Enorme stapels papieren op je bureau en overal waar je kijkt gele memoblaadjes met vage krabbels. Niet echt effectief of relaxed. Daarom een aantal tips voor een schoon bureau:
Geef je spullen een vaste plek. Laat je niet leiden door hoe anderen het doen: kies een opruimsysteem dat jij prettig vindt (hangmappen, bakjes, ordners of iets anders)
Vanaf nu geen stapels meer. Berg alles meteen op in bakjes en geef die een duidelijke functie, zoals post in, doen en lezen.
Neem aan het begin van elke werkdag 5 minuten om de taken van die dag te plannen. Taken horen bij de papieren in het bakje doen, dus niet op losse memobriefjes.
Elise
Investeer ‘ns in een personal organizer. Dat lucht op!
Sanne Roemen
Stapels en chaos kunnen voor sommige mensen inderdaad stimulerend werken. Het zijn echter wel ook ’triggers’ die je hersenen toch telkens oppikken als je gefocust probeert te werken. Een tip is in mijn ogen dan ook om die stapels áchter je neer te leggen, en niet op je bureau. (Als je daar plek voor hebt).
Hans
Koop een pc ja, en alles digitaal..
Werk de pc een dagje niet wegens stroomstorting.. Dan ben je een dagje vrij 😀
rembem
Enorme stapels papieren en overal vage krabbels kunnen ook juist heel effectief en relaxed zijn. Lees het boek “De wet van de stimulerende wanorde” van Abrahamson en Freedman.
HKH
Wat Fonzo zegt 😉
Fonzo
Tip: koop een PC en sla alles digitaal op. 😉 Stapels papier op je bureau is zo jaren tachtig. Print alleen uit wat je echt nodig hebt en niet, zoals sommige collega’s op mijn werk, e-mailtjes uitprinten….
Oscar
Ik vind het iedere keer weer een geestverlichtende actie om mijn bureau op te ruimen. Al kom ik er steeds nooit toe 🙁
ps: Grappig om Kevin Rose van Digg en Diggnation als rommelkont illustratie te gebruiken 🙂
Spookster
@Watersteef:
True, maar in de wereld van het oprukkende clean desk policies zullen de ‘pilers’ het steeds moeilijker krijgen en steeds vaker moeten overwegen om een ‘filer’ te worden….
Aan het begin van iedere werkdag (en ook na de lunch) check ik even mijn task list in outlook om te zien wat daar nog in zit. Als het daar staat, dan zit het in ieder geval niet in mijn hoofd.
Watersteef
Ik ben toch een beetje sceptisch als ik dit zo lees, deze hack zal geloof ik niet voor iedereen werken. Het verschil tussen ‘Pilers’ en ‘Filers’ moet je niet uit het oog verliezen. Voor ‘Filers’ is deze hack natuurlijk een eitje maar ‘Pilers’ die proberen een ‘Filer’ te worden zullen minder efficiënt werken. Ik meen ooit een studie te hebben gelezen hiernaar en hieruit bleek dat ‘Pilers’ en ‘Filers’ allebei even efficiënt zijn in hun eigen discipline. Ik houd het dus lekker bij mijn georganiseerde stapels die van binnen naar buiten op mijn bureau in belangrijkheid afnemen.
Lennart
Waar ik vaak mee liep te klooien is dat ik als opschrift zowel zelfstandige naamwoorden als werkwoorden gebruikt. Kies voor of zelfstandige naamwoorden (Post, financieën, archief) of voor werkwoorden (Ingekomen Post, Betalen, Archiveren).
Zelf kies ik voor werkwoorden, omdat je dan alles sorteert “per actie”
Jeroen Sangers
Tip: Als je niet weet wat de beste plaats is om iets op te bergen, vraag gewoon jezelf af waar je dat bepaalde voorwerp zult zoeken als je het nodig hebt.
Robbie Veldwijk
Nou ik zal het eens gaan proberen want mijn bureau is me toch een bende al die keren…
Comments are closed.