10 manieren om van een mental block af te komen

Iedereen heeft er wel eens last van: een mental block. Je bent met iets bezig en ineens weet je niet meer hoe je verder moet. Een oplossing lijkt ver weg, dan wel onhaalbaar. Wat zijn de beste manieren om van zo’n block af te komen?

1. Realiseer je dat al je blocks voortkomen uit je eigen gedachten De eerste stap naar ‘unblocking’ is realiseren waar je block vandaan komt. “Als onze aandacht van ons oorspronkelijke doel afdwaalt en we onszelf toestaan om af te dwalen naar gedachten die geen aandacht verdienen, belanden we op een doodlopende weg en voor we het weten, zit er een grote, harige, mental block op ons bureau”, aldus dumblittleman.com. Oftewel: een block is alleen een block als je het toestaan een block te zijn. Welke gedachten hebben je de doodlopende straat in geholpen? Verwijder die gedachten met onderstaande tips.

Deze toepasselijke quote vond ik via de Facebook van Omdenken:
Omdenken-Geloof_niet_alles_wat_je_denkt

2. Focus op wat je wél wilt
Een mental block komt vaak voort uit wat je niet wilt: je wilt niet iets slechts afleveren of ’s avonds nog doorwerken. Je bent bang voor wat er komen gaat en daardoor blokkeer je. Realiseer je dit en focus je op waarom je iets doet en het resultaat. Vergeet de mogelijk negatieve bijkomstigheden van je block en ga recht op je doel af. Oftewel: start with why.

3. Laat waar je mee bezig bent even voor wat het is
Wat je ook aan het doen bent, laat het even links liggen en doe wat anders. Ben je op je computer aan het werk? Lees dan een boek, doe de afwas of ga een kwartiertje opruimen: richt je even op iets compleet anders dan waar je mee bezig bent en je kunt met een frisse blik weer verder.

4. Beweeg
Stilzitten is de beste manier om te blokkeren en dus ook de slechtste om van één af te komen. Loop een blokje om, doe wat stretchoefeningen of fiets een stukje op een rustige weg en je krijgt weer ruimte in je hoofd, waarmee je je taak weer aankunt.

5. Lees een pagina van een woordenboek
Een bijzondere tip, maar verrassend effectief. De woorden en hun betekenissen kunnen inspireren en daarmee nieuwe inzichten opleveren.

6. Ga naar een plek waar je nog niet eerder bent geweest
Een nieuwe omgeving verschuift je focus naar die locatie. Je wordt even uit de sleur getrokken door de nieuwe indrukken die je krijgt. En nieuwe indrukken zijn zoals je al hebt begrepen de basis van het wegnemen van een mental block! Als je nog boodschappen moet doen, ga dan eens naar die toko om de hoek waar je nog nooit bent geweest, in plaats van de supermarkt.

7. Luister naar nieuwe muziek
Luister je altijd naar dezelfde muziek tijdens het werk? Probeer eens wat nieuws. Een playlist op Spotify of Soundcloud, een nieuwe cd, de op Soundcloud gebaseerde playlist Get Work Done Music, een internetradiozender… je merkt vanzelf met welke muziek je gefocussed kunt werken.

8. Neem een douche
Bij het opstaan douchen, voor het slapen gaan douchen, en dan ook nog als je een mental block hebt? Niet nodig, je weet zelf heel goed wat jouw ideale dagindeling is. Douchen is echter een goede manier om je gedachten te verzetten, je te concentreren op het water dat op je huid valt en alles los te laten. Het is niet voor niets dat veel mensen ideeën onder de douche krijgen.

9. Verander van omgeving
De voorgaande tips draaien vooral om het veranderen van waarmee je bezig bent en even iets anders doen. Je kunt echter ook proberen om hetzelfde te blijven doen, maar dan op een andere locatie. Ga eens in een café werken, of op een flexwerkplek. Naast het feit dat daar geen afleidingen zijn zoals je op kantoor en thuis (misschien) hebt, voel je ook de druk om te werken. Je wilt tenslotte niet dat je gezien wordt terwijl je uitgebreid je Facebook-timeline leest of de opmerkelijk-sectie van nu.nl doorspit.
Is een café qua logistiek geen optie voor je, dan is de café-simulator Coffitivity misschien een oplossing voor je. Deze simulator is heel handig als je wordt afgeleid door een duidelijk te volgen gesprek van anderen.

10. Vraag om hulp
Lukt het met deze tips niet om eruit te komen? Vraag dan iemand om hulp, bij voorkeur iemand die een mental block heeft gehad en er vanaf is weten te komen.

Meer over dit onderwerp lees je op dumblittleman, 42bis (in een infographic!), loveorabove en lifehack.org.

Mijn twee favoriete oplossingen uit bovenstaande tips: ‘focus op wat je wél wilt‘ en ‘verander van omgeving‘. Terug naar de kern (Start with Why) en het verbreken van de sleur zijn twee belangrijke punten voor mij.

Welke manieren gebruik jij om van een mental block af te komen?

 

 

 

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

1 Comment

  • www.lijstjes.info
    Posted 04/04/2013 7:51 pm 0Likes

    Het veranderen van omgeving is een methode die voor mij heel goed werkt. Dagdromen is ook een goede. Even een tijdje voor je uit staren. Ook van mediteren word ik veeeel creatiever.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: