Bespaar als hooggevoelige ondernemer kostbare tijd.

Lees de 6 eenvoudige tips die zorgen dat je als hooggevoelige ondernemer weer grip op je dagelijkse werkzaamheden krijgt.

Iedereen heeft tegenwoordig te maken met een samenleving die bijna 24 uur per dag doorgaat. Er is een grote info-overload en een constante bereikbaarheid. Hoogsensitieve personen kunnen in zo’n drukke maatschappij overprikkeld raken. Ze nemen dingen sterker waar, zijn extra gevoelig voor prikkels van buitenaf en ervaren ook hun eigen gedachten- en gevoelswereld heftiger. Tijdens een normale dag raakt de energie snel op en is het nodig om, uit de drukte, de batterij opnieuw op te laden.

De hoogsensitieve ondernemer
Veel hoogsensitieve personen zijn uitstekende ondernemers. Ze zijn vaak creatief en zien oplossingen snel. Door te ondernemen kunnen zij hun werk en leven inrichten zoals ze zelf kiezen. Ze zijn erg getalenteerd en willen van hun passie een succes maken. Maar de drukte en bijbehorende prikkels zijn valkuilen.

Problemen tijdens de werkdag
Je herkent als hoogsensitieve ondernemer wel een brandjes-blus-dag. Je bent de hele dag in de weer geweest voor Jan en alleman. Constant werd je gestoord. Je raakt er moedeloos van. Of je verspilde kostbare tijd op internet en/of social media, omdat je door alle prikkels geen prioriteiten meer stelt. En een netwerkevent of verkoopgesprek mijd je over het algemeen als de pest.

Met een brandjes-blus-dag:

  • Mis je focus
  • Raak je professionaliteit, omzet en klanten kwijt
  • Verlies je veel kostbare tijd
  • Voel je je onzeker
  • Durf je jezelf niet krachtig genoeg te verkopen
  • Vind je het lastig om online zichtbaarder te worden
  • Voel je je gestrest en moe

Win kostbare tijd met de volgende 6 tips voor hoogsensitieve ondernemers en krijg daardoor weer grip op de werkzaamheden
Er komt dagelijks veel op je af. Soms misschien zelfs te veel. Jij bent degene die daarmee om moet gaan. Door de juiste keuzes word jij de baas over jouw tijd en maak je van jouw dag een succes.

Bespaar dagelijks tijd met onderstaande tips:

1. Stel dagelijks 3 doelen op, want een todo-lijst met 60 items werkt niet.
Een doel stellen begint met het weten wat je wilt of weten wat realistisch is. Als je geen dagelijkse doelen stelt verandert er namelijk niets aan de 60 items die moeten worden verwerkt. Je rent van hot naar her om alles te verwerken. Maak een realistische planning en zorg ervoor dat de drie dagelijkse doelen behaald worden. Dit geeft rust en overzicht.

2. Communiceer krachtig en respectvol en durf nee te zeggen.
Je wilt voldoen aan alle verwachtingen, regels en normen van de ander om graag gezien te worden. Als je daar niet aan voldoet, dan voel je je schuldig. Maar je kan onmogelijk altijd-klaar-staan.  Iedereen kan leren nee zeggen op een respectvolle manier. Het is een vaardigheid die ook jij kunt leren.

3. Maak tijdsblokken in je agenda en vergeet je “ ME-time “ niet in te plannen.
Kijk eens aandachtig in je agenda. Maak je het jezelf soms niet té moeilijk? Hoe simpeler je de zaken aanpakt, hoe efficiënter je werkt. Eenvoudig werken en leven geeft rust. Lees bijvoorbeeld over de Pomodoro techniek.

4. Kies strategisch maximum 3 social media-kanalen.
Er zijn veel social media-kanalen die je kan inzetten als ondernemer. Hierdoor ervaren sommige ondernemers keuzestress. “Wat ga ik eerst lezen, waar zet ik een boodschap neer en welke boodschap ga ik delen?” Hierdoor verspillen ondernemers veel tijd met social media en het online gebeuren. Kies daarom strategisch de social media-kanalen uit en ga niet doelloos zitten surfen. Zet jezelf op een informatiedieet.

5. Omring je met mensen waar je energie van krijgt en die je begeleiden naar het volgend level in je groei.
Niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden. Want dat kost veel tijd, energie en geld. Spar daarom met collega ondernemers over ideeën en ervaringen.  Krijg weer energie van ondernemers die even ambitieus zijn en die je eerlijke feedback en advies durven te geven. Hoe kies je de juiste mensen in jouw omgeving?

6. Verstuur regelmatig een digitale nieuwsbrief in plaats van overal face-to-face te netwerken waar je een hekel aan hebt.
Sommige ondernemers lopen netwerkactiviteiten af en zijn verwoede visitekaartjesverzamelaars. Maar de nieuwe manier van ondernemen vraagt een nieuwe manier van marketing. Een nieuwsbrief is daar een belangrijk onderdeel van. En een nieuwsbrief geeft niet zoveel prikkels als het bezoeken van een netwerkbijeenkomst.

Wat voor jou heel simpel lijkt, is voor een ander een gigantisch interessant inzicht of boeiende info. Deel dit met jouw lezers, en sta niet verbaasd  te kijken als dit veel meer reacties oplevert dan het  bezoeken van een netwerkbijeenkomst.

Zoals je leest is het erg simpel om als hoogsensitieve ondernemer tijd te besparen. Met deze tips krijgt jouw werkdag meer structuur en rust.

Welke tip ga jij als eerste toepassen? Laat het mij hieronder weten wat de tip voor verandering heeft aangebracht.

(Fotocredits: Diego Cervo via Shutterstock)

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

2 Comments

  • Sabine van Meenen
    Posted 18/03/2014 5:39 pm 0Likes

    Ik beaam Ineke dat dit een zeer goede actie is je nieuwsbrief!

    Gemiddeld moeten klanten 7 à 10 keer van je gehoord hebben voordat ze tot de koop overgaan. Met de nieuwsbrief kun je dit mooi opbouwen.

    Veel succes ermee!.

  • Ineke
    Posted 18/03/2014 10:24 am 0Likes

    Ik ga voor de nieuwsbrief als eerste tip. Drie in plaats van 60 doelen doe ik al veel langer, en dat werkt. Nieuwsbrief in plaats van te veel persoonlijke mails beantwoorden (al vinden klanten dat juist wel erg prettig!) lijkt me een goeie actie.

    Groet, Ineke

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: