Weg met negatieve gedachten

Het uitstellen van moeilijke taken is niet zelden een gevolg van negatieve gedachten. Heb je de taken afgerond, dan blijken ze helemaal zo moeilijk, lastig of vervelend geweest te zijn als je had gedacht. Wisebread tipt zes manieren om van je negatieve gedachten af te komen. Twee van deze punten zijn prima lifehacks:

1. Neem een ‘dankbaarheid-boekje’
In dit boekje schrijf je op waarvoor je dankbaar bent. Hierdoor dwing je jezelf om te focussen op het positieve. Schrijf ook op wat je goed hebt gedaan en wat je goed heeft gedaan. Hierdoor zie je een patroon van zaken in je leven waar je energie uit haalt. Is er iets in je leven wat niet terugkomt in je boekje? Laat het dan ook niet terugkomen in je leven.

2. Een gevecht tegen je gedachten op papier
Schrijf gedachten die je maar niet los kunt laten op en bedenk vervolgens wat je tegen jezelf zou kunnen zeggen om deze gedachten te weerleggen. Dit helpt je om uit het kleine wereldje van die gedachte te komen en zo een oplossing te vinden, of juist erachter te komen dat je van een mug een olifant maakt, om maar even een oud spreekwoord van stal te halen.

De andere drie punten die Wisebread noemt, zijn: ga iets anders doen, ga op een huisdier passen, ga de natuur in en omgeef jezelf met vrienden:

© snipperscomic.nl

Een gerelateerde post: Elimineer je angsten, richt je op de feiten

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

2 Comments

  • Jerre Lubberts
    Posted 28/05/2012 3:14 pm 0Likes

    Ik ben laatst naar een training geweest over ‘denken’ en daar leerde ik dat we 4 typen gedachten hebben. Positieve, Negatieve, Nuttige en Niet-Nuttige gedachten. De lerares vertelde dat we gemiddeld wel zo’n 30.000 gedachten per dag hebben waarvan er zo’n 200 (!!) nuttig zijn. Ofwel als je ’s ochtend denkt ik moet niet vergeten na het werk nog brood te halen voor morgen is dat een nuttige gedachte maar als die gedachte nog 18 keer ’terugkomt’ dan is dat ‘niet-nuttig’.

    Een van de tips die ik daar hoorde was inderdaad ook om die nuttige gedachten op te schrijven (liefst in relatie tot doelen maar daar ben ik net een stukje over aan het schrijven dus later meer). Over de negatieve gedachten vertelde ze dat je moet afvragen ‘is dit waar, is dit ECHT waar’ (lees bijv. ook het werk van Byron Katie: http://www.thework.com/nederlands/) en dus je emotie UIT te schakelen en je verstand IN te schakelen. Hier kan je ook ‘zelf-affirmaties’ bij gebruiken: http://www.psychfysio.nl/Nieuws/1_21_1.html. Ook gaf zij de tip om ‘de pauze tussen je gedachten’ te verlengen ofwel te gaan mediteren.

  • Vin
    Posted 24/05/2012 10:55 am 0Likes

    Bedankt voor delen van deze info. Er staat alleen een typo in de laatste zin….’drie’ moet ‘vier’ zijn, immers is 2 + 3 nog geen 6 😉

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: