10 dingen die je niet te horen krijgt van de IT-afdeling

1030781_calculator_ballpoint_pen_and_paper.jpg

Tijdens de presentaties en lezingen die ik vaak bij bedrijven en overheden geef, probeer ik de mensen in de zaal wat inzichten en kennis bij te brengen als het gaat om slimmer werken.

Ik laat zien dat computers best erg handig zijn, en minder gecompliceerd dan iedereen denkt (er zijn nog steeds veel mensen die door hun computer-allergie veel onnodig dubbel werk doen). Veel tools die mensen vanuit het bedrijf aangereikt krijgen, zeker IT-tools worden centraal ingekocht en gecheckt op betrouwbaarheid. En terecht! Maar in een tijdperk waarin veel werk slimmer, beter en sneller via het web georganiseerd kan worden, en ook samenwerking intern vele malen slimmer en beter kan is het toch handig om je medewerkers meer toegang te geven tot webdiensten.

Nog steeds maak ik mee dat organisaties hun mederwerkers niet eens toegang tot het web geven. In veel gevallen kun je met een paar simpele ingrepen prima om de beperkingen heen werken die er vanuit de organisaties worden opgelegd. Hoe je daar mee om gaat, is je eigen verantwoordelijkheid, al denk ik persoonlijk dat de meeste mensen eerder op zoek zijn naar tools om effectiever te kunnen werken dan naar manieren om minder te werken.

Een tijdje geleden kwam ik een aardig artikel tegen in de Wall Street Journal: “Ten Things Your IT Department Won’t Tell You

Hierin stonden onder andere bijdragen van Gina Trapani van Lifehacker.com en van Mark Frauenfelder van BoingBoing en MAKE.

10 Zaken die je van je IT-afdeling niet te horen krijgt, maar in veel gevallen best handig zijn om te weten. (en verder te vertellen)

Elke tip is opgebouwd uit dit schema:

  • Wat is het probleem
  • Wat is de oplossing
  • Wat zijn de risico’s
  • Hoe vermijd je de risico’s

Een van de tips gaat bijvoorbeeld over hoe je je privacy beschermt als je op je werk webmail gebruikt.

Ik ben benieuwd hoe bruikbaar deze tips zijn voor de Nederlandse kantoorwerker. Aanvullende tips zijn ook welkom.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

21 Comments

  • ppl
    Posted 04/10/2008 7:11 pm 0Likes

    Een bedrijf heeft zich te houden aan de wetgeving van het land waarin het zich bevindt. In Nederland kennen we een wetgeving specifiek voor privacy waaronder gevoelige gegevens behoren. Die wet heet de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) ziet er op toe dat deze wet correct wordt uitgevoerd. Een onderdeel van die wet is de verplichting van bedrijven, instanties, etc. dat gegevens beveiligd moeten worden en dat je bij het CBP moet melden indien je bepaalde gegevens verzameld. Om die reden zijn ontzettend veel van die handige tools (met name heel het cloud computing gebeuren) bij wet verboden als we naar het bedrijfsleven kijken. Er is namelijk geen tot een hele slechte garantie dat je gevoelige gegevens beschermd worden. Als je als bedrijf toestaat dat bepaalde data makkelijk in de buitenwereld komt door bijv. usb sticks en vpn’s maak je je in principe schuldig aan een misdrijf. De werknemer in deze kan dan ook vervolgd worden.

    Daarnaast is een IT afdeling een zogenaamde staf afdeling. Een staf afdeling is niets meer en niets minder dan een afdeling die bedrijfsondersteunend werkt: ze zijn er dus voor het bedrijf en diens processen. Een IT-afdeling is voor 80% of meer bezig met bedrijfsprocessen en absoluut niet met technische zaken. Een systeembeheerder is bedrijfskundige in de eerste plaats en techneut op de tweede plaats. Iets wat helaas vrijwel niemand lijkt te beseffen. De enige afdeling in een bedrijf die er voor de werknemers is, is iets wat ze personeelszaken, HRM (Human Resourch Management) of P&O (Personeel & Organisatie) noemen. Zij zijn namelijk expliciet bezig met de werknemers: het werven van personeel maar ook zorgen dat ze aan het werk blijven door bijscholing, omscholing, terug dringen van ziekteverzuim, etc. etc.

    Ik ben bang dat het leeuwendeel hier maar eens flink moet gaan werken aan hun bedrijfskunde want die kennis lijkt vrijwel niet aanwezig te zijn. Ook wet en regelgeving is van belang omdat het ook op jou als werknemer zijnde van toepassing is. Je dient bijvoorbeeld een goede werknemer te zijn en correct met informatie om te gaan. Alle genoemde manieren om procedures en technische blokkades te omzeilen of onklaar te maken zijn dan ook strafbaar (je kunt voor dat soort dingen op staande voet worden ontslagen en in een aantal gevallen ook nog eens strafrechterlijk worden vervolgd).

    Dan nu een wat ict technischer verhaal. Die webdiensten leveren een gigantisch groot beveiligingsrisico op omdat je al je vertrouwen in een andere partij legt. Er zijn voorbeelden te over dat zoiets een ontzettend slecht plan is. Creditcard gegevens zijn op zo’n manier al op enkele honderden keren buit gemaakt. Webdesigners lijken namelijk een complete lak aan security te hebben. Zolang het er maar mooi en leuk uit ziet, wat boeit beveiliging nou. Ja en dan krijg je dus allerlei van die handige jongens die de boel hacken, met de data aan de haal gaan en die verkopen. Op die wijze hebben we dus dingen als spyware, adware, virussen, trojans en het probleem waar iedereen last van heeft: spam.

    Er zijn zat andere oplossingen die je intern kunt gebruiken, die je voor externe toegang kunt blokkeren en die toch gelijk zijn aan al die web2.0 hype dingen wat betreft mogelijkheden. Je hebt dingen als wiki’s, version control, combinatie van die 2, complete leeromgevingen, etc. die je allemaal als website kunt draaien op een interne webserver die niet toegankelijk is van buitenaf. In zo ongeveer 99,99% van de gevallen is het qua functionaliteit ook absoluut niet nodig om gebruik te maken van al die popi-jopie web2.0 sites. Sterker nog, vaak is het zo dat die alternatieven voor die web2.0 popi-jopie sites een betere keuze zijn omdat ze veel meer gericht zijn op het bedrijfsleven. Al die web2.0 popi-jopie sites zijn namelijk nogal sterk particulier gericht (en daarom vaak ook al niet geschikt). Om die reden is het dan ook een veel beter idee om eens met je baas en de IT afdeling te gaan praten dan om domweg maar van die houtje-touwtje oplossingen in de vorm van die 10 dingen lijst te gaan gebruiken. Dingen moeten namelijk ook aansluiten op het bedrijfsproces en het kan zijn dat het bedrijfsproces te ouderwets is of gewoon niet aansluit op de werkelijkheid. Dan moet er dus meer gebeuren.

    Buiten dat is het altijd weer vermakelijk om te lezen dat mensen denken dat er alleen maar white lists en black lists bestaan voor sites. Dat is dus absoluut niet zo. De technische oplossingen die worden gebruikt om je de toegang tot bepaalde zaken te weigeren of juist toe te staan zijn ontzettend intelligent. De black/white lists worden veelal in samenwerking daarmee gebruikt. De boel is zo intelligent dat je niet alle proxy sites hoeft te blokkeren. Het kijkt namelijk naar wat er precies gebeurd en op basis daarvan kan het dingen blokkeren om het simpel uit te leggen. Daardoor blokkeer je dus effectief gezien ALLE proxy sites, ALLE web messenger sites, etc.

    @ Ronald van Raaij: je verhaal over de internetverbinding is niet waar, kennelijk zit je zelf dus ook niet bepaald in de networking wereld 😉
    Er zijn ontzettend veel bedrijven met een simpele adsl of sdsl verbinding (soms ook gestapelde sdsl) omdat het gewoon heel wat goedkoper is dan een glasvezel verbinding. Je hebt bij glasvezel al snel een paar duizend euro eenmalige kosten die hoger op kunnen lopen als de gemeente moeilijk doet met de vergunning of wanneer er een flink eind gegraven moet worden. Daarnaast heb je dan veelal 300 tot 500 (of meer) euro per maand aan abonnementskosten. Voor ontzettend veel mkb bedrijven of bedrijven waar weinig gebruik wordt gemaakt van internet is zoiets absoluut onbespreekbaar. Je wilt niet weten hoeveel bedrijven een 4/1 Mbit verbinding al snel een overkill vinden omdat er eigenlijk alleen maar gebruik wordt gemaakt van e-mail (ik zie een garage nou niet bepaald veelvuldig van internet gebruik maken dat dat iets als een glasvezel verbinding rechtvaardigd). Veruit de meeste bedrijven hebben gewoon een adsl of sdsl verbinding (al dan niet met een SLA).

    Wat je als internetverbinding neemt ligt geheel aan wat je als bedrijf zijnde met die verbinding doet en dus niet aan het feit of je een bedrijf of particulier bent. Helaas is het voor een aantal bedrijven echter ook zo dat geld een enorm grote rol spelen, die beknibbelen ten onrechte op de internetverbinding waardoor die veelal gewoon veel te traag is dan wat ze eigenlijk nodig hebben.

  • Ronald
    Posted 19/09/2008 11:09 am 0Likes

    Heren,

    Er is nu een leuke discussie aan de gang over de IT afdeling, maar er zitten wel waarheden in alle reacties, ik ben zelf ook ITer en werkzaam aan de softwarezijde en databases. Ik zie staan dingen al my space en flickr doe je gewoon thuis, daar geef ik je volkomen gelijk. Maar wat er gezegd wordt over beperkingen opleggen binnen de iegen club is waar, doo het vele afsluiten wat aan de netwerkkante gebeurt, wordt het wel zeket bijna onmogelijk gemaakt om te zoeken voor de klant, veel sites worden gewoon uitgeschakeld, die nodig zijn voor de gemiddelde Iter. En op verzoek kan een en ander wel open gezet worden, maar dat duurt weer even, komen we gelijk op het volgende punt, we werken te veel op eilandjes, er zal meer en beter gecommuniceerd moeten worden door IT afdelingen onderling, en zeker zal er beter gecommuniceerd moeten worden naar de gebruiker. Een gebuiker verwacht dat zijn PC met tool swerken en niet anders, en als het niet werkt, of een oplossing wordt niet aangeboden, moet dit wel uitgelegd worden en ook het waarom, wij zijn nog steeds een ondersteunende dienst. En ik weet ook wel dat het steeds complexer wordt, en steeds moeijlker om het geheel in de lucht te houden, maar daar heeft een gebruiker niets mee te maken. Ik denk dat dat zit in ons management, die niet hard durft aan te geven dat middelen en mensen geld kosten, en dat zullen zij toch zeker aan de directie moetn uileggen en ook kunnen uitleggen, en niet weggestuurd worden met een kluitje in het riet van dat geld is er niet, dan moet er ook gezegd kunnen worden dan kunnen we de producten niet leveren.

  • Ronald van Raaij
    Posted 07/09/2008 6:25 pm 0Likes

    Eerst maar even Jack: het is te merken dat je niet aan de netwerk kant zit, anders zou je het gewoon weten. Bedrijven hebben meestal géén ADSL verbinding, maar een speciale dataverbinding en die dingen kosten een godsvermogen per maand (voornamelijk vanwege de gegarandeerde uptime, het feit dat de upstream snelheid even groot als de downstream moet zijn, en eventuele boeteclausules). Aangezien echter iedereen tegenwoordig thuis ADSL heeft, denkt men dat het normaal is met tenminste 1-2 Mbit te downloaden. Echter met een bezetting op een kantoor van 200 mensen zou je dus toch zeker een 50-60 Mbit verbinding moeten hebben. Als dan ook nog veel van je collega’s de hele dag vrolijk van al die web 2.0 zaken gebruik maken heb je daar al weer het dubbele van nodig…
    Dus voor jouw probleem zijn er 2 mogelijke oorzaken: Of je werkgever heeft een niet zo’n hele dikke lijn en jij en je collega’s trekken hem dicht, of je werkgever is simpelweg niet bereid meer te betalen voor meer bandbreedte… (en wie krijgt er weer de schuld van???)

    Wat betreft Martijn, ik sluit me helemaal aan bij Ralf, en Colin, maar wil daar nog aan toevoegen dat (publieke) web 2.0 applicaties ten ene male ongeschikt en niet bedoeld zijn voor bedrijven intern. Bedrijven willen helemaal niet dat hun data in ’the cloud’ zit, die willen daar zelf een oog en controle op houden. En verder zijn de meeste web 2.0 applicaties gericht op consumenten/prive personen: Flickr doe je thuis, MySpace ook, en als je met een bedrijfs IP adres een Wikipedia pagina bewerkt kan dat raar uitkomen. (http://www.wired.com/politics/onlinerights/news/2007/08/wiki_tracker)

    Anders is het voor interne sites en publieke websites. Maar dat ligt denk ik meer aan het talent en de overtuigingskracht van de mensen waar je het over hebt.

  • Jack Voogt
    Posted 06/09/2008 12:19 pm 0Likes

    Je hebt IT-ers en je hebt IT-ers.
    IT-ers die de hardware (databases, servers) beheren, de software beheren of het netwerk (infrastructuur) beheren.
    Ik ben ook een IT-er, uit de softwarehoek en ik erger me groen en geel over de beperkingen die door de collega’s IT-ers van netwerkbeheer worden opgelegd.
    Of die beperkingen bewust worden opgelegd of voortkomen uit onkunde zal me worst wezen. Wanneer je het “openbare” net opgaat en dan opeens geconfronteerd wordt met een snelheid die gelijk is aan de snelheid alsof je met een analoog modem over een inbellijn werkt, dan Google je niet meer naar oplossingen voor problemen bij je gebruikers. Maar dan laat je het probleem gewoon voor wat het is.
    Met dank aan de collega’s van de andere IT afdelingen die het plezier in het werken vergallen.

  • Ralf
    Posted 05/09/2008 6:14 pm 0Likes

    Martijn,

    Je zegt dat de “starre”houding van de IT afdeling en corporate bedrijven de duur binnen gehaalde talenten af zou schrikken. Als je als “talent” in een corporate bedrijf wilt werken dan weet je dat er niet alleen op IT gebied maar b.v. ook op financieel en ethisch gebied spelregels zijn waar je je aan moet houden. Met alle respect maar de meeste “web 2.0” oplossingen die momenteel beschikbaar zijn, voldoen gewoon niet aan de eisen die in het berdijfsleven gesteld worden aan veiligheid en beveiliging. Die eisen zijn er niet om star te doen maar omdat je over ontzettend grote gevolgen spreekt (financieel en maatschappelijk) wanneer er een probleem ontstaat ten gevolge van slechte beveiliging, spyware, virussen of ondeugdelijke software. Als de “talenten” die je noemt dat niet kunnen overzien vraag ik me af of het stempel “talent” wel op die mensen hoort. Je weet toch waar je aan begint voordat je ergens gaat werken? Ja, ik ben een beheerder (11 jaar) en ja ik zo nog dagelijks mensen die geen benul hebben van wat ze aan het doen zijn en welke gevolgen dat kan hebben. Oh voordat ik het vergeet, ik heb 250.000 collega’s die wereldwijd dagelijks van onze infrastructuur gebruik maken. En nee die handige web applicaties die nog steeds in beta zijn worden niet gebruikt

  • Colin
    Posted 04/09/2008 12:10 pm 0Likes

    Ik snap het niet echt helemaal. Bij ons is geen van tips mogelijk. Gewoon een kwestie van goed beveiligen. Geen doorsturen van email. geen rechten om te downloaden/installeren, een goede proxyserver, wij controleren ook niet of je met prive zaken bezig bent. Wij zijn it’ers (geen bazen, en tenslotten, wat interesseerd het mij of je nu prive bezig bent….

    En oja, wij verzorgen bijvoorbeeld wel zaken, die je vanuit ons wel mag gebruiken; grote bestanden uploaden, tuurlijk waarom niet. iets installeren? geef het door en wij maken een applicatie voor iedereen…

  • Martijn Aslander
    Posted 31/08/2008 11:04 am 0Likes

    Een van de redenen waarom ik er voor koos om dit artikel uit de Wall Street Journal over te nemen, is de volgende. Steeds meer mensen zijn dagelijks afhankelijk van kennis en informatie. Wat ik om me heen zie is een verschuiving van centraal aangestuurde ict-oplossingen, aangestuurd vanuit management naar decentrale oplossingen, die per persoon verschillen en allemaal gebruik maken van het web en slimme software.

    De houding van management enerzijds, en corporate ict anderszijds is in erg veel gevallen ronduit star te noemen, alle terechte argumenten rondom beveiliging ten spijt.

    Wat dit gaat opleveren zijn gefrustreerde jonge getalenteerde medewerkers die thuis krachtiger een veelal gratis tools hebben waarmee ze veel meer kunnen doen in veel minder tijd. Anders gezegd, op het werk worden ze erg beperkt in hun mogelijkheden om te leren, te ontdekken en te delen. Aspecten die het verschil gaan maken in de slag om de steeds schaarser wordende werknemer.

    Mijns inziens gaan bedrijven die het web op slot zetten en star zijn in het ontsluiten van web2.0 applicaties zinloos achter talent aan met dure campagnes terwijl ze domweg de juiste tools niet aanbieden om kenniswerk zoals dat er nu uit begint te zien uit te kunnen voeren.

  • professional
    Posted 30/08/2008 8:26 pm 0Likes

    excuses voor de spelfouten maar alsof een IT afdeling altijd maar in gebreke blijft. Ik word echt helemaal gek van die kortzichtige figuren die totaal niet lijken te begrijpen hoe complex het beheer van een IT omgeving kan zijn. De IT afdeling geeft nooit antwoord en communiceert niet met de eindgebruiker en ga zo maar evendoor.
    Men vergeet dat ongeveer de helft van de problemen wordt veroorzaakt door gebruikers die toaal niet snappen waar ze mee bezig zijn. Eeehhh..
    Gewoon een paar toolbars en nog meer sh.t installeren en als je systeem niet meer werkt gewoon kankeren op de IT afdeling.
    Topklasse hoor wonderboy

  • Ronald van Raaij
    Posted 28/08/2008 12:12 pm 0Likes

    Allereerst ben ik het absoluut oneens met de mensen die zeggen dat de IT afdeling “er voor de werknemers” is. De IT afdeling is er om voor zorg te dragen dat de werknemers hun werk kunnen doen met de it apparatuur die ze daarvoor ter beschikking hebben gekregen. Dat is dus niet hetzelfde. (Ja ik ben een IT-er)
    Het installeren van allerlei “vreemde” software maakt die taak extra moeilijk omdat als er een fout optreedt het bijna niet meer te achterhalen is waar de fout door wordt veroorzaakt, het herstellen langer duurt, de werknemer niet kan werken om dat diens PC het niet doet en de IT afdeling daarvan de schuld krijgt.
    Voor een IT afdeling is natuurlijk het onmogelijk en ondoenlijk om het kaf van het koren te scheiden, en de mensen die denken dat ze het kunnen minder rechten te geven dan de mensen die echt iets kunnen/vertrouwd kunnen worden.
    Dan nog even het lijstje uit de Post en mijn alternatieven:
    Versturen van grote bestanden:
    Gebruik zip/rar met multiple volumes om het op te breken in kleinere stukken. Vraag of je bedrijf een FTP site heeft.

    “Eigen” Software
    Gewoon niet doen. Als ik boven uitleg er is in het algemeen een reden voor. En als het goed is heb je alles wat je nodig hebt om te werken al op je PC….
    Moderne installatie technieken kunnen ook betekenen dat als je een probleem krijgt de IT afdeling je PC gewoon helemaal leegmaakt en opnieuw installeert. Mocht je echt denken dat het moet overleg dan met een vriendelijke IT-er.

    “verboden” websites en sporen weghalen op company laptop
    !@&*$ KOOP EN GEBRUIK GEWOON JE EIGEN PC THUIS!
    Sorry dat ik schreeuw maar dit is zo evident en voor de hand liggend. PC’s zijn serieus goedkoop tegenwoordig en je kunt dan lekker thuis naar alle believen porno surfen. Als je je thuis PC vernachelt is het ook lekker je eigen probleem.

    Bestanden heen en weer slepen
    Tja als je bedrijf geen VPN heeft is dat een probleem. De oplossing om bedrijfsbestanden semi-publiek te indexeren is vanuit IT-standpunt echt een no-no. Gewoon goed plannen en de files naar jezelf mailen kan natuurlijk altijd…. Aan de andere kant de gevallen dat gevoelige informatie in iemands limewire/kazaa/andere fileshareing applicatie stond zijn niet te tellen. Dus als je niet weet wat je doet: gewoon niet.
    Bovendien: Thuis ben je vrij: ga iets anders doen!

    Mailen
    Ook hier weer: als je vrij bent zou ik die blackberry thuis laten! En voor iedereen die hem “trekt” zoals in het artikel wordt gezegd: pretentieuze eikels! door de plee spoelen die dingen.
    Wat betreft je persoonlijke mail: gebruik de webmail interface van je provider. Dan loop je minder het risico dat “inapproporate” mails en files op je werk pc terechtkomen met alle consequenties van dien.

  • Roelof
    Posted 28/08/2008 1:08 am 0Likes

    Leuk argument, de IT afdeling is er voor de werknemers. Maar vergeet niet dat de belangen van de groep (gehele organisatie) boven de belangen van een individu gaan. Als het netwerk plat ligt omdat een gebruiker naar hartelust programma’s heeft KUNNEN installeren wel of niet bewust,… voorkomen is beter dan genezen, en nog een keer genezen, en nog een keer…

    Het resultaat is dat, ook al klinkt het als een cliche, in sommige gevallen een afweging moet worden gemaakt tussen standaardisatie, veiligheid, werkbaarheid,… en wat het mag kosten.

    Voor de individuele problemen ben je, in sommige gevallen helaas, aangewezen op de mensen van de IT afdeling en of ze veel of weinig op hun bord hebben op dat moment.

    Evenals dat de mensen van de IT afdeling, soms helaas, te maken hebben met personen die een probleem hebben dat uiteraard heel belangerijk is en voorrang moet hebben.

    Goede communicatie is daarbij belangerijk maar soms wel wat lastig want:
    1) De spreekvaardigheid van menig it’er is vaak toch wat minder dan iemand die bijvoorbeeld op een sales afdeling werkt. De meeste IT’er communiceren niet voor niks liever per email.
    2) Een gebruiker die antwoord met “een zwarte” op de vraag om wat voor pc het gaat, zal er toch voor zorgen dat menig it’er achter zijn oren krabt.

  • TomV
    Posted 27/08/2008 8:59 pm 0Likes

    @nekje
    1 GB gezipped, zucht.

  • hvm
    Posted 27/08/2008 10:10 am 0Likes

    Inderdaad, de IT-afdeling werkt voor het bedrijf en niet andersom. Het is dan ook erg belangrijk dat de IT-mensen hun oor te luisteren leggen op de werkvloer en er alles aan doen om effectief werken mogelijk te maken.

    Vaak is er bij IT-afdelingen een “cultuurprobleem” wat dit betreft, veroorzaakt door jarenlange overbelasting, onbegrip van/voor gebruikers en management. Communicatie is niet altijd de sterkste kant van de IT-afdeling 🙂

    Wie graag de beveiliging omzeilt moet zich afvragen of hij/zij niet beter met het management kan praten over de manier waarop IT is ingericht. JIJ weet dat dingen mogelijk zijn, maar weet je baas dat ook? Hoeveel tijd en geld kan er mee bespaard worden? In het beste geval levert het je de extra mogelijkheden op en misschien ook wel een extra IT-er voor ondersteuning.

    Als laatste: medewerkers die voor hun privébelangen bewust de beveiliging van de IT-afdeling saboteren verraden daarmee hun collega’s en met enige pech de organisatie als geheel. Als er niet met je gepraat is over je computerwensen is dat vervelend, maar hoeveel moeite deed je zelf? Durf je verantwoordelijkheid te nemen en wijs niet meteen naar baas of IT-er, niemand is helderziend.

  • Stefan
    Posted 27/08/2008 12:21 am 0Likes

    Beste Nekje,

    Het gaat om meer dan betrouwbaarheid en een vloeiende werking van een netwerk. Bijvoorbeeld op mijn werk, weet ik dat we met een grote hoeveelheid vertrouwelijke informatie werken. De gemiddelde gebruiker heeft thuis / elders niks te maken met onze bestanden.

    Als men extern iets nodig heeft kan dit gewoon door een aanvraag bekeken worden en zoveel mogelijk gedaan worden om te realiseren. Maar dan wel op een veilige manier.

    En waarom je thuis meer kunt als op je werk is simpel, op je werk zit je om te werken. Thuis spreek je over je eigen pc/netwerk, je eigen gegevens.

    Op het werk spreken we van een pc/netwerk van de werkgever waarvan het beheer en vertrouwen geschonken is aan een of meerdere personen welke een afdeling IT vormen. Deze zien er op toe dat licentie-technisch alles in orde is (wat mensen thuis illegaal hebben draaien aan software moet ieder zelf maar weten, maar als bedrijf kan je dit echt niet maken). Zomaar een programma installeren dat gratis lijkt kan als je er zakelijk gebruik van maakt toch illegaal zijn.

    Daarnaast moet er (waar ik maar geen genoeg van kan krijgen om te herhalen) een goede bescherming plaats vinden van persoonlijke gegevens. als mensen zomaar “om het even” bestanden op het net kunnen zetten om op een later tijdstip elders op te kunnen halen, is gewoon een te groot beveiligings risico.

    USB-sticks heb ik in vorige post ook al over gehad, is vaak genoeg gebeurd dat vertrouwelijke gegevens verloren waren. Dan hoor je ook iedereen roepen, kan toch niet? Maar het zou wel moeten kunnen wanneer men dit zelf even goed uit komt.

    Maargoed, ik kan zo nog wel 5 pagina’s vol argumenten geven, maar denk dat het dan wel erg de spuigaten uit gaat lopen 😛

  • Nekje
    Posted 26/08/2008 1:35 pm 0Likes

    Stefan lijkt op onze systeembeheerders. Zij denken: hoe krijg ik mijn netwerk betrouwbaar en vloeiend? Dat is dus fout! Kom eens je kantoor uit, kijk eens wat je eigen werknemers doen om jouw salaris te verdienen? Dat houdt soms in dat een hele Gigabyte verstuurt moet worden zonder dat er tijd is om een DVD te versturen. De grootste valkuil van IT is om de ondersteunende rol los te laten, dat was nou net het bestaansrecht. Waarom kun je thuis altijd meer dan op het werk?

  • Stefan
    Posted 26/08/2008 12:29 pm 0Likes

    Heel leuk, maar niet als je als IT’er druk bezig bent een netwerk te beveiligen. Deze beveiligingen breng je niet voor niets aan (denk aan bestanden die niet zo maar even elders onder gebracht mogen worden).

    Tuurlijk brengt dit af en toe ongemakken met zich mee, maar op deze manier krijg je dus ook dat veel meer zaken dichtgetimmerd worden. Stel je voor, groot bestand mee naar huis nemen, nou zet het op usb-stick. Oei…. ben hem kwijt… en daar sta je dan volgende dag in de krant. Usb-stick kwijt. Dus we zetten ook usb-poorten uit.

    Via web-site versturen??? hoog verbruik van bandbreedte. We gooien dus alles nog verder dicht. Als je iets nodig hebt, neem dan gewoon contact op met je IT-afdeling. Als je iets nodig hebt om je werk goed en/of beter te kunnen doen, moet er altijd wel IETS mogelijk zijn.

  • Ries
    Posted 26/08/2008 4:37 am 0Likes

    Als eerste zou de IT dep. eens excel en Access de deur uit moeten doen. Dat zijn de meeste tijd rovende applicaties voor 80% van de mensen die geen flauw iedee hebben wat excel en of access is, waar het voor bedoeld is en hoe het effectief te gebruiken. Ik heb zoveel bedrijven gezien die Excel als ‘Applicatie’ inzetten om problemen op te lossen die heel veel op client/server omgeving lijkt. Wat deze mensen gelijk moeten doen is via IT of andere dep iemand inhuren die het probleem goed oplost ipv zelf verder klooien. Zelfde geld voor de vele Access data base ‘oplossingen’ die vaker meer tijd kosten kwa beheer dan goed doen..

    Het ‘advies’ dat gegeven wordt door de URL begrijp ik, maar brengt de bedrijfs data heel erg in gevaar, en vindt vele van de adviezen ronduit slecht,

    Het is natuurlijk wel duidelijk naar de IT dep… wees veel flexibeler in je IT huishouden en zorg ervoor dat de juiste mensen de juiste tools voorhanden hebben om hun werk goed te doen… Dat is veel goedkoper dan het geklooi van vele mensen zonder dat de IT dep het weet.

    PS: Is goed voor mij dan kan ik weer een RIA maken 🙂

    Ries

  • s
    Posted 25/08/2008 1:01 pm 0Likes

    nou er zijn tig proxy adressen sites (bijv. http://www.bypassus.com) dus die zullen niet allemaal geblokkeerd zijn. Echter de rest van de tips zijn óf vrij waardeloos binnen een solide IT organisatie, óf niet eens een hack, maar gewoon een slimmem manier om met data om te gaan.

  • peter
    Posted 25/08/2008 11:41 am 0Likes

    Idee is leuk, maar geeft ook gelijk aan hoe de veiligheid bij een bedrijf geregeld is. Alle genoemde tips zijn bij het bedrijf waar ik werk bv afgesloten. De proxy site is niet te bereiken, web clients voor chat zijn geblokkeerd etc etc. Leuk echter voor een eindgebruiker om te kijken hoever het bedrijf gaat met afsluiten en mogelijkheden. En als er gaatjes zijn gebruik van te maken 😉

  • janien
    Posted 18/08/2008 10:42 am 0Likes

    (vervolg) … en ik bevestig ook nog eens graag wat in Willems beginzin staat!

  • janien
    Posted 18/08/2008 10:41 am 0Likes

    Ik sluit me volmondig bij Willem aan. Al tijdens het lezen van uw artikel maakte ik dezelfde bedenking i.v.m. onderwijs.

  • Willem
    Posted 17/08/2008 2:38 pm 0Likes

    Mooi bericht Martijn! En de meeste tips zijn niet alleen bruikbaar in het bedrijfsleven, maar juist ook in het onderwijs. De tip om Google via translate als proxyserver te gebruiken vind ik wel een heel mooie!

Comments are closed.