Betalen voor ruimbagage? Niet nodig!

BagageJe kunt proberen licht bepakt op reis te gaan, maar soms wil je toch gewoon een grote koffer mee kunnen nemen op reis. Vlieg je met lowcost-airlines, dan ben je vaak veel extra geld kwijt als je meer dan alleen handbagage wilt meenemen. Voor mij reden om alsnog bij bijvoorbeeld KLM te boeken, omdat ik daar uiteindelijk goedkoper uit ben: het ticket is wat duurder, maar ik heb dan geen extra kosten voor mijn grote bagage. Helaas heeft KLM besloten het meenemen van grote bagage als aparte optie te gaan aanbieden, waar extra voor betaald moet worden: “Met ingang van 14 mei 2013 is het meenemen van ruimbagage op Europese vluchten een betaalde keuzemogelijkheid voor passagiers die in Economy Class reizen.”

Gelukkig is er een mogelijkheid om toch zonder extra kosten voor je grote bagage te blijven reizen, mits je een eigen bedrijf hebt. Naast het FlyingBlue spaarprogramma, heeft KLM ook het zogeheten BlueBiz-spaarprogramma, speciaal voor zakenmensen. Als je een eigen bedrijf hebt (ook als zzp-er), kan je je gratis aanmelden bij het BlueBiz-programma. Als je daar eenmaal lid van bent en je gegevens doorgeeft als je een ticket boekt, mag je gratis een grote tas meenemen als je gaat reizen.

Kortom: meld je aan als BlueBiz-lid en je reist zonder extra kosten met een grote tas naar je bestemming!

Update: Lezers van dit artikel wezen me erop dat je ook met een FlyingBlue-kaart niet hoeft te betalen om één tas mee te nemen als ruimbagage. Je kunt je hier gratis aanmelden als FlyingBlue-member. Het instapniveau (Ivory) is al voldoende om dit voordeel mee te kunnen pakken. Met dank aan de lezers!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

12 Comments

  • Elly E.
    Posted 27/10/2013 3:19 pm 0Likes

    De voorwaarden lijken aangepast. Ik moet per vlucht 45 euro betalen voor 1 koffer met een Ivory-kaart.

  • Roy Tomeij
    Posted 22/04/2013 6:07 pm 0Likes

    Nog een fun fact: tenzij je bedrijfsnaam met een cijfer begint (zoals mijn bedrijf). KLM accepteert als bedrijfsnaam op de factuur alleen namen die met een letter beginnen. Gemeld aan KLM, maar volgens hen is dat geen bug 😀

    • Welmoed Verhagen
      Posted 18/05/2013 11:13 pm 0Likes

      Da’s onhandig! KLM gaat het dus niet aanpassen begrijp ik? Hmmm….

  • Rob
    Posted 22/04/2013 5:27 pm 0Likes

    Helaas pindakaas, die Bluebiz optie werkt alleen met een KVK nummer. Dus dan wordt het snel registreren als Flying Blue lid (Ivory startersniveau is voldoende) http://www.klm.com/travel/nl_nl/campaigns/baggage/index.htm

    • Roy Tomeij
      Posted 22/04/2013 6:05 pm 0Likes

      Ieder bedrijf heeft toch gewoon een KvK-inschrijving?

    • Welmoed Verhagen
      Posted 18/05/2013 11:13 pm 0Likes

      Inderdaad, met Flying Blue hoef je ook niet te betalen voor je eerste ‘grote’ tas.

  • AdB
    Posted 22/04/2013 10:48 am 0Likes

    Lid zijn van Flying Blue is ook al genoeg. Alle niveaus inclusief “ivory” (dat word je meteen als je lid wordt) hebben een bagagevrijstelling voor 1 koffer. Dat is makkelijk geregeld, volgens mij kun je bij iedere KLM-incheckbalie zo’n kaart regelen. Ik begrijp niet zo goed waarom KLM dit doet, het lijkt zo een beetje op een omgekeerde AH-bonusaanbieding. Niet korting met de klantenkaart maar extra betalen zonder: de KLM malus-aanbieding. Ik heb zo’n kaart dus het raakt me niet, maar begrijpen doe ik ook niet.

    • WK
      Posted 22/04/2013 12:28 pm 0Likes

      Inderdaad, Flying Blue is voldoende. Is toch juist net zoals de bonus kaart? Met kaart betaal je minder dan zonder kaart. KLM zegt dat de basisprijs van het ticket naar beneden gaat. Ben benieuwd. Belangrijkste reden natuurlijk: meer informatie over de reizigers en je klanten aan je binden.

    • Welmoed Verhagen
      Posted 18/05/2013 11:12 pm 0Likes

      Goed gezien, het kan inderdaad ook met de Flying Blue kaart! En die is nog makkelijker te verkrijgen dan een BlueBiz-kaart:-) Voor informatie over de Flying Blue-kaart: http://www.klm.com/travel/nl_nl/flying_blue/index.htm

      • Dick
        Posted 10/08/2013 2:13 pm 0Likes

        Ik heb onlangs geprobeerd mijn Flying Blue kaart te gebruiken tijdens inchecken bij KLM. Helaas, deze werd geweigerd, omdat de naam op het e-ticket niet overeen kwam met mijn naam bij Flying Blue. Bij aanmaken van nieuwe Flying Blue voor mijn vrouw kreeg ik hetzelfde resultaat.
        Uiteindelijk dus betaald voor de bagage, dat gaat wel goed :-p

        Meer FB problemen op deze site: http://www.gekopklanten.nl/ongerubriceerd/klm%E2%80%99s-flying-blue-onbereikbaar/

  • Bob
    Posted 22/04/2013 9:43 am 0Likes

    Weer een nieuwe melkkoe van de KLM.
    Ze verdienen (lees: krijgen) nog niet genoeg….

Comments are closed.