doel stellen, proberen we de toekomst te voorspellen. Het voorbeeld van Clear: “ik zet geen doelen voor mijn conversieratio, maar elke vrijdag update ik een excel-bestand met de kritieke waarden van mijn onderneming. Zo zie ik of ik vooruitgang of misschien juist achteruitgang boek”. Hij noemt dit een feedback-loop. “Deze loops stellen je in staat om bij te houden wat er gaande is, zonder de directe druk van doelen te voelen”. Volgens Clear zijn doelen echter geen onzin. “doelen geven je richting om je vooruit te helpen, maar een goed ontworpen systeem wint altijd. Je commiteren aan een proces wint op de lange termijn”.

Een samenvatting in video:

http://youtu.be/fLVgC_-2dF0

Het kiezen van een proces

Als je geen idee hebt aan welk proces je je moet commiteren, vraag je dan af welk doel je wilt behalen. Vaak is dat makkelijker te bedenken. Wil je afvallen? Vervang dan het doel ’20 kilo afvallen’ voor bijvoorbeeld ‘elke dag gezond eten’ of ‘elke dag een uur wandelen’. Wil je een marathon rennen? Vervang dit doel dan voor bijvoorbeeld ‘om de dag een stuk hardlopen’.

Ga je verhuizen en is je doel om over een maand alle spullen in je nieuwe woning te hebben? Dan heb je wel een doel nodig, aangezien je (hoogstwaarschijnlijk) een deadline hebt. Ook dan kun je het principe van processen inschakelen, in de vorm van het in kleine stukjes hakken van het verhuisproject: pak elke dag een x aantal dozen in. Schat in hoeveel dozen je nodig hebt, verdubbel dat (want je hebt altijd meer spullen dan je denkt) en verdeel dat over het aantal dagen dat je hebt om alles in te pakken. En zo zijn er meer projecten te verzinnen die je op deze manier aan zou kunnen pakken.

Je consistentie behouden

Een gewoonte aanleren duurt 30 dagen tot ruim twee maanden, afhankelijk van de gewoonte. Na deze dagen kan de gewoonte zomaar een onderdeel van je leven zijn, zonder dat je er nog bij stilstaat. Apps die je kunnen helpen bij het volhouden van je consistentie, zijn Lift en Habitualist. Ook de website My 30 Days Challenge is een goede motivator, hoewel die uitgaat van een tijdelijke gewoonte.

Hou je meer van een papieren systeem, probeer dan de Seinfeld-methode: maak een groot vel met daarop alle dagen van de maand, en zet op elke dag dat je je gewoonte hebt toegepast een kruis. Het niet verbreken van de ketting wordt vanzelf een gewoonte. Een app die hetzelfde doet is Commit, of Habbit Streak voor Android.

 

Eye opener

Hoewel al deze informatie weinig nieuw is, vond ik het inzicht om minder focus te leggen op doelen, maar meer op processen, een eye opener. Na dit een paar dagen te hebben toegepast, heb ik al het gevoel om in de tweede versnelling te fietsen in plaats van in de eerste of de derde. Ik handel meer pizzapunten af dan voorheen, omdat ik me niet focus op de punten maar op de gewoonte. Starten is ook minder moeilijk (als het wel lastig is, denk ik aan de 10 minuten-regel), en de pomodo-techniek is overigens ook ideaal bij deze werkwijze!

 

En om af te sluiten: een inspirerende video die al verborgen zat achter een eerdere link

 

(Fotocredits: TZIDO SUN via Shutterstock) 

Wat vind je van deze hack?
1Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

  • Bart
    Posted 25/08/2014 10:34 am 0Likes

    Dag Janine,

    Kreeg dit artikel onder ogen van een vriend.
    Ik heb soms doelstellingen die niet altijd even reel zijn. Daardoor niet al mijn doelstellingen behaald…

    Door deze op te delen in stukjes en te zien als een dagelijks terugkerend relatief eenvoudig proces, kan het eenvoudiger worden. Althans, dat is mijn eigen vertaling na met veel belangstelling het artikel te hebben gelezen.

    Ik ga zeker proberen of ik op deze manier een stap vooruit kan maken.

    Alle geluk in Scandinavië . Hartelijke groet van Bart

  • Gerard
    Posted 13/08/2014 2:33 pm 0Likes

    Ik kan me ook niet erg vinden in dit artikel. Feitelijk maakt de auteur er een of-of verhaal van. Maar waarom is het niet een en-en verhaal?
    Dus stel een doel, creëer daarna een proces om dit doel te halen en focus je voornamelijk op het proces, maar verlies het doel niet uit de ogen.

    • Janine Sterenborg
      Posted 13/08/2014 3:17 pm 0Likes

      Hoi Gerard, dank voor je reacte. Wat je omschrijft komt aan bod in het artikel, bijv: stel een doel (fit worden) en zet dat om in een proces (om de dag hardlopen).
      Dus en-en inderdaad. Het doel niet uit het oog verliezen zou ik echter liever omschrijven als ‘weten waarvoor je het doet’, zodat je gezond blijft eten als die 20 kilo er eenmaal af is (n.a.v. het andere genoemde voorbeeld).

  • Glenn
    Posted 13/08/2014 11:37 am 0Likes

    Beste mensen, wat een waardeloos artikel. Ik krijg er zo’n gevoel bij van: “we zijn klaar met onze besluitvorming en dan komt Janine Sterenborg nog eens met een nabrander: “ja, maar het proces is het belangrijkste, toch?””.
    Niks tegen Janine, een leuke meid, die er ook nog goed uitziet. Dat ze graag door Scandinavië reist moet ze zelf weten,want de reis is daar belangrijker dan het doel. Maar dat ze dat verwart met geen doelen stellen in je leven is waarschijnlijk een gebrek aan slaap vanwege het Noorderlicht… 🙂

    Al met al, weer een aantal letters op papier, zou James Clear zeggen, maar wat ik nu echt wel positief vind aan dit artikel zijn de links naar andere websites.Daarvan heb ik genoten! Ik kan het iedereen aanbevelen om de links aan te klikken en te volgen; goed werk Janine!

    • Janine Sterenborg
      Posted 13/08/2014 3:12 pm 0Likes

      Maargoed, dank voor je (enigjszins denigrerende) reactie. Vraag: wat vindt je nou precies zo waardeloos? Dat komt niet duidelijk naar voren.
      (En Noorderlicht in de zomer? Knap als iemand dat kan zien!)

      • Glenn
        Posted 13/08/2014 4:59 pm 0Likes

        Hey Janine,

        Leuk dat je zo snel reageert en ook dat je zó reageert.
        Inderdaad wat denigrerend, want natuurlijk moet je wel doelen stellen in het leven en die ook bereiken. Ergens alleen maar mee bezig zijn, waar jij een lans voor breekt, is leuk voor reizen in Scandinavië, maar brengt je niet verder in het leven, wel in Scandinavië overigens.
        Het doet mij denken aan de grote kater uit Alice in Wonderland, die aan Alice vraagt waar ze naar toe wil….. Overigens een heel leuke basis voor een artikel van jouw hand. 🙂

        Ik dacht dat we deze geiten-wollen-sokken-mentaliteit uit de jaren 60 van de vorige eeuw, nu wel achter ons hadden gelaten, maar blijkbaar zijn er mensen als James Clear die het belangrijker vinden om woorden te publiceren dan een constructieve boodschap over te brengen. Wat ik “waardeloos” vind aan je artikel is dat je dat gewoon doorgeeft en daar niets tegenover zet en er niets aan toevoegt.

        Misschien toch dat artikel over de kat van Alice in Wonderland? Ik kijk er naar uit… 🙂

        en dat van dat Noorderlicht: daar had je mij te pakken; ik kom niet zo vaak in die streken en ik had de klok horen luiden, maar kon de klepel niet duiden!

        Benieuwd naar je verdere artikelen!

  • Marjolein Nijbakker
    Posted 12/08/2014 8:00 pm 0Likes

    Een focus op het werkproces geeft, denk ik, meer voldoening dan het opstellen en behalen van doelstellingen. Ik ga het zeker proberen, hoewel het me moeite zal kosten om de gewoonte vast te houden. Laat ik maar starten met een uitdaging van 30 dagen (is dat dan niet stiekem een doelstelling om 30 dagen te focussen op het proces?). Inspirerend artikel!

    • Janine Sterenborg
      Posted 13/08/2014 3:06 pm 0Likes

      Hee Marjolein, leuk dat je leest (en reageert)!
      Er is inderdaad overlapping tussen doelen en processen, want hoe weet je zonder doel op welk proces je je moet focussen?
      Het voordeel van een gewoonte bouwen in 30 dagen is dat je als je na 30 dagen je doel hebt behaald om een nieuwe gewoonte te hebben, je niet ineens stopt met die gewoonte – en dat is juist het ‘gevaar’ van werken met doelen. Succes in elk geval!

  • Job Baart de la Faille
    Posted 12/08/2014 1:50 pm 0Likes

    Leuk stukje en een goede samenvatting!

    Bij stelling ‘Doelen verminderen je huidige geluk’ heb ik nog wel een kanttekening. Als je niet goed weet wat je doelen zijn kun je juist ook ongelukkig worden. De bewustwording van je doelen is dus ook belangrijk. Als je je bewust bent van je doelen kun je processen inrichten die leiden naar je doel. Ik ben met je eens dat je doelen over een langere periode moet nemen en slim moet formuleren.

    Ik geloof zeer sterk in het aanleggen van gewoonten (habits) om een zekere houvast te ontwikkelen voor je processen. Het kost veel moeite en doorzettingsvermogen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Als je een gewoonte onder de knie hebt kun je ‘m ook weer los laten doordat hij onderdeel is van je routine.

    Een 30 day challenge is een goede start voor het aanleren van een nieuwe gewoonte. Daarmee word je gelijk geconfronteerd met mogelijke weerstand die je ondervindt bij het aanleren van een nieuwe gewoonte.

    • Janine Sterenborg
      Posted 13/08/2014 3:02 pm 0Likes

      Helemaal waar Job! Vandaar ook de tekst bij ‘het kiezen van een proces’.
      Soms voelt langzaam vooruitgang boeken echter als stilstand, wat weer niet bijdraagt aan geluk.

  • OmeWillem
    Posted 12/08/2014 10:24 am 0Likes

    Wat een openbaring! Het grappige is dat ik als GTD-er aan de ene kant veel bezig ben met doelen formuleren, maar dat ik veruit het meest aandacht heb voor hóe ik de dingen doe. Ik denk dat het werken volgens bepaalde processen tot veel duurzamere veranderingen leidt dan van doel naar doel hoppen. Inspirerend!

    • Janine Sterenborg
      Posted 13/08/2014 2:54 pm 0Likes

      Precies wat ik hoopte te bereiken met dit artikel WIllem, dank voor je reactie!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: