Boekrecensie: ‘Lenig denken’ – Rust, Van Iersel en De Bruijne

Creativiteit wordt steeds belangrijker. Het volstaat niet meer de dingen uitsluitend te doen zoals ze zijn voorgeschreven. De kennissamenleving vraagt juist om het maken van nieuwe combinaties, het uitproberen van tegendraadse strategieën en het bedenken van originele oplossingen. Het idee van ‘lifehacking’ is hier een aansprekende exponent van.

Tegelijkertijd is creativiteit niet vanzelfsprekend. Ons brein houdt niet van verandering en wordt rusteloos van het onbekende. Het versterkt liever patronen van de dingen die we al vaak doen. Die patronen ontnemen ons vervolgens het zicht op alternatieve mogelijkheden. Alleen bewust bezig zijn met en oefenen in creatief denken kan ons brein losser maken. Rineke Rust, Sigrid van Iersel en Marenthe de Bruijne noemen dat lenig denken. En ze maakten er een bijzonder leesbaar en fris boek over, met name voor wie nog niet zoveel over het onderwerp gelezen heeft.

De kracht van het boek zit hem vooral in de vele gemakkelijke en direct toepasbare technieken, raadsels en oefeningen en in de herkenbare voorbeelden. Het is daarmee een toegankelijk boek, waar iedereen die nieuwsgierig is naar de creatieve mogelijkheden van het eigen brein zo mee aan de slag kan. En dat zou wel eens mooie oplossingen kunnen bieden voor problemen of vraagstukken waar de lezer nu mee worstelt. De illustraties en het kleurgebruik geven het boek een vrolijke uitstraling. Het onderstreept de stelling dat creatief denken je leven vooral ook leuker maakt. De auteurs werken het lenig denken uit aan de hand van de metafoor van bewegen: de lezer doet een mentale warming up, maakt een radslag en een dubbele zijstap. Boodschap: je kunt creatief denken trainen. En zo is het maar net.

De focus in het boek ligt op het individuele proces van creatief denken. Met wat meer aandacht voor het samen creatief zijn (co-creatie), had het boek net wat meer bij de actualiteit aangesloten. En bij mijn persoonlijke behoefte… maar dat terzijde.

Tot slot: de auteurs vertellen zelf over hun boek in dit YouTube-filmpje.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom