10 tips voor een opgeruimd bureau

vintageoffice.pngEen bekende uitspraak is “een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd”. Je bureau is in feite je startplaats voor je werkzaamheden (als kenniswerker). Daarom hebben we 10 tips om je bureau op te ruimen of te organiseren. Sommige kunnen werken voor je, anderen wat minder. Heb je zelf een goede tip, laat hem achter in de reacties!

  1. Ruim de pennen en potloden op die je niet gebruikt of nodig hebt. Waarom hebben veel bureauwerkers toch een pennenbak vol met pennen en potloden? Je hebt aan één pen en één potlood genoeg. Zorg dat de pennen niet in het zicht liggen of nog beter, gooi ze gewoon weg. Zeker het schrijfgerei wat niet meer werkt.
  2. Geef je oplaadstation een plek. Maak op je bureau of in een la een plekje waar je al je opladers hebt liggen van telefoon, PDA en ander electronisch gerei. Zo heb je alles bij elkaar liggen en hoef je niet steeds op zoek naar de opladers.
  3. Veelgebruikte items vlakbij je leggen. Het lijkt een inkopper, maar hoe vaak worden bureaus ingericht op basis van estethische waarden in plaats van handigheid? Zorg dat je de spullen die je vaak gebruikt, het makkelijkst kunt pakken of dicht bij je hebt liggen.
  4. Een electronica-vrij bureau. Modems, router, externe harddisk. Je gebruikt ze waarschijnlijk vaak, maar zet die nu juist direct in beeld. Zorg dat deze items buiten je directe beeld liggen of staan.
  5. Documenten binnen handbereik. Hoge kasten en opbergsystemen voor documenten zijn mooi, maar het is handiger om je documenten op draai-afstand van je stoel te hebben. Zorg ook dat je voldoende lege hangmappen hebt en een goede labeller om snel en eenvoudig nieuwe mappen te maken.
  6. Scannen van documenten. We hebben al geschreven over de mogelijkheden van digitale opbergsystemen en je scanner. Daarnaast heeft Martijn Aslander recent ook nog een artikel geschreven over zijn scan- en opbergmethode. Het scannen en digitaal opbergen (en backuppen!) van belangrijke documenten kan een enorme ruimtebesparing opleveren.
  7. Hou een schrijfblokje bij de hand. Gedurende de dag is er vaak vanalles wat je toch even snel opschrijft. Tijdens een telefoongesprek, een kort gesprek met een collega of een ideetje wat je te binnen schiet. Je kunt een en ander direct op je computer noteren (Er is diverse electronische Post-it software zoals Notezilla) maar een simpel schrijfblok of schrift met een pen werkt vaak net zo effectief. Zie ook onze 10 papieren GTD systemen.
  8. Snoeren opruimen. Met snoeropbergsystemen of simpel klitteband kun je de snoeren van PC, monitor, netwerk en USB makkelijk bij elkaar houden en uit het zicht werken.
  9. Verlichting. Zorg voor voldoende daglicht op je werkplek. Als dat lastig is (omdat je ook vaak ’s avonds werkt) zorg er dan in elk geval voor dat je goede verlichting bij je bureau hebt. Ga primair voor functionaliteit in plaats van esthetiek.
  10. Organiseer “as you go”. Het is efficiënter om gedurende de werkdag er voor te zorgen dat je bureau opgeruimd en georganiseerd blijft dan te proberen aan het einde van de dag of de week alles op orde te krijgen. Pak het steeds klein aan en probeer je bureau opgeruimd te houden.

Zoals gezegd, de ene tip kan beter werken dan de andere. Heb je zelf een goede tip om je bureau opgeruimd te houden terwijl je werkt? Laat het achter in de reacties!

Meer inspiratie om je bureau opgeruimd te krijgen en te houden is de Flickr Unclutterer Workspaces Group of in onze Kantoor Tips categorie.

(Foto: Foundphotoslj)

Wat vind je van deze hack?
0Te gek6Leuk3Serieus?1Meh...3Stom

About Author

16 Comments

  • Myrthe Van unen
    Posted 13/02/2019 4:56 pm 0Likes

    Je moet bakjes hebben

  • Gautam Jain (Conceptworld)
    Posted 16/07/2014 10:24 am 0Likes

    Thanks for mentioning Notezilla. Please note that there is a new version of Notezilla – version 8. You can have a look over here: http://www.conceptworld.com/Notezilla

  • Marcel
    Posted 17/11/2008 11:58 am 0Likes

    Ik heb een werkplek gemaakt die mogelijk voor anderen interessant kan zijn om te zien. Ik heb een aantal foto’s op deze pagina geplaatst:

    http://www.building.nl/much2do/nl/workplace.html

    Daar zie je hoe ik mijn computerkasten uit het zicht heb geplaatst, de kabels op mijn bureau weg heb gewerkt en hoe ik mijn kantoorbenodigdheden uit het zicht heb geplaatst.

    Als je vragen hebt dan kun je me natuurlijk mailen!

  • Bruno
    Posted 01/10/2008 2:04 pm 0Likes

    Ik heb al mijn opladers in één zo’n stekkerdoos zitten. Handig bij elkaar, en altijd al “in het stopcontact”. Omdat dit natuurlijk lekstroom oplevert (niet goed voor het milieu!) is het zo’n stekkerdoos met een aan/uit-knop. Als er niks opgeladen wordt staat ie uit.

  • Mischa Coster
    Posted 26/09/2008 10:47 am 0Likes

    Sorry de tinyurl werkt niet goed. Dit moet hem zijn: http://tinyurl.com/3k7y73

  • Mischa Coster
    Posted 26/09/2008 10:45 am 0Likes

    Wat betreft electronica: Ook ik heb externe harddisk (2 stuks), usb hub etc liggen. Ik gebruik hiervoor een laptop raiser (verkrijgbaar bij Office Center, zie http://tinyurl.com/47ga8s).

    Op deze manier heb ik het beeldscherm van mijn Macbook op ooghoogte, en (door het multi-stapel systeem) kan ik onder mijn Macbook alle electronica kwijt, uit het zicht.

    Werkt uiteraard alleen met laptop en je moet wel een extern toetsenbord heben (die ik dus samen met mijn externe schijven via diezelfde USB hub met 1 aansluiting verbind). Plug & Play!

  • Niels
    Posted 25/09/2008 10:39 pm 0Likes

    Misschien nog een tip: Ik heb maar een klein bureau, maar heb van die bakjes gekocht. Die kun je op elkaar stapelen en voorop kun je het onderwerp kwijt. Zo orden je gelijk alle losse papieren en kun je het weer in je systeem terug vinden als je het nodig hebt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je het op de goeie plek ligt…

  • Tim
    Posted 25/09/2008 6:51 pm 0Likes

    Wat bij mij goed helpt is het volgende. Alles wat ik uitgeprint heb om te lezen of te gebruiken gooi ik meteen nadat ik het gebruikt heb weg. Heb ik het de volgende keer weer nodig dan heb ik het nog ergens digitaal liggen en print ik het weer uit. Hoef je als je wat later er mee verder gaat niet te zoeken, of wanneer je wat anders gaat doen de spullen niet weg te leggen.

    Niet milieuvriendelijk maar wel handig.

    • Japke
      Posted 22/05/2013 9:44 am 0Likes

      Wel (redelijk) milieuvriendelijk als je vervolgens de achterzijde gebruikt als kladpapier…

  • Marielle Winarto
    Posted 25/09/2008 3:22 pm 0Likes

    Nog een tip: als je een bureau uitkiest, kies dan een grootte die bij je past. Een diep bureau betekent dat je plek hebt voor bakjes, stapels e.d. Een breed bureau geeft de ruimte om spullen letterlijk ‘even opzij te leggen’. Maar grote oppervlaktes stimuleren minder tot opruimen dan kleine…

  • Evert
    Posted 25/09/2008 1:07 pm 0Likes

    Nu nog een tip om alles terug te vinden wat je opgeruimd hebt! Mijn ervaring is dat ik heel goed weet waar wat op mijn rommelige bureau ligt, maar als ik ga opruimen ik daarna niets meer kan vinden.

Comments are closed.