Werk

De 12 minuten regel

Met Getting Things Done heeft David Allen de wereld laten kennismaken met de 2 minuten regel. Dat is een heel handig principe, maar langzamerhand geniet ik ook steeds meer van de 12 minuten regel.

Die 12 minuten regel leerde ik van m’n Belgische vriend Johan D’Haeseleer. Hij vertelde dat hij continue een kookwekker op z’n bureau heeft staan en die op 12 minuten instelt. Elke keer dat die kookwekker afloopt, zet hij ‘m opnieuw. Met een digitale kookwekker is dat trouwens een fluitje van een cent. Johan gebruikt die wekker om te voorkomen dat hij afgeleid raakt. Elke twaalf minuten even een herinnering: ben ik nog bezig met wat ik wilde gaan doen?

Zelf gebruik ik de 12 minuten regel net iets anders: ik zet een digitale kookwekker op 12 minuten en gebruik die tijd om zoveel mogelijk e-emails te verwerken. Als de wekker afloopt bekijk ik of ik nog 12 minuten verder ga met m’n mail, of dat ik iets anders ga doen.

Dit helpt mij enorm om mezelf niet te verliezen in m’n e-mail. Als ik niet uitkijk zit ik twee uur achter elkaar mail te verwerken. En als ik dat tè geconcentreerd doe sloopt dat me. Het werkt beter als ik even wat anders ga doen en later weer naar m’n inbox terugkeer.

Bovendien kan ik lekker effectief zijn, omdat ik door de race tegen de klok flink tempo maak. Het wordt een spelletje met mezelf. Veel leuker.

De 12 minuten regel dus. Probeer het eens. Ik ben benieuwd of het voor meer mensen werkt.

over de auteur

Redactie Lifehacking

Redactie Lifehacking

Lifehacking.nl gaat over slimmer werken en slimmer leven. Diverse auteurs schrijven over het snijvlak van kennismanagement, persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en digitale innovaties. Lifehacking organiseert regelmatig activiteiten en we geven workshops, brainjams en lezingen over lifehacking-gerelateerde onderwerpen.

Reageer

28 Reacties

  • M’n vriendin vond 12 min. wel wat aan de krappe kant. Ik bepaal zelf wat ik doe, en hoe lang ik dat doe. Is een onderdeel van lifehacking ‘een eierwekker laten bepalen wat je hoe lang doet’? Moet elke activiteit 12 (of vijf of 15) minuten duren?

  • @Rob le Pair

    Think Rob think…..kan zeker erg handig zijn zoiets als je snel afgeleid bent of niet te lang met iets bezig wilt zijn….

  • De kookwekkermethode is bij mij al jarenlang favoriet! Ik zet ‘m in voor allerlei bezigheden (dus niet alleen voor digitale zaken). En mijn favoriete tijdsinstelling? 13 minuten (maar nooit op het idee gekomen om dat ’n 13 minuten regel te noemen).

  • En ik maar denken dat ik één van de weinigen zou zijn die snel afgeleid is. Ik heb van mijn hobby werk gemaakt (vormgever) en eigenlijk sinds een hele tijd dwaal ik af te vaak af als ik met mijn werk (wat ik nog steeds te gek vind om te doen) bezig ben. Heel tegenstrijdig dus! Ik ga de regel eens toepassen, hoewel ik met 12-minuten helaas nooit een vormgeefklus kan klaren 😉

  • 2 uur email verwerken […]

    Of je neemt een secretaresse of je moet eens gaan kijken of je alles wat in je mailbox valt echt wilt lezen. Ga je eens een uurtje afmelden, of doe dat 5 x 12 minuten. Zie hoeveel tijd er morgen over is om leuke dingen te gaan doen. Voor je het weet ben je drie jaar verder en ga je ineens dood, staat er boven je rouwkaart; “hij las en wist alles…”

    Vergeet niet te genieten!

  • Jemig, hoe krijg je de stress terug in je leuke baan? Ik werk voor mezelf en ik bepaal dus heel graag zelf hoe lang ik overal over doe (inclusief wanneer ik pauzes neem). Het idee alleen al aan een tikkend eiwekkergeval op mijn bureau bezorgt me hartkloppingen.

    Misschien dat zo’n 12-minutenregel alleen werkt voor klusjes waar je anders niet aan begint, om het “spel”-element erin aan te brengen. Klusjes als opruimen ofzo. (En dan nog zet ik liever een cd’tje op tijdens het opruimen. Cd-tje afgelopen? Dan ben ik klaar met opruimen.)

  • […] De 12 minuten regel – Taco Oosterkamp ‘ Elke twaalf minuten even een herinnering: ben ik nog bezig met wat ik wilde gaan doen? ‘ Leuke uitbreiding van de GTD “2 minuten” regel die voorschrijft dat als iets maximaal 2 minuten kost, je het meteen doet. GTD is een bijzonder mooie theorie, maar het is soms verfrissend om het naar eigen inzicht om te buigen, zodat het *nog* beter werkt! […]

  • Die twee uur zal inderdaad werkgerelateerd zijn. En uit werkmail kunnen een hoop extra todo’s komen voordat je dat ene mailtje hebt afgehandeld…

    Ikzelf gebruik ook wel de 5 minuten regel om juist op te starten. Wanneer ik ergens tegenop zie of er geen zin in heb, neem ik me voor om het 5 minuten te proberen. Heb ik er dan nog geen zin in (en is het geen verplichting die dag), dan schuif ik het door. Maar meestal is het een kwestie van ‘als je maar eenmaal bezig bent’ en lukt het me toch. Ook een fijne regel voor je vrouw of je kinderen die je achter de broek aan zit.

  • Ik gebruik al jaren de 15 minuten regel. 15 minuten werken, 15 minuten spelen. Werkt vooral goed bij saaie klussen. Ik heb op die manier mijn masters gehaald. En de high score voor WinSpider bereikt.

  • Ik gebruik ook al tijden de kookwekker bij mijn werk en zet die (toevallig) op 12 minuten. Dit doe ik om te voorkomen dat ik langer dan 12 minuten in één houding achter mijn PC zit. De kookwekker ligt een paar meter van mijn bureau af. Om hem uit te zetten moet ik dus echt evven opstaan. Tijdens het loopje heen en terug rol ik mijn schouders even goed los. Zo werkt de kookwekker dus ook preventief tegen RSI-klachten. Voortaan ga ik tijdens datzelfde loopje ook bedenken of ik wel effectief bezig ben ….

  • Er is nog een andere invalshoek waarbij die twaalf minutenregel een enorme effectiviteits meerwaarde heeft. Ik gebruik hem als ik in korte tijd veel informatie op moet nemen en die ook in een later stadium moet kunnen reproduceren (bijvoorbeeld bij leren en studeren dus). De truc is als volgt: Leg de informatie die je op moet nemen voor je op tafel. Neem een fysiek wat ongemakkelijke houding aan (bijvoorbeeld die van de denker van rodin maar dan met één arm op je rug), span al je spieren aan en laat die vervolgens weer ontspannen tot ongeveer 70% van je macimale spierspanning (net op spanning houden is genoeg), zet je klok op twaalf minuten en ga dan de infomatie opnemen. Na twaalf minuten stop je, je staat op en je gaat ‘twee minuten’ iets heel anders doen (lopen, afwassen, geen info opnemen in ieder geval). Daarna ga je op dezelfde manier de volgende sessie van 12 minuten in. Je effectiviteit van bijvoorbeeld 4 maal deze 12 minuten staat gelijk aan je effectiviteit van 4 uur ‘doorleren’. Ik heb dit niet zelf bedacht maar kreeg het ooit een keer mee van een docent in antwoord op mijn vraag hoe om te gaan met mijn totale onvermogen tot concentreren. Geen idee waar hij het vandaan had, dus ik kan geen correcte bronvermelding toevoegen (iemand anders wellicht?). Maar het werkt wel. Ik heb met deze truc nog niet zo lang geleden een Open Universiteit module waar drie maanden voor staat in 3 avonden (en een beetje van de nachten) doorgeworsteld en afgerond met een 7.

    Peter Vonk http://www.vce.nl