Al@din: vraag maar raak

Voor velen misschien niet nieuw, maar ik was blij verrast met de ontdekking van Al@din.

Al@din is de vragendienst van de openbare bibliotheken op internet. Een landelijk netwerk van bibliothecarissen die zorg draagt voor de beantwoording van de meest uiteenlopende vragen. Dat doen ze door onder meer websites, abonneediensten op het web, boeken, naslagwerken, tijdschriftartikelen en instanties te raadplegen. Handig voor mensen die niet zo goed overweg kunnen met Google, of voor hen die het antwoord via Google niet kunnen vinden.

Al@din beantwoordt vragen over alle denkbare onderwerpen, met een paar beperkingen:

  • Al@din verricht geen diepgaand onderzoek en maakt geen huiswerk of werkstukken;
  • wanneer je veel informatie nodig hebt over een onderwerp, proberen zij je op weg te helpen door naar bronnen of instanties te verwijzen;
  • Al@din beantwoordt geen quizvragen of prijsvragen;
  • Al@din beantwoordt geen vragen waar normaliter (commerciële) adviesbureaus voor worden ingehuurd.

Enkele voorbeeldvragen:

  • Welke inentingen moet mijn hond hebben als ik naar Frankrijk ga?
  • Wat is hypotheekrente en welke invloed heeft deze op de prijzen van huizen?
  • Hoe en wanneer moet ik een treurwilg snoeien?
  • Hoe luidt de tekst van het voetballied “Hup Holland Hup”?
  • In welke tijd werd je als jong meisje naar een klooster gestuurd als je zwanger was?
  • Ik zoek een prentenboek om in een kleuterklas het gebruik van schuttingtaal te bespreken?

De Kennisbank is er om antwoord te krijgen op de vraag: ‘Is mijn vraag al eerder gesteld.’ Hierin bevinden zich alle oude vragen en antwoorden, die up-to-date worden gehouden door een redactie. Leuk om eens doorheen te snuffelen. Als je iets intikt over vliegen krijg je bijvoorbeeld:

  • Hoe lang vliegt een kip?
  • Hoe komt het dat vliegen altijd in het midden van de kamer rondcirkelen?
  • Slapen vliegen ook?
  • Waarom hangen vliegen vaak onder een lamp?
  • Wanneer en hoe slaapt een vlieg?

Bibliothecarissen van openbare bibliotheken uit het hele land houden zich bezig met de beantwoording van de vragen. Als voor de vraag specialistische kennis nodig is, dan gaat de vraag een niveau hogerop naar een op dat gebied gespecialiseerde bibliothecaris. Tenslotte wordt er gebruik gemaakt van externe deskundigen. Binnen een tot vijf werkdagen krijg je een antwoord.

Ik wilde de proef eens op de som nemen en heb aantal vragen naar ze gemailt:

Vraag gebruiker: wat is lifehacking?
Beste vraagsteller,
Lifehack is een bepaalde vorm van time management, het efficiënt verwerken van informatie in een beperkte tijd. Zie:
wikipedia
tinyurl.com

Vraag gebruiker: ik ben op zoek naar een liedje dat volgens mij voorkwam in de serie ‘Op zoek naar Jolanda’ van de VPRO ‘Anja anja lieve buurmeid’ kwam in de tekst voor of was misschien zelfs wel de titel…
Antwoord 1: Beste vraagsteller,
Volgens onze informatie komt het lied uit de serie ‘De Lemmings’ uit 1981 van de Vara. Zie:
www.bubblegum.nl
webshop.beeldengeluid.nl

Je kunt Al@din ook meehelpen door vragen te beantwoorden waar zij het antwoord nog niet op hebben gevonden: dit noemen zij de Hersenkrakers.

linkjes: Al@din , Al@din jeugd – De vragendienst voor jongeren Pilot Messaging Al@din – Pilot Chatten met Al@din

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

9 Comments

  • mack
    Posted 29/10/2008 1:29 pm 0Likes

    hoi biebgrrl,

    eh… nee

    blijkt dat ze wikipedia vaak als bron gebruiken en niet alle uni’s willen dat… (waarom? da’s een discussie die we niet hier dienen uit te vechten)
    dan is de vraag… voor wie is al@din bedoeld? de uni-student die iets niet kan vinden? iedereen? mensen die willen weten waarom besjes rood zijn?

    al met al…
    duurt te lang

    men is bereid kwaliteit in te leveren voor snelheid en daarom googlen we ook allemaal zo fanatiek.
    de biebs kunnen misschien beter een cursus “zoeken” geven, opdat men niet teveel aan kwaliteit hoeft in te leveren als men googled.

    misschien ook beter als de bibliotheken en de medewerkers achter (oa) al@din hun kennis toegankelijker maken voor zoekmachines zoals google.

    wat maakt het uit hoe men aan informatie komt als men er maar aan komt! en fijn als er bibliotheken zijn die als objectief orgaan kunnen verklaren dat opgevraagde info klopt.

    zie zelf daarom liever wat meer bibliotheken actief op wikipedia!
    volgens mij ligt daar de toekomst.

  • mack
    Posted 29/10/2008 1:23 pm 0Likes

    en ilana is waar mee bezig?

  • ilana
    Posted 28/10/2008 5:36 pm 0Likes

    ik heb type2be gedownloadt waar staat type2be nu?
    beetje snel antwoord geven a.u.b.

  • mack
    Posted 26/05/2008 2:58 pm 0Likes

    al@din is een heerlijke hack als je iets niet kan vinden, maar je moet niet altijd haast hebben (ook niet tijdens de chat), want het zijn wel mensen die het voor je opzoeken. het kan dus zijn dat je de volgende dag pas je antwoord krijgt. maar een antwoord krijgen zul je! en is als bron te gebruiken! 🙂

    ik stel me er altijd een 2 voor 12 scene bij voor dat er één bibliothecaris zit met allemaal boeken en ééntje het antwoord al probeerd te raden 😉

    (astrid joosten, hoor je ook nooit meer iets van…)

  • Greald
    Posted 26/05/2008 12:45 pm 0Likes

    Op twitter.com kun je ook bij ‘chacha’ terecht. Dat is Amerikaans. Er zit (ook) een aantal mensen achter die het antwoord op je vraag voor je opzoeken. (Wel met een korreltje zout nemen!)
    Bij Amazon.com hebben ze ook zo’n constructie, die ze “artificial artificial intelligence” noemen (ja 2x artificial). Met andere woorden: mensen zijn nog altijd onovertroffen als het om intelligentie gaat. http://seattlepi.nwsource.com/business/247152_turk04.html

  • Coen
    Posted 22/05/2008 12:46 pm 0Likes

    Leuk! Ik kende het al, maar was in de vergetelheid geraakt. Nu ik het weer zie begin ik als een gek weer vragen te herinneren die ik laatst had. Maar dat komt wel weer. De bibliotheek heeft een troef te pakken hier denk ik.

  • Natalie
    Posted 20/05/2008 8:11 pm 0Likes

    Er is ook een chatfunctie bij Al@din; kun je live je vragen stellen en snel antwoord krijgen! Wel tijdens bepaalde ‘openingstijden’, maar toch!

    En over hersenkrakers gesproken; er is jaarlijks een Nationale Krakercompetitie waaraan individuen, teams en bibliotheekteams meedoen en 4 weken lang een heleboel krakervragen beantwoorden. Wie de meeste vragen goed heeft, wint!

  • Salih
    Posted 20/05/2008 4:06 pm 0Likes

    Leuke hack! I love it.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: