De dag van de accountmanager: 5 tips

Vandaag, 12 januari, is het de landelijke Dag van de Accountmanager. Meestal zijn dit de hippe, gladde collega’s die zelfs een vriezer aan een eskimo kunnen verkopen en zijn ze de financiële ruggengraat van iedere organisatie. Een accountmanager is de schakel tussen het bedrijf en de klant en is belangrijk genoeg om een eigen dag te krijgen. Voor deze bezige bij heeft Lifehacking 5 handige tips om zijn of haar werk wat makkelijker te maken.

1. Volg de sociale kanalen van je cliënten

Leer het merk kennen en ontdek hoe je client zichzelf online positioneert. Niet alleen creëer je hiermee gespreksonderwerpen, het kan je ook helpen om beter advies en eventuele suggesties te geven. LinkedIn is een goed platform om de achtergrond van je client te leren kennen als het op werk en scholing aankomt. Naast zakelijke aspecten is LinkedIn ook handig om mijlpalen zoals verjaardagen en jubileums bij te houden van je cliënten. Door hier ook daadwerkelijk iets mee te doen kom je betrokken over.

2. Stel Google Alert in

Het heeft ongeveer dezelfde voordelen als het volgen van de sociale kanalen, alleen hoef je met Google Alerts niet zelf te zoeken. Om Google Alerts te gebruiken, vul je simpelweg een term in op de website. Op het moment dat er een nieuwe link verschijnt op de zoekpagina van de desbetreffende term, krijg je daar automatisch mail van. Zo krijg je bijvoorbeeld direct een melding als de term wordt genoemd in een nieuw geplaatst artikel en kun je deze informatie gebruiken om geïnformeerd over te komen.

3. Maak templates van emails

Hiermee kun je veel tijd besparen! Er zijn altijd wel emails die je regelmatig verstuurt, veel tijd in beslag nemen maar eigenlijk allemaal dezelfde informatie bevatten. Denk hierbij aan instructies voor het maken van een account of het resetten van een wachtwoord. Door het op te slaan als template hoef je volgende keer alleen maar de naam en het mailadres te veranderen en klaar is Kees.

4. Stel je correspondentie in als zakelijke handtekening bij je emails

Doordat je meerdere handtekeningen kunt configureren, kun je ook een handtekening aanmaken met daarin informatie over je sociale kanalen zoals LinkedIn, WebEx en Skype. Zo kun je makkelijk meer contactinformatie plaatsen als dit van toepassing is.

5. Gebruik CRM software

De laatste tip is misschien wel de belangrijkste als het aankomt op succes. Om zo efficiënt en professioneel mogelijk te werken, is het nodig om te investeren in Customer Relationship Management (CRM) software. Met deze software kun je meerdere taken uitvoeren waardoor het overzicht behouden blijft en je klanten tevreden blijven. Over het algemeen kan CRM software:

– Slim afspraken inplannen waardoor je jezelf niet te vol plant en alle klanten aan bod komen.
– Een overzicht bieden van contactgegevens van cliënten, welke je kunt onderverdelen in categorieën.
– Je kalender integreren met cliënten en collega’s.
– Resultaten analyseren en advies geven voor eventuele aanpassingen.

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

0 Comment

Geef een reactie