Waarom heeft een vlucht in de zomer vaker vertraging?

De vakantie is in zich en veel Nederlanders hebben een vliegvakantie in het vooruitzicht. Tijdens de reis richting het vliegveld schiet het misschien wel door je hoofd: “Als we maar geen vluchtvertraging hebben!” Hoewel je voor de meest ernstige gevallen een vergoeding kunt krijgen als je vlucht vertraagd is, is vertraging nooit leuk. Waarom hebben vluchten eigenlijk vertraging? En waarom hebben vluchten vooral in de zomer vertraging?

Vliegen is lastiger bij warmte

Je zou misschien denken dat vliegtuigen juist moeite hebben met opstijgen in ijskoude lucht, maar dat is niet altijd het geval. Het is voor vliegtuigen lastiger om op te stijgen in warme lucht doordat er in warme lucht minder luchtmolecule zitten. De lucht wordt hierdoor ‘dunner’, waardoor de vleugels van het vliegtuig minder draagkracht hebben. In de praktijk betekent dit dat vliegtuigen een langere startbaan nodig hebben om van de grond te komen.

Luchthavens compenseren de dunnere lucht door vliegtuigen een langere startbaan te geven, waardoor de wachtrij al snel kan oplopen voor andere vliegtuigen. Als het buiten echt te warm wordt, zul je zien dat vliegtuigmaatschappijen vluchten bewust vertragen tot het buiten wat afkoelt. Hoewel dit in Nederland niet vaak voorkomt, is dit in de Verenigde Staten en andere warmere landen al lang niet meer bijzonder.

Onweer beïnvloedt routes
delay

volgens de Federal Aviation Administration is het weer 69% van de gevallen de boosdoener bij vluchtvertragingen. Vertragingen vanwege het weer komen het vaakst voor in mei, juni en juli, waarna het afzwakt richting de herfst. De oorzaak? Het weer. En dan met name onweer.

We zien het in Nederland steeds vaker: warmere temperaturen gaan bijna hand in hand met een flinke onweersbui. Naarmate de warmere seizoenen aanbreken, komt onweer dan ook steeds vaker voor. Van alle vertragingen die veroorzaakt worden door het weer, is 40% te danken aan onweer (de andere 60% bestaat voornamelijk uit slecht zicht of een te harde wind).

Kleinere jet-vliegtuigen kunnen het er doorgaans op wagen om over een onweersbui heen te vliegen, maar doordat onweersbuien vaak de hoogste obstakels zijn die je kunt tegenkomen, moeten reguliere passagiersvliegtuigen vaak om het onweer heen vliegen. Dit beïnvloedt de totale vliegduur, de aankomsttijd en soms het hele schema als het niet goed wordt opgevangen door de leidinggevenden. In sommige gevallen kan een onweersbui er zelfs voor zorgen dat een vliegtuig niet bij het juiste vliegveld kan landen.

In de zomer vliegen meer mensen

De zomermaanden is de drukste tijd voor vliegvelden en veel vluchten lopen vertraging op doordat er tijdens de zomer simpelweg meer passagiers aan boord zijn van een vliegtuig. Er moeten meer in- en uitstappen, en er is meer bagage om in- en uit het vliegtuig te laden. Hierdoor is een voller vliegtuig gemiddeld langer bezig op de luchthaven.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author