Consulants, zzp’ers en freelancers moeten creatief zijn met ergonomie

Als consultant, zzp’er of freelancer heb je vaak het probleem dat je niet je eigen werkplek kunt uitzoeken. Misschien zit je zelfs meerdere dagen in de week met je laptop op verschillende plekken. De ene keer op je eigen kantoor, dan weer bij de klant, in een hotel of thuis aan de eettafel. En iedere keer zit je weer dubbelgevouwen in dat kleine schermpje te turen. De ideale manier dus om RSI, rug-, nek-, of schouderklachten te ontwikkelen.

Nagenoeg iedereen gaat na verloop van tijd met zijn gezicht richting zijn beeldscherm. Als je met een laptop werkt, betekent dit meestal dat je met je rug krom gaat zitten omdat het beeldscherm te laag zit. Krom zitten betekent voor je lijf een verhoogde druk in de onderrug, hoge spanning in de nek- en schouderspieren, en mogelijk een afknelling van de bloedvaten en zenuwbanen die richting de armen gaan. Dit kan tot gevolg hebben dat je klachten krijgt.

Door je werkplek goed in te richten kun je voorkomen dat je ‘gedwongen’ wordt om op een verkeerde manier te zitten. Dit betekent dat je beeldscherm recht voor je gezicht moet staan als je recht zit en dat je je armen vrij moet kunnen bewegen tijdens het typen en muizen. Daarbij dienen je schouders ontspannen te kunnen blijven. Het toetsenbord moet dus laag genoeg staan om dit voor elkaar te kunnen krijgen. Dit wordt een probleem bij een laptop waarbij het beeldscherm vastzit aan het toetsenbord.

Om dit probleem te tackelen kun je een los toetsenbord en een losse muis meenemen. Omdat je mobiel moet blijven zou je een lichtgewicht minitoetsenbord kunnen nemen en een niet al te zware muis. Het lettergedeelte van zo’n minitoetsenbord is meestal net zo breed als bij een normaal toetsenbord, en het numerieke deel zit er, net als bij veel laptops, in verwerkt. Daardoor is het geheel smaller dan een normaal toetsenbord. Doordat je nu je toetsenbord losgekoppeld hebt van de laptop, kun je de laptop en daarmee het beeldscherm op een andere hoogte zetten. Daarvoor zijn er speciale standaards te koop, maar je kun er natuurlijk van alles voor gebruiken: stapeltje boeken of een lege doos bijvoorbeeld. Als je je werkplek eenmaal goed hebt ingericht moet je nog wel zorgen dat je goed gaat zitten.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

4 Comments

  • Michel Regoor
    Posted 27/01/2010 11:47 am 0Likes

    Goed artikel en goede reacties, RSI blijft een lastig onderwerp.
    Hein heeft een paar goede punten, hoewel het naar mijn mening wel wat minder zwart wit is. Ergonomie is het aanpassen van de omgeving aan de mens en omdat elke mens (en elk werk) weer anders is zal ook elke werkplek er weer anders uit komen te zien. Zo kan het bijvoorbeeld voor iemand met een varifocus bril best prettig zijn om direct op de laptop te werken.

    Bij een slechte werkplek ergonomie kan de inrichting een houding uitlokken die helemaal niet goed is voor iemand. Bijvoorbeeld het reactieformulier waar ik nu in typ is slecht zichtbaar door het lichtgrijze vlak met witte letters en lokt dus uit dat ik naar het scherm toe buig. Een ergonomisch goede werkplek faciliteert om de houding te variëren en voorkomt al te rare houdingen.

    Lichaamshouding heeft ook te maken met expressie en vermoeidheid. Eigenlijk is er niet maar een goede houding, variatie is het toverwoord. Heel geconcentreerd in de computer duiken vervreemd ons zodanig van ons lichaam dat variatie van houding er vaak bij inschiet. Een goede houdingstip is wel om wat vaker naar achteren te leunen, dat geeft ontspanning in nek, schouder en rugspieren. Meestal gaan mensen dan automatisch langzaam weer naar voren zodat het met de variatie ook meteen goedkomt!

    Stress is een belangrijke factor, maar het is niet zo dat alleen stress RSI veroorzaakt, het is de combinatie van factoren. Soms kan je niet zo veel aan de stress doen, maar helpt een verandering aan de werkplek al om ellende te voorkomen. Overigens is stress op zich niet negatief, het is een middel om het lichaam klaar te maken voor actie. Pas als het lijf continue in de actie stand staat komen er problemen doordat er geen ruimte meer is voor herstel. Copingmechanismen spelen hier een rol. Wie denkt bijvoorbeeld dat het effectief is om in de pauze door te werken om een deadline te halen?

    Bijkomstigheid van het direct op een laptop werken is overigens dat het je meteen in de ‘externe consultant’ hoek duwt. Ergens in een hoekje weggestopt over de laptop gebogen.
    Zelf vind ik het wel professioneel staan als een consultant zijn werkplek bij de klant met zorg inricht. Het geeft aan dat je er even goed voor gaat zitten om kwaliteit te leveren. In die zin kan een los toetsenbord, muis en laptopstandaard zeker zijn nut hebben, plus dat het voor veel mensen een positief effect op de houding heeft.

    Ik vind zelf mijn smalle toetsenbord heerlijk, ook voor de vaste pc, lekker veel ruimte op het bureau en de muis of tablet dichtbij!

  • Hein Halfschepel
    Posted 19/01/2010 1:41 pm 0Likes

    Hoi Ellen,
    Je hebt helemaal gelijk dat er veel meer oorzaken en beïnvloedende factoren zijn voor RSI-klachten dan alleen de inrichting van je werkplek. Ik heb er in dit artikel bewust voor gekozen om even één onderwerp aan te kaarten. Je noemt externe stress als veroorzaken van RSI. In 2008 heb ik al eens een artikel geschreven over stress en RSI misschien is dat nog wel interessant om even te lezen.
    http://interfysiek.blogspot.com/2008/01/wat-kun-je-doen-als-je-door-te-veel.html

  • Ellen
    Posted 19/01/2010 1:08 pm 0Likes

    Ik vind het opvallend dat je helemaal niet aangeeft dat EXTERNE stress juist vaak een veroorzaker van RSI is. Ik heb in het verleden verschillende collega’s zien afhaken met RSI. Heel vaak was dat in een periode waarin ze keihard aan een rapport moesten werken (tijdsdruk en lang typewerk doen) terwijl ze tegelijkertijd een conflict hadden met hun baas of collega’s (werkdruk en stress). Zelf werk ik al jaren op een simpele laptop op de meest diverse hangplekken. Sinds ik af en toe aan yoga doe (spieren bewust leren ontspanne) en intensief hardloop (goede doorbloeding van het hele lichaam) heb ik nooit meer last van een stijve nek, rug of RSI-achtige klachten.

    Ik geloof er dan ook echt niet in dat het meenemen van een extra toetsenbord of muis RSI voorkomt. Je kunt veel beter zorgen voor goede fysieke ontspanning van je lichaam door regelmatig intensief te sporten en je kunt proberen negatieve stress (conflicten op je werk) te voorkomen of op te lossen. Dat zet minstens zoveel zoden aan de dijk dan de hele week lopen sjouwen met een extra toetsenbord of muis 😉

  • Mark Nieuwenhuizen
    Posted 19/01/2010 11:05 am 0Likes

    De situatie die je hierboven schetst van steeds op locatie van soort werkplek wisselen, heeft ook voordelen. Iedere keer is de stand van handen, armen en rug weer iets anders. Daardoor heb ik in de jaren dat ik als DTP-er bij klanten werkte ook nooit RSI-achtige problemen ondervonden.

    Ik ben geen specialist in deze maar wel iemand die al een kwart eeuw intensief achter beeldschermen zit. Toen ik thuis ben gaan werken, ben ik als experiment begonnen met een hoge tafel en een eenvoudige IKEA-barkruk. Zo kan ik soms staan, soms zitten of hangen. Zelfs na een hele dag intensief werken geen last van rug, polsen of vermoeide ogen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: