Balans tussen werk en privé: 8 tips

Hoewel we ons leven vaak graag zien alsof hij bestaat uit twee delen, privé en werk, leven we één leven en is het onmogelijk om de twee compleet te scheiden. Zeker nu steeds meer mensen doen wat ze leuk vinden in plaats van te settelen voor een saaie baan. Hoe leuk het werk ook is, er is altijd ruimte nodig voor ontspanning. Hierbij acht tips die je helpen deze balans te vinden of te behouden.

Goede planning en een juiste levensinstelling zijn de twee belangrijkste pijlers bij het hebben en houden van een juiste balans:

Planning

1. Plan je week
Maak een weekplanning en laat hierin voldoende tijd over voor huishoudelijke klussen, ontspanning en onverwachte dingen. Plan je je dag helemaal vol met werk, dan zijn er daarna nog minder leuke klussen die gedaan moeten worden, zoals het draaien van een was of het verschonen van de kattenbak, waardoor je je opgejaagd voelt. Ruim je een per dag enkele minuten tot een half uur in voor deze klussen, dan geeft dat al rust. Bovendien stel je de taken dan niet uit tot het weekend, waardoor je weekend ook écht vrij is.

2. Maak tijd vrij voor familie en vrienden
Ben je alleen maar aan het werk, dan is het mogelijk dat je familie en vrienden uit het oog verliest. Voor je het weet is het alweer te lang geleden dat je iemand hebt gezien. Plan minimaal eens per week een afspraak met familie of vrienden: zo onderhoud je je verschillende contacten en het is ook nog eens goed voor je welzijn. Een ontmoeting verlegt je aandacht naar het leven van de ander, waardoor je even helemaal loskomt van je dagelijkse beslommeringen en tot nieuwe inzichten kunt komen. De nieuwe energie die je ervan krijgt neem je weer mee in je dagelijks leven.

3. Rond klussen af
Laat geen losse eindjes achter op je werk. Of dit werk nu bij je thuis is, of op kantoor, zorg dat je alles af hebt gerond. Dit hoeft niet te betekenen dat je een enorm project in één dag afmaakt, maar dat je weet dat er gedaan is wat gedaan moest en kon worden, en wat er de volgende dag moet gebeuren. Op deze manier is de to do voor de volgende dag geen mentale bagage voor de avond, waardoor je kunt genieten van je vrije uren. Work hard, play hard.

 

Levensinstelling

4. Wees in het hier en nu
Bepaal met welke taak je aan de slag gaat en focus op alléén die taak. Of dit nu op je werk of op privégebied is. Voel je je op je werk schuldig als je privé-mails leest en thuis juist als je werkmail leest? Doe dit dan niet. Zorg bijvoorbeeld voor een zakelijke telefoon en een privé-telefoon en zet tijdens het werk op je privé-telefoon het internet uit, zodat je niet geneigd bent om even snel mail te bekijken. Het kost tenslotte veel handelingen om het internet weer in te schakelen. Doe hetzelfde met je werktelefoon als je thuis bent. Mail is niet bedoeld voor dringende zaken. Is iets écht belangrijk? Daar is een telefoon voor. Stel daarnaast thuis een digitaalloze zone in, waar je verleidingen van voornamelijk internet verbannen zijn. Lees er een boek, luister er naar muziek of drink er een kop thee.

5. Zeg eens ‘nee’
Voel je je overweldigd door alle taken waarvoor je verantwoordelijkheid hebt genomen? Stop met een aantal of draag ze over. Blijf alleen datgene doen wat je energie oplevert, in plaats van slurpt. Niemand is onvervangbaar als het om het uitvoeren van taken gaat, of het nou op werk- of privégebied is.
Meer over nee zeggen in dit eerder verschenen artikel.

6. Zoek een hobby
Het lijkt wel of hobby’s er niet meer zijn om te ontspannen, maar om er je droombaan van te maken. Dit is echter niet altijd nodig. Sinds het afronden van de middelbare school hebben velen geen hobby’s meer gehad. Het doel van een hobby waar het hier over gaat is ontspannen, je gedachten verzetten en daarmee je hoofd even helemaal leeg maken. Je komt je even helemaal los van de taken die werk én privé van je vragen.
Ga iets doen wat je leuk vind, maar waarmee je verder niets hoeft te bereiken. Wat daarbij helpt is jezelf afvragen wat je vroeger leuk vond om te doen? Was dit tekenen? Schrijven? Sporten? Grote kans dat je dit nog steeds leuk blijkt te vinden. Heb je al je droombaan waarin je je interesses van vroeger kwijt kunt? Ga dan eens iets totaal anders doen.

7. Leef gezond
Een gezond lijf is de basis van hoe je je voelt en hoe productief je bent. Bewegen, genoeg slapen en gezond eten zijn hierbij het belangrijkst. Vind een vorm van beweging die bij je past en pas het in in je routine. Of het nu intensieve fitness is, of een wandeling met je familie: kom van die bureaustoel of bank af en beweeg! Op die manier ben je thuis én op je werk veel productiever door de energie het je oplevert en de opbeurende stoffen die tijdens het sporten vrijkomen in je hersenen. Ook een goed eetpatroon is van invloed op je welzijn. Eet gezond en houd eventueel een dagboek bij om schommelingen in je stemming en energielevel te koppelen aan bepaalde ingrediënten. Drink ook genoeg water per dag.
Lees ook het eerder verschenen ‘15 gewoontes die je leven veranderen‘.

8. Sta stil bij je doelen en prioriteiten
Is datgene waarmee je bezig bent daadwerkelijk dat waarmee je bezig zou moeten zijn, als je kijkt naar je doelen en prioriteiten? Zijn ze veranderd? Misschien ben je een verplichting aangegaan die inmiddels niet meer bij je doelen en prioriteiten past. Schrap deze verplichting dan uit je leven.
Meer over doelen.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

2 Comments

Geef een reactie