Zo maak je handige verzendlijsten in Word

8. Adres invoegen

In stap 3 heb je in je brief de velden die je dynamisch wilt invullen (oftewel, met de informatie uit het Excel-document) vetgedrukt. Dat maakt het nu makkelijk om deze velden te vinden. Rechtsboven hebben wij in ons document een adresblok staan. Dat gaan we nu vervangen voor een dynamisch adresblok. Selecteer het adresblok, druk op de Delete-toets en klik vervolgens in het rechterdeelvenster op Adresblok. Er verschijnt een venster waarin een voorbeeld wordt getoond van het adres. Stel nu dat er nog iets ontbreekt, zoals in ons geval de woonplaats, klik dan op Velden vergelijken. Dit is waar je Word kunt vertellen welke velden uit Excel waarvoor staan. In dit venster kun je dus ‘Plaats’ koppelen aan het kopje ‘Woonplaats’ uit Excel. Klik op OK en nogmaals op OK om het dynamische adres in te voegen.

verzendlijsten08

9. Extra informatie invoegen

Naast het adres hebben we natuurlijk ook nog een aanhef en een tafelnummer. Deze voeg je op een gelijksoortige manier in. Selecteer de naam achter de aanhef en druk op de Delete-toets. Klik nu op Meer items in het rechterdeelvenster, selecteer Voornaam en klik op Invoegen. Om, in ons geval, het tafelnummer in te voegen, selecteren we het tafelnummer, drukken we op Delete en klikken we op Meer items / Tafelnummer / Invoegen.

verzendlijsten09

10. Koppeling testen

Je hebt nu je Word-document met succes gekoppeld aan de informatie in het Excel-document, en Word weet welke informatie waar ingevoegd moet worden. We snappen dat het best eng is om daarop te vertrouwen in het begin, maar gelukkig kun je het testen. Klik bovenin op Voorbeeld van het resultaat en je zult zien dat de ‘placeholders’ worden vervangen door de daadwerkelijke informatie. Naast de knop Voorbeeld van het resultaat zie je pijltjes naar links en rechts, waarmee je door de resultaten kunt scrollen om te kijken of alles klopt.

verzendlijsten10

11. Documenten afdrukken

Alle informatie is ingevuld, maar hoe zorg je er nu voor dat dit bij de juiste mensen komt? Dat kan op twee manieren. De eerste manier is afdrukken. Wanneer je klikt op Voltooien en samenvoegen / Documentenafdrukken, dan verschijnt er een klein venster waarin je kunt aangeven of je alles wilt afdrukken of slechts een bepaald aantal (bijvoorbeeld 1 tot en met 50, als je om wat voor reden dan ook in etappes stuurt). De opdracht wordt naar je printer verstuurd en elke afdruk is voorzien van een andere naam en een ander adres. Naast efficiënt is dit overigens ook veel minder foutgevoelig.

verzendlijsten11

12. E-mails versturen

Digitaal verzenden kan natuurlijk ook, mits je Outlook hebt geïnstalleerd en een account hebt ingesteld. Klik op Voltooien en samenvoegen en vervolgens op E-mailberichten verzenden. In het venster dat verschijnt, selecteer je Emailadres bij Aan en geef je vervolgens een onderwerpregel in. Ook hier kun je aangeven of je alles wilt versturen of slechts een deel. Zodra je klikt op OK, worden alle documenten als mail verstuurd via het account dat je hebt ingesteld in Outlook.

verzendlijsten12

13. Etiketten

Kies je voor verzending per post, dan heb je natuurlijk ook etiketten nodig. Dan is het goed om te weten dat je enveloppen en etiketten op dezelfde manier kunt afdrukken. Maak een nieuw document en volg stap 6, 7 en 8. Ditmaal kies je echter in de eerste stap van de wizard voor Enveloppen of Etiketten. In stap 2 van de wizard klik je op Labelopties of Etiketopties om de afmeting te selecteren van de labels/etiketten die je in je printer hebt liggen. In stap 4 van de wizard klik je, na het invoegen van het adresblok op Alle labelsbijwerken. Je kunt nu in één klap alle labels uitprinten zonder daar handmatig iets aan te hoeven doen.

verzendlijsten13

 

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie