5 tips om meer resultaat te bereiken met minder moeite

Lifehacks zijn doorgaans “handigheidjes” waardoor je met minder moeite meer resultaat kunnen behalen. Willen we dat niet allemaal? Een rustige werkhouding gericht op de realiteit waarmee je jezelf een burnout bespaard? Hier geef ik 5 eenvoudig toe te passen tips om baas te worden over jouw werk, in plaats van andersom.

Wees perfect op de momenten dat het telt

Volgens mij zijn we allemaal perfectionisten. Allemaal op onze eigen manier. Alleen al omdat je op deze site aan het lezen bent bewijst dat je je werk nog beter wilt doen dan dat je al aan het doen was. Maar pas op! Je kunt niet altijd een perfectionist zijn. De gevaren die schuilen in het willen zijn van de perfecte werknemer:

  1. We verliezen aan efficiëntie. Zelfs wanneer een taak volbracht is gaan we kijken hoe het beter zou kunnen in plaats van door te gaan naar de volgende stap om het einddoel te bereiken. De taak is volbracht, dus we kunnen door naar de volgende. Blijf niet hangen;
  2. We verliezen aan effectiviteit. We zien naast onze hoofdtaak veel kleine taakjes, die misschien wel iets te maken zouden kunnen hebben met de hoofdtaak. Dus we nemen deze ook mee. Bedenk je dat deze kleine “extra” taakjes ons wel eens meer tijd zouden kunnen gaan kosten dan de hoofdtaak alleen. Focus je op het doel en bereik deze met een zo kort mogelijke route.
  3. We stellen taken uit tot het “perfecte” moment. Doordat we het project zo perfect mogelijk willen doen, overschatten we vaak het groter geheel. Een simpele taak wordt in onze gedachten al snel een bijna onmogelijke opdracht waar veel van af hangt. Hierdoor bestaat het gevaar dat we wachten tot het perfecte moment om de taak netjes uit te voeren, maar als we lang blijven wachten blijkt dit moment vaak te laat te komen.
  4. We verliezen het overzicht. We letten alleen nog maar op details. Komma’s, punten. Alle kleine dingen vallen op. Daardoor kunnen we snel het grotere geheel verliezen, ons overzicht.
  5. We gaan uit van problemen die zich (nog) niet voorgedaan hebben. Het gevaar is dat we ons niet bezig houden met het hoofdprobleem, maar dat we beginnen met het oplossen van problemen die zich nog helemaal niet voorgedaan hebben. Uiteindelijk blijft er dan geen tijd meer over om het uiteindelijke probleem op te lossen en blijken de opgeloste problemen of niet voor te komen of er niet toe te doen.

(bron: lifehack.org)

Wees bereikbaar wanneer het jou uitkomt

Communicatie gaat tegenwoordig zoveel verder dan mail, bellen en smsen. Social media heeft een geheel nieuwe wereld geopend en wacht er op om zo efficient mogelijk gebruikt te worden. Twitter, Facebook, Hyves, Buzz, allemaal nieuwe manieren om met elkaar te communiceren. Heel effectief allemaal, want op deze manier ben je altijd en overal bereikbaar. Maar wat je je af moet vragen is of je dat wel wil. Altijd en overal bereikbaar zijn.

Ik wel, maar wel wanneer het mij uitkomt.

Telefonisch contact: Stuur al je telefoontjes door naar Xoip. Deze dienst biedt jouw de mogelijkheid om één of meerdere extra telefoonnummers aan te maken waar je een voicemailbox of Skypeaccount aan kunt hangen. De ingesproken berichten kun je op hun beurt door laten sturen naar je mailbox, zodat jij kunt bepalen wanneer je welk telefoontje behandeld.

Social media: Veel te vinden op Facebook, Twitter en LinkedIn en daar veel te veel tijd per dag mee kwijt? Kijk dan eens naar Nutshellmail. Dit is een dienst die je afhankelijk van jouw instellingen één of meerdere keren per dag een mailtje stuurt met de updates in jouw netwerk. Erg handig.

Mail: Bekijk je mail op gezette tijden. Bijvoorbeeld om 11 uur en om 4 uur. Laat de rest van je collega’s weten dat je mail maar twee keer per dag leest en dat urgente zaken mondeling of telefonisch doorgegeven dienen te worden. Dit geeft jou de mogelijkheid om meerdere mailtjes achter elkaar te behandelen.

Vergeet multitasking, richt je op één taak per keer

Vroeger was het de term: “Multitasking”. Als je het druk had kon je zeggen dat je aan het multitasken was. Maar wat schiet je er mee op? Een mail opstellen, terwijl je aan het bellen bent, een rapport aan het schrijven bent en je Twitter aan het bijhouden bent? Gegarandeerd dat geen van deze taken goed uitgevoerd is. Wil je een taak naar behoren uitvoeren? Zorg dan dat je terugschakelt naar monotasking.

Als je je richt op een taak, wees dan alleen bezig en gefocussed op deze taak. Een aantal stappen die je helpen monotasken, waardoor je je werk efficienter in kunt delen.

  1. Zet afleidingen uit. Zet je telefoon op stil, muziek af, mailnotificaties uit en alles wat je nog meer uit je concentratie kan halen. Als je je computer niet nodig hebt voor de taak, zet deze dan ook uit, of desnoods je monitor. Zorg dat je concentratie niet afgeleid wordt van datgene dat je volledige concentratie nodig heeft.
  2. Minimaliseer onderbrekingen. Kijk of je apart kunt zitten van je collega’s. Geef wel duidelijk aan waarom je apart gaat zitten, anders krijg je ook scheve gezichten. Een andere goede tip is het gebruik van koptelefoontjes van je MP3 speler. Ookal speelt er geen muziek, je geeft wel de indruk niet gestoord te willen worden.
  3. Zet een timer. Verzamel alle soortgelijke taken en voer deze in een gezette tijd uit. Je zult zien dat je veel sneller werkt als je aan “timeboxing” doet.
  4. Neem regelmatig pauze. Omdat je heel geconcentreerd met je taken bezig bent moet je regelmatig een pauze nemen. Deze pauzes zijn erg geschikt om bijvoorbeeld je mail te checken of je Twitter eens bij te werken.

(bron: Dumb Little Man)

Weet wanneer je verloren hebt

Je moet je doel duidelijk voor ogen houden en weten wanneer je het niet gaat redden. En nog belangrijker, je zult het moeten accepteren. Verlies is iets wat niet geaccepteerd wordt, het is iets negatiefs. Als je iets loslaat dan heb je verloren, maar door te laten zien dat je verlies kunt accepteren kom je veel beter uit de verf dan wanneer je in het verlies blijft hangen.

Onverwerkt verlies kan leiden tot lichamelijke en psychische klachten. Doordat je verlies onderdrukt, doet alsof het er niet is veroorzaak je vaak een nog groter verlies: verlies van energie, moed, overtuigingskracht, medestanders en gezondheid.

Dus:

  1. Laat het verlies toe, accepteer het. Onderdruk verlies niet en stop het niet weg;
  2. Wees niet bang om hulp te vragen als het niet lukt;
  3. Sta even stil bij je verlies en kijk waar het fout is gegaan. Leer van je verlies.

Beloof weinig, maar lever veel

En als laatste tip een korte. Door veel te beloven leg je de lat hoog. De verwachtingen worden geschept aan de hand van datgene dat beloofd wordt. Dus door minder te beloven, maar wel evenveel resultaat te bereiken scoor je meer punten. Je hebt immers meer voor elkaar gekregen dan je vooraf afgesproken hebt. Wie wil dat nu niet?

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

7 Comments

  • Marc van Beek
    Posted 22/06/2010 12:25 am 0Likes

    BEN niet perfect!

    Bedankt voor de tips, BEN je hier dankbaar voor!

  • Martijn Bloksma
    Posted 21/06/2010 8:03 am 0Likes

    @MacBart, Ben en nog iemand: bedankt voor me terecht wijzen op mijn grammaticale fouten in dit artikel. Blijkbaar koos ik er (onbewust) voor niet grammaticaal perfect te zijn bij het schrijven van dit artikel. Ik zal er in het vervolg beter op letten.

    • Liem
      Posted 19/03/2013 8:14 am 0Likes

      Grammaticale fout of dichtelijke vrijheid?
      Wees is zo een vingertje.
      Ben, al klopt het niet grammaticaal, is meer iets van jezelf?

  • grammaticales voor student communicatie?
    Posted 20/06/2010 10:34 pm 0Likes

    Beste Martijn,

    Schandelijk dat een student communicatie de gebiedende wijs enkelvoud van het werkwoord ‘zijn’ niet beheerst.
    Wees kandidaat, wees opgewassen en wees op de hoogte (vooral van de Nederlandse grammatica, in jouw geval)!

  • Ben
    Posted 25/05/2010 12:26 pm 0Likes

    Ben kandidaat voor een lifehack -> Kandidaat zijn voor een lifehack
    Ben opgewassen tegen een taak -> Opgewassen zijn tegen een taak
    Ben van een geheim op de hoogte -> Van een geheim op de hoogte zijn

    De groeten van Ben

  • Naomi
    Posted 25/05/2010 11:58 am 0Likes

    Wat heerlijk. Doordat ik zojuist mijn email voor de tigste keer aan het chekken was, wat ervoor zorgt dat ik aan het multi-tasken ben, en meteen een goed excuus vormt waarom ik vandaag al mijn urgente-zaken niet afkreeg, lees ik nu dit artikel.
    Ik zou eigenlijk helemaal niet hier moeten lezen, dat is alleen maar tijd-verspilling ;).

  • MacBart
    Posted 25/05/2010 11:02 am 0Likes

    “Ben perfect op de momenten dat het telt”

    Is het niet:

    “Wees perfect op de momenten dat het telt”

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: