10 Redenen waarom jouw collega minder hard werkt en toch meer succes heeft

Ken je het gevoel? Je doet er precies alles aan om succesvol te worden in iets. Je werkt je helemaal kapot. En dan is je buurman plots 10 keer zo goed, schijnbaar zonder enige moeite…

Dit heeft alles te maken met slim werken versus hard werken.

Het menselijke brein heeft veel gebreken. Hoe beter je deze gebreken verstaat en er mee om kunt, hoe gemakkelijker je leven wordt en hoe minder je je moet bezighouden met grote stapels taken die toch niets opleveren.

Hier zijn enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat jij succesvoller wordt dan je collega 😉

1 ) Schrap meedogenloos

“The main thing is to keep the main thing the main thing.” – Stephen R. Covey

Neem je To-Do lijstje er even bij. Neem nu even je lijstje met de doelen die je wil bereiken dit jaar (Hoezo, dat heb je niet?).

Schrap alle taken die je niet rechtstreeks dichter bij je doelen brengen. Schrap ook alle taken die je niet in de problemen brengen wanneer je ze niet doet.

Kortom: Schrap alles wat niet belangrijk of relevant is. Ook de taken die op het eerste zicht wel belangrijk lijken en de taken die andere mensen misschien wel belangrijk vinden maar jij niet. Ook de heel dringende taken (Je kent toch wel het verschil tussen Dringend en Belangrijk?).

2 ) Perceptie is alles

“not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts” -albert einstein.

Doorgaans ben ik voor het principe “resultaat is alles”, maar als je voor een baas werkt moet je met andere factoren rekening houden.

Het is niet omdat je hard werkt dat je baas dat ook opmerkt. Omgekeerd, het is niet omdat je baas je hard ziet werken dat je ook een harde werker bent.

Kom altijd 5 minuutjes vroeger naar je werk en naar vergaderingen, en wees de laatste die vertrekt. Dit kost je 10 minuten, maar het zorgt er wel voor dat mensen je gaan beschouwen als een harde werker, en dikwijls zelfs als een soort natuurlijke leider.

Mensen beoordelen je op wat ze zien. Vergeet niet dat iedereen de werkelijkheid vanuit zijn eigen ogen ziet.

“Our brain offers us an interpretation of the way things are. Because those interpretations are usually so good, we do not realize that we are seeing an interpretation. Instead, we feel as though we are sitting comfortably inside our heads, looking out though the clear glass windshield of our eyes, watching the world as it really is. We forget that our brains are talented forgers, weaving a tapestry of memory and perception whose detail is so compelling that its inauthenticity is rarely detected. The mistake we make when we unthinkingly accept the validity of our memories and perceptions is the same mistake we make when we imagine our futures.”
– Daniel Gilbert

Het is dus ongelooflijk belangrijk om je harde werk dus ook te TONEN aan de buitenwereld! Veel mensen vergeten dit wel eens.

3 ) Cut the Crap

Hou vergaderingen zo kort mogelijk. 99% van alle tijd gespendeerd aan vergaderen is totale verspilling. Neem de leiding over vergaderingen (ook al ben je niet de “officiële” leider) en zorg dat iedereen zo snel mogelijk weet wat hij/zij moet doen. Stel duidelijke en concrete vragen. Begin ALTIJD met de essentie.

Bij emails en afspraken: net hetzelfde. Geef mensen onmiddelijk 2 keuzes in plaats van hen voorstellen te laten doen. Als je een ja/nee-vraag stelt, geef dan ook onmiddelijk de gevolgen van het antwoord. Vermijd heen-en-weer mailen. Bellen is dikwijls veel efficiënter.

4) Verspil geen tijd

Iedereen kent het: je tijd besteden aan matig interessante bezigheden om het beginnen aan een moeilijke taak uit te stellen.

Facebook checken, je emails lezen, webstatistieken checken, …

Zonder dat je het zelf beseft nemen deze tijdverspillers soms je halve dag in beslag. Denk eens na wat je op die tijd allemaal zou kunnen doen als je gefocust zou werken.

Deze bezigheden zijn eigenlijk niet eens leuk, maar ze zijn gewoon leuker dan hard werken. Maar geven ze dezelfde resultaten?

“Every morning you are handed 24 golden hours. They are one of the few things in this world that you get free of charge. If you had all the money in the world, you couldn’t buy an extra hour. What will you do with this priceless treasure?”

5 ) Groepsdruk

Every society honors its live conformists, and its dead troublemakers.  ~Mignon McLaughlin

Onthou de volgende zin voor de rest van je leven:

Het is NIET omdat VEEL mensen het doen dat het ook de BESTE OPLOSSING is!

Ik studeer burgerlijk ingenieur en ik ga nooit naar de les. Ook niet naar oefenzittingen. Ik vind het simpelweg een dikke verspilling van mijn tijd.

Veel mensen vinden dat dom. Ze zeggen me dan dat iedereen het doet. Dat ik niet slim bezig ben. Dit is natuurlijk belachelijk: het argument “iedereen doet het dus het moet beter zijn” is op niets gebaseerd. Waarom? Omdat mensen kuddebeesten zijn. Wij doen wat anderen doen en denken meestal niet na of het ook beter/handiger/gemakkelijker kan.

Ik heb zelf ook meer over dit onderwerp geschreven in een artikel getiteld “Als je de ballen hebt om gehaat te worden, ligt de wereld aan je voeten“.

“Don’t think you’re on the right road just because it’s a well-beaten path.”

6 ) Mensen houden van zichzelf

“I don’t like myself, I’m crazy about myself” – Mae West

Iedereen vindt zichzelf absoluut fantastisch. Da’s logisch. Maar je kan dit gegeven ook handig gebruiken.

Noem mensen bij hun naam, zelfs wanneer je ze nog maar pas hebt leren kennen. Doe moeite om namen te onthouden. Iedereen vindt zijn eigen naam de goddelijkste klank die er ooit heeft bestaan.

Vraag mensen vaak om hun mening. Als je bijvoorbeeld in een groep staat te babbelen, zorg dan dat je aan iedereen zijn mening vraagt en je niet al te veel focust op één persoon.

Wanneer je aan het woord bent in een groep, maak dan met iedereen oogcontact, niet enkel met de persoon die jou een vraag heeft gesteld. Dit stelt mensen op hun gemak. Ze zullen zich bewust of onbewust meer betrokken voelen bij het gesprek en je zal heel waarschijnlijk zelfs in hun achting stijgen.

7 ) Sociaal bewijs

Succes creëert succes. Laat zien hoe succesvol je bent en mensen zullen naar jou toe komen omdat ze in jou geloven. Toon je successen aan jan en alleman. Het is de enige manier om het woord te verspreiden. Wees niet bang om als arrogant of opschepperig over te komen. Het is een VEREISTE om succesvol te worden.

Nog beter is uiteraard wanneer ANDERE mensen over jou opscheppen. Dit is écht sociaal bewijs. Zorg ervoor dat anderen over jou babbelen.

If you tell people about your accomplishments, they see it as bragging and/or lying.

If someone else tells it, people unconsciously think “WOW, why the hell does this guy tell all that about this other guy? This other guy must be seriously high up the ladder!!”

8 ) Focus op resultaat

Laat je nooit of te nimmer beoordelen op het aantal uren dat je werkt. Zorg dat mensen je beoordelen op het resultaat dat je produceert. Als je in een bedrijfscultuur werkt waarin mensen je enkel beoordelen op aantal uur aanwezig, hou dan rekening met punt 2, neem ontslag of onderhandel over andere voorwaarden (bijvoorbeeld thuis werken).

9 ) Mensen snappen niet hoe tijd werkt

Iedereen denkt altijd dat hij in de nabije toekomst veel meer tijd zal hebben dan dat hij nu heeft. Daarom zijn we geneigd om vervelende afspraken te verplaatsen naar enkele weken verder.

Maar op één of andere manier is het enkele weken verder nog steeds even druk en vervloeken we onszelf dat we die afspraak hebben verzet.

Wees ervan bewust dat je over enkele weken niet meer tijd hebt.

Schrap onbelangrijke afspraken. Doe belangrijke taken zo snel mogelijk zodat je er van af bent.

10 ) Angst voor foute keuzes

We zijn erg bang om verplichtingen te creëren. Stel dat ik toestem naar die meeting te gaan en er komt ineens een veel leuker voorstel om de avond te vullen… Ik zal voor de zekerheid maar “misschien” antwoorden.

We proberen altijd keuzes zo lang mogelijk uit te stellen zodat we “vrij” blijven. Op zich is dit wel een goede strategie, alleen moet je ervoor zorgen dat je je beloftes nakomt.

Het is beter om heel veel “nee” te zeggen en dan toch af en toe méér te doen dan je belooft dan om telkens “ja” te zeggen en mensen op het laatste moment in de steek te laten.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

7 Comments

  • Rob
    Posted 21/02/2010 8:42 pm 0Likes

    Goede verzameling tips. Leuke paradox is dat mensen die dit soort stukken lezen nog harder gaan lopen en meer energie spenderen om efficienter te werken.

    Over de schrijfstijl: Slechte spam en phishing scams gebruiken hoofdletters en uitroeptekens om zaken kracht bij te zetten. Pls let the words speak for themselves, ik als lezer bepaal zelf graag wat wel en niet belangrijk is.

  • Unomi
    Posted 19/02/2010 7:56 pm 0Likes

    @Debora: In de tips en principes van “How to win friends and influence people” van Dale Carnegie is ook 1 van de aandachtspunten: wees oprecht en meen wat je zegt en doet. Als het geforceerd overkomt dan heeft het uiteraard een averechtse werking. Maar een dagelijkse “Goedemorgen, ******” dat gemeent is, is wel iets wat je dan met diegene deelt. Elke dag weer. Herkenning kan ook een vorm van zekerheid geven. Als het dan een dag niet gezegd wordt, dan valt dat op en is er misschien iets mis. Kleine signalen hebben soms grote oorzaken.

  • Debora
    Posted 19/02/2010 4:48 pm 0Likes

    Aanvullende tip: ga niet te geforceerd met deze 10 tips om. Hier op het bedrijf heeft er eens iemand rondgelopen die iedereen steeds met de naam aan sprak. En al snel klonk de dagelijkse “Goede morgen, Debora” heel erg geforceerd. In plaats van dat ik het fijn vond, was mijn gedachte al snel: “Ja, ja, ik weet het, je hebt goed opgelet bij je communicatie lessen, nu graag weer normaal doen.”

  • Jacco
    Posted 19/02/2010 4:34 pm 0Likes

    Vast ook ‘een werkweek van 4 uur’ gelezen 🙂

    Goeie tips, hoewel sommigen ook terug te vinden zijn in ‘het Dilbert principe’, waardoor ze weer iets van hun glans verliezen.

    Maar als je al deze kennis en vaardigheden vermeerdert met een doel waar je niet alleen zelf, maar de rest van de wereld ook een beetje beter van wordt, dan gaan ze een leven lang mee!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: