4 simpele hacks om je samenwerking effectiever te maken

Binnen veel organisaties wordt inmiddels gewerkt met Scrum, Lean of een andere vorm van Agile ontwikkeling. Maar voor een nog veel groter aantal organisaties zijn deze werkvormen erg lastig in te passen. De redenen zijn verschillend en een cultuur verandering kost nu eenmaal tijd. Maar voor de teamleden die vandaag aan de slag willen heb ik een paar simpele hacks voor samenwerking (geïnspireerd door de Agile werkvormen) waarmee je jouw team een stuk soepeler kan laten lopen. Lees ook: 5 manieren om proactief te werken in plaats van reactief.

Zorg dat er ruimte is om te falen

Experimenten zijn essentieel voor innovatie. En innovatie is ontzettend belangrijk voor de toekomst van het bedrijf. Het zou geen experiment zijn wanneer het niet vaak zou mislukken, maar hoe je met deze ‘mislukkingen’ omgaat binnen (en buiten) je team heeft enorm veel invloed op de prestaties.

Binnen een team kun jij met een paar kleine tweaks al een verschil maken. Spreek bijvoorbeeld altijd in de ‘wij’ vorm. Voor zowel successen als mislukkingen. Is er een fout gemaakt? Spendeer dan niet je kostbare tijd in het aanwijzen (en terechtstellen) van de verantwoordelijke, maar neem als team verantwoordelijkheid en ga aan de slag om het op te lossen en je werkwijze zo in te richten dat het niet nogmaals kan gebeuren.

Vraag eens wat vaker ‘Waarom?’

Wanneer je als team bezig bent met het creëren van een product of dienst dan is het lastig om je niet te verliezen in de details. Prioriteiten vervagen en discussies worden langer naarmate het proces langer duurt.

‘Waarom?’ is een vraag die voorafgaand vaak gesteld wordt, maar die je gedurende het project niet vaak meer hoort. En dat terwijl het ook dan een zeer relevante vraag is om te stellen. Zo vaak mogelijk zelfs.

‘Waarom doen we dit?’ ‘Hebben we dit wel nodig?’ ‘Waarom is dit zo?’ ‘Waarom lossen we dit zo op?’. Stuk voor stuk vragen die jezelf en anderen kunt stellen. Ze dwingen je even afstand te nemen, iets objectief te bekijken. Het zijn vragen die je kunnen dwingen naar de simpelste oplossing. Aannames uitbannen en er voor zorgen dat zelfs complete onderdelen overbodig blijken.

Wees kritisch en maak er een gewoonte van om vaker ‘waarom’ te vragen. Het wordt in eerste instantie als vervelend ervaren, maar zodra je teamleden merken dat het ten goede komt van de resultaten en zelfs een hoop werk kan besparen zul je zien dat zij het ook gaan doen.

Hou regelmatig een retrospective

Voorafgaand aan een project worden er vaak enorme plannen geschreven. Een plan van aanpak, technisch documenten, presentaties etc. Maar na (en vooral ook tijdens) een project wordt er niet vaak stilgestaan om terug te kijken. En dat terwijl er op dat moment ontzettend veel te leren valt!

Een tool die ontzettend makkelijk te implementeren is, en leuk is om te doen, is een twee wekelijkse retrospective. De ‘retro’ is regelmatige meeting waarbij het gehele team samenkomt om terug te blikken op de afgelopen periode. Je bespreekt daarbij open en eerlijk wat er goed ging en wat er minder goed ging.

De inzichten van een goede retro zijn ontzettend waardevol en kunnen vaak meteen omgezet worden in actiepunten en toegepast in het volgende project. Op deze manier leer je van de gemaakte fouten en zorg je ervoor dat het niet weer gebeurt. Tegelijkertijd leer je ook ontzettend veel van je successen en kun er ook voor zorgen dat je deze winnende strategieën vaker toepast.

Ik kan nog uren schrijven over retrospectives en wellicht dat ik dit ooit doe in een andere post, maar voor nu is het boek Agile Retrospectives een aanrader voor iedereen die er meer over wil weten.

Vier de kleine overwinningen

“Celebrate the small victories”. Lief en leed met elkaar delen schept een band. Naast dat je het leed deelt door ruimte te maken om te falen als team, kun je ook ruimte maken om de successen te vieren.

Te vaak worden kleine overwinningen over het hoofd gezien. Een getekende offerte, de lancering, de eerste verdiende euro, de gerealiseerde koppeling, de bepaalde sprint doelen, de mooie nieuwe feature, de positieve review, het mooie compliment van een gebruiker, de eerste klant, de tweede klant, etc. Allemaal prachtige momenten die we over het hoofd zien in de maalstroom van het dagelijks leven.

Ook hier kun jij als individu een verschil maken door stil te staan bij deze mijlpalen. Probeer je bewust te worden van de fantastische kleine stappen die je team dagelijks zet in de goede richting. En koop gerust eens onverwachts gebak voor het hele team wanneer er een mooie (kleine) overwinning behaald is.

Met deze tips kun je morgen aan de slag en voor een aantal hoef je zelfs niet eens je teamleden te overtuigen, maar kun je gewoon beginnen. Allen werken ze als smeerolie op de samenwerking.
Begin maar eens met het spreken in de ‘wij’ vorm, vraag maar eens wat vaker ‘waarom’ en neem gebak mee wanneer er iets te vieren valt. Je zult merken dat het langzaam een gewoonte wordt voor het hele team.

 

Dit artikel is geschreven door een auteur van Timi.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author