De 5 voordelen van het maken van een stuff list

Een stuff list is een lijst van alle spullen die je hebt. Het maken van die lijst was onderdeel van een challenge waar ik aan meedeed, en hoewel ik het eerst maar een onnodige klus vond, ben ik er toch aan begonnen. Ik was nieuwsgierig hoeveel spullen ik eigenlijk nog had na een grote opruimsessie. Het maken van deze lijst heeft me onverwacht diverse inzichten gegeven. Misschien is het ook iets voor jou als  je bezig bent met opruimen en minimaliseren. Heb je daar niets mee? Sla deze post dan vooral over!

De voordelen die ik heb gehaald uit het maken van een stuff list, zijn voornamelijk het krijgen van inzicht in mijn bezittingen, in mijn onbewuste voorkeuren en in de waarde die ik hecht aan bepaalde herinneringen. De vijf belangrijkste voordelen van het maken vaan een stuff list:

1. Je staat stil bij de reden waarom je iets bezit

Als je een stuff list maakt, is het bewaren van iets een extra handeling: je moet tenslotte opschrijven wat je in huis hebt. Wegdoen = niet opschrijven = minder moeite. En het maken van een stuff list is wel zo’n enorme klus dat dit op een gegeven moment echt een gedachtengang wordt. Dus als je iets bewaart en opschrijft, sta je er automatisch bij stil waarom je iets bewaart. Als je in korte tijd veel aan je stuff list werkt, realiseer je je vanzelf welke reden vaker terugkomt dan de andere. Veel van mijn items waren praktisch (meubels), inspirerend (boeken) of hadden te maken met nostalgie (oud favoriet vest). In een eerdere opruimsessie heb ik veel ‘dingen die later misschien nog handig zijn’ weggedaan, dus die kwam ik nauwelijks tegen.

Wat heb je er aan om dit te weten? Als je weet waarom je iets bewaart, kom je er achter hoeveel spullen je om die reden bewaart. Misschien bewaar je wel veel spullen om één reden en kun je met minder spullen ook toe. Dat kan betekenen dat je te veel kostbare ruimte gebruikt om spullen op te slaan die niets aan je leven toevoegen.

2. Je krijgt inzicht in welke spullen je in huis hebt

Als er spullen om je heen staan, besteed je er nauwelijks aandacht aan omdat ze er nou eenmaal zijn. Als je opschrijft wat je hebt, ben je je veel bewuster van alles wat er zich om je heen bevindt.

Het voordeel: je weet wat je hebt, zodat je geen spullen koopt die je zonder dat je het je herinnert al bezit. Ook geeft het een opgeruimd gevoel: hoe rustiger je leefomgeving, hoe rustiger je bent in je hoofd.

3. Je vindt kwijtgeraakte items terug

Of je ze nou echt kwijt bent, of ze als verrassing weer terugvindt, kwijtgeraakte items terugvinden is altijd (ok, meestal) een positieve verrassing. Zo vond ik een shirt terug dat ik een paar maanden had, maar dat achterin mijn kast was beland, terwijl ik juist op het punt stond om op zoek te gaan naar een leuke nieuwe.
Minder leuke verrassingen kun je meteen wegdoen of -als het gaat om bijvoorbeeld een te betalen rekening- meteen afhandelen. Dat moet toch een keer gebeuren…

4. Je krijgt inzicht in je voorkeuren

Misschien heb je het zelf nog niet door, maar als je bijvoorbeeld je kledingkast een goed doorspit, kun je er misschien zomaar achter komen dat je wel erg veel blauwe items hebt. Of dat je in verhouding tot je andere spullen erg veel boeken hebt, terwijl dat niet zo opviel toen ze nog in de kast stonden. Grote kans dat er nog genoeg ongelezen boeken bij zitten.

Een volgende keer in de winkel weet je dan dat je een keer iets anders dan een blauw item moet kopen, of dat nóg een boek overbodig is.

5. Je krijgt ideeën om je huis praktischer in te delen

Tijdens het maken van de stuff list kan het zomaar zijn dat je je realiseert dat sommige indelingen helemaal niet handig zijn en dat er veel betere opbergoplossingen zijn voor jouw spullen. In de loop der verhuizingen heb ik bijvoorbeeld verschillende kleine opbergers verzameld, elk met een eigen doel. Een vak in de Expedit-kast voor boeken, een vak voor knutselspullen, een vak voor handdoeken, etc. En hoewel ik nog steeds voor klusteren ben, doe ik dat bij een volgende herinrichting liever in één grote kast met ondoorzichtige deuren, om mijn woning strak en praktisch te houden. Misschien ben jij je grote kast wel helemaal zat, dan kunnen we ruilen 😉

Waar begin je?

Als je een stuff list wilt maken, weet je misschien niet waar je moet beginnen. Kies dan een makkelijke hoek uit. Een plank op je boekenkast. Een lade. Een mand met tijdschriften. Het maakt niet uit, als je maar gestructureerd te werk gaat, zodat je weet waar je bent gebleven zodra je verder gaat met je lijst. Een stuff list heb je waarschijnlijk niet in een paar uur af.

Moet echt álles er op?

Nee, je bepaalt zelf wat je er op zet en wat niet. Je kunt er voor kiezen om voedingsmiddelen niet op de stuff list te zetten, die inventaris zou al na een dag niet meer kloppen. Ook noodzakelijke dingen als tandpasta en andere dingen voor dagelijks gebruik hoeven er niet per sé op. En de lader van je laptop heb je alleen omdat je een laptop hebt, dus dan kun je er voor kiezen om je laptop en lader als één te zien in plaats van als twee.

stuff-list

Als je hiermee begint: succes!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

18 Comments

  • Nathalie
    Posted 18/02/2014 1:49 pm 0Likes

    Leuk artikel! Ben er zelf ook al, soort van, mee bezig. Ik heb al mijn boeken, dvd’s & games geïnventariseerd en op mijn blog staan. Handig voor mezelf, maar ook leuk voor mijn lezers. Misschien dat ik ook nog wel een stapje verder ga met inventariseren zoals je in het artikel beschreef, want ik woon nu alweer 2.5 jaar weer bij m’n ouders (na iets meer dan een half jaar uit huis te zijn geweest) en zou eigenlijk niet echt weten wat er nog in de verhuisdozen op zolder zit. Ook wel handig voor het geval ik het huis weer uit ga en nieuwe spulletjes moet kopen. En ik ben er onlangs achter gekomen dat ik ook wel heel erg van lijstjes maken houd 😛

    • Janine Sterenborg
      Posted 18/02/2014 4:09 pm 0Likes

      Herkenbaar Nathalie! Grijp vooral de kans nu je daar woont om alle spullen bij elkaar te zoeken en te kijken wat je allemaal hebt en evt weg kunt doen. Als je uit huis gaat en niet alles meeneemt, is het erg lastig overzicht te krijgen.

  • Ester
    Posted 21/10/2013 11:48 am 0Likes

    In dit kader heb ik een keer gekeken waar ik in één jaar mijn geld aan uitgaf om zo tot inzicht te komen wat ik nou belangrijk vind in mijn leven. Zo kwam ik erachter dat ik elke maand wel iets van 80 euro uitgaf aan dingetjes. Niet per sé nutteloos, maar ik had het ook niet direct nodig (extra sokken, extra kladblokjes, dat soort dingen). Ik realiseerde me dat ik dit geld uitgaf in die twee uurtjes door de stad dwalen elk weekend. Dit wilde ik niet meer, zowel qua tijd als qua geld. Nu probeer ik heel bewust deze tijd anders te besteden.

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 3:05 pm 0Likes

      Bewustwording is een heel belangrijk onderdeel van het maken van zulke overzichten. Goed bezig dus 🙂

  • AC
    Posted 21/10/2013 11:30 am 0Likes

    Zie ook artikel in NRC Weekend van 19 oktober 2013 over Minimalisme naar aanleiding van blog Cult of Less van Kelly Sutton. Minimalisten leven lichter door te geven, delen en lenen. Heb minder en geniet meer!
    http://cultofless.com, http://cultofless.tumblr.com/ of Twitter #cultofless

  • Yda
    Posted 20/10/2013 10:32 pm 0Likes

    Ik ben pas begonnen met het maken van een inventarisatie van spullen die ik niet vaak of helemaal niet meer gebruik. Zoals bakvormen, extra servies en glazen, kampeerspullen etc. Ik maak er foto’s van en zet ze in Evernote en noteer er wat trefwoorden en de opbergplek bij. Ik vind de foto’s echt iets toevoegen. Bij een slaapzak bijvoorbeeld spreekt de tekst voldoende, maar bij extra servies en glazen is het handig dat je kan zien wat het (ook alweer) is.

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 3:03 pm 0Likes

      Dat is een goed idee! Ik heb niet zoveel spullen dat dat nodig is, maar kan me voorstellen dat het praktisch kan zijn. Dank voor de tip!

  • Marinka
    Posted 20/10/2013 5:23 pm 0Likes

    Interessant artikel! Met een verhuizing voor de deur en minimaliseringsambities lijkt me dit een goed idee. Kun je nog wat praktische tips geven? Bv heb je de lijst digitaal of op papier gemaakt? En schrijf je ook de lokatie erbij? Thanks

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 3:02 pm 0Likes

      Hoi Marinka, sorry voor de late reactie, ik zat zelf midden in een verhuizing. Ik heb de lijst digitaal gemaakt, op mijn persoonlijke blog. Ik vind digitaal praktischer omdat je de lijsten dan flexibeler in kunt delen en bewerken. De locatie heb ik er eerst bij geschreven om inzicht te houden in welke plekken ik al heb gehad. Ik ben daarna begonnen met indelen per categorie.

  • JC
    Posted 18/10/2013 11:48 am 0Likes

    Prima idee. Wat ik zelf altijd doe als ik aan het opruimen ben is mezelf de vraag stellen: “heb ik dit in het afgelopen jaar gebruikt?”. Als het antwoord daarop “nee” is dan gooi ik het meestal weg. Dat is een soort stok achter de deur om niet alles maar te bewaren omdat je het idee hebt dat je het de komende jaren nog wel eens nodig zou kunnen hebben (wat in de praktijk meestal niet zo is).

  • Justine Vc
    Posted 15/10/2013 4:44 pm 0Likes

    Ik vind dit een geweldig idee. Heb vorig jaar aan de Loslaatuidaging meegedaan. Was ook een goede ervaring. Binnenkort heb ik een weekje vakantie. Kan niet wachten om er aan te beginnen!

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 2:50 pm 0Likes

      Goed om te horen! Ben je inmiddels al begonnen?

  • Michiel
    Posted 15/10/2013 12:53 pm 0Likes

    Ik ben een tijdje geleden begonnen met zo’n lijst, maar dan ook waar een item zich bevindt. Is dat hiervan ook de bedoeling?

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 2:49 pm 0Likes

      Hoi Michiel, sorry voor de late reactie, ik zat midden in een verhuizing. Ik heb zelf eerst wel de spullen per locatie opgeschreven ivm overzichtelijkheid, maar het is niet persé de bedoeling van zo’n lijst. Tenzij je er zelf veel baat bij hebt, in dat geval: vooral wel doen!

  • Jelle Derckx
    Posted 15/10/2013 10:37 am 0Likes

    Janine! Wat maak jij mij hier blij mee. Op hoeveel spullen zit je inmiddels? Ik op 164

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 2:47 pm 0Likes

      Ik heb geen idee Jelle 🙂 Ik moet opnieuw beginnen omdat ik nu tijdelijk mijn oude kamer weer bewoon en er veel spullen weg zijn gegaan bij de verhuizing, maar wat oude spullen moet ik er nu ook bij op gaan zetten…

  • Esther Jacobs
    Posted 15/10/2013 10:35 am 0Likes

    De stuff-list is tevens als check te gebruiken op je verzekeringen. Nu alles op een rijtje staat kun je eenvoudig zien of je niet over- of onderverzekerd bent. Dat is nu een kleine moeite om te doen. Het zesde voordeel dus!

    • Janine Sterenborg
      Posted 28/10/2013 2:46 pm 0Likes

      Ohja! Ik wist dat er een voordeel was die even uit mijn systeem was geraakt. Heel praktisch inderdaad!

Comments are closed.