Crowdsource project van Bright: Accept or Decline?

Bright start met onder andere jurist Arnout Engelfriet, crowd-expert Erwin Blom en een aantal mediapartners een interessant project: Accept or Decline. Een crowdonderzoek naar de gebruiksvoorwaarden van populaire internetdiensten.

Je kent het moment wel: je hebt net een programma of een app gedownload die je meteen wilt gaan gebruiken. De installatie is net klaar, doemt er plots zo’n scherm op waarop wordt gevraagd of je akkoord wilt gaan met de gebruiksvoorwaarden. Je ziet al aan de scrollbalk dat het een lang verhaal is. Andere apps zeggen zelfs om hoeveel pagina’s het gaat. Een enkel programma laat je niet verder gaan totdat je bij het eind van het document staat, in de veronderstelling dat je het dan gelezen hebt. Wat natuurlijk niet zo is. Je klikt zo snel mogelijk op accepteer en gaat verder.

Dit gedrag is begrijpelijk want die voorwaarden zijn op z’n zachtst gezegd weinig aantrekkelijk leesvoer. Maar ze hebben wel betrekking op onze moderne levens die zich voor een steeds groter deel online afspelen. De cloud is praktisch en dikwijls gratis, maar je geeft je mail, foto’s en documenten wel uit handen. Je sluit daarmee een bindend contract af dat je niet hebt gelezen.

Bright wil die voorwaarden met jouw hulp juist minutieus doornemen en doorlichten op eigenaardigheden. Deels om ons bewuster te maken van de diensten waar we gebruik van maken, deels om antwoorden te vinden op concrete vragen als deze: wanneer je een video uploadt bij YouTube, wordt die opname dan ook eigendom van YouTube? Naast eigendomskwesties kijken we ook naar privacy, garantie en aansprakelijkheid.

Meer informatie hoe je mee kunt doen vind je op Accept or Decline

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

1 Comment

  • Jasper Jobse
    Posted 25/04/2011 7:07 pm 0Likes

    Het volledige artikel staan in de Bright van april/mei 2011. Het is fascinerend om te lezen. Ik wist heel veel niet en Bright beschrijft het erg helder. Wist je bijvoorbeeld dat als je een video op Youtube zet, je ze het eeuwigdurende(!) recht geeft er alles mee te doen? Ik niet.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: