Zo ongeveer 150 mensen

Dat is het aantal mensen dat je op enig moment tegelijkertijd goed kunt kennen. We wisten dat al uit de fysieke wereld. Nu blijkt uit onderzoek dat aantal van 150 mensen ook in virtuele netwerken te gelden.

Natuurlijk is het een gemiddelde. Feit blijft dat je van je relaties veel gegevens moet bijhouden in je eigen digitale geheugen. Hoe je dat moet doen, verschilt per persoon. Toch wil je, juist voor digitale netwerken, weten hoe die persoon het liefst met jou communiceert. Met andere woorden, hoe is zijn of haar informatiegedrag. Dat is opgebouwd uit aanleg, opleiding en ervaring en de praktijk van alledag.

Een van de beste manieren om je informatiegedrag te doorgronden is het opstellen van een informatieprofiel. Net zoals je een persoon kunt beschrijven als vriendelijk, extravert, of resultaatgericht, zo kun je ook iemands informatieprofiel weergeven. Zo’n profiel bestaat ook uit gewoontes die iemand gebruikt bij het omgaan met informatie. Ken jezelf is een eerste stap. Pas als je weet hoe jouw eigen informatieprofiel is, kun je dat van anderen goed herkennen.

Het gaat hier te ver om een gedetailleerd informatieprofiel te beschrijven. Dat verdient een apart boek. Dat heb ik toevallig geschreven: Informatiegedrag van mensen – Hoe mensen informatie zoeken, vinden en delen.

InformatiegedragIn een uitgebreid informatieprofiel krijgt een persoon onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Besluitvaardigheid. Ben je in staat snel en accuraat besluiten te nemen over nieuwe informatie? Neem je bijvoorbeeld alle informatiedocumenten slechts eenmaal door of herhaal je nieuwe informatie een paar keer?
  • Houding. Ben je geestelijk bestand tegen het gevaar van te veel informatie? Ben je zelfverzekerd en beheers je de situatie?
  • Invloed. Ben je in staat anderen te beïnvloeden wat hun informatiegedrag betreft? Geef je zelf altijd het goede voorbeeld door alleen op het juiste moment noodzakelijke informatie te geven?
  • Organisatie. Kun je informatie goed ordenen, gooi je informatie weg als dat nodig is? Reorganiseer je regelmatig je archief?
  • Selectie. Ben je kritisch genoeg om te besluiten welke informatie je gebruikt en welke je negeert? Kun je de juiste prioriteiten stellen?
  • Vaardigheid. Kun je goed met alle ICT-middelen omgaan? Ken je bijvoorbeeld de technische instructies om te filteren en te selecteren?

Zo’n informatieprofiel stel je natuurlijk niet voor al die 150 mensen op. Uit mijn praktijk weet ik dat 10 mensen al genoeg is. Doordat deze 10 mensen hun informatiegedrag veranderen, volgt de rest als vanzelf. Een informatieprofiel is daarmee een echt middel om je productiviteit te verhogen.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author