Gisteren in de Innovatieproeftuin, het congres van het Innovatieplatform, ontstond een discussie over de berichtgeving in de media. Er werd ergernis uitgesproken over de toon waarmee bijvoorbeeld de kredietcrisis in het NOS-journaal wordt benaderd. De toon is zodanig dat deze de angst aanwakkert en daarmee die crisis juist verergert. Hetzelfde geldt ook voor de toon rondom terrorisme.
Geen nieuw geluid of we kunnen er over mopperen, maar kunnen we er ook wat aan doen? Natuurlijk, want we zijn niet alleen. Laten we er bijvoorbeeld massaal via publieksreacties@rtv.nos.nl op wijzen dat er ook hard gewerkt wordt aan een heleboel ideeën en ontwikkelingen die ‘ons’ uit de malaise zullen helpen. En dat we daar vooral over ingelicht willen worden.
Jorg van Oyen
@Kevin Rommen
Ouwe zeveraar, ying en yang flikker toch op…
Kevin Rommen
Na regen komt zonneschijn, na de dag komt de nacht. Ying & yang is hier ook op van toepassing. Elke actie heeft een anti-actie in de tegengestelde richting.
Greald
@Mark mensen vertellen elkaar niet alleen wat ze willen maar vooral waar ze bang voor zijn. En hoewel iedereen weet dat angst een slechte raadgever is leven veel mensen daar wel naar.
@Frank bedankt voor de aanpassing van de titel.
Mark
Interessante vraag. Ik vermoed ook dat we elkaar de put in praten. Alleen waarom gebeurt dat om de zoveel tijd? Dat willen we toch niet? We willen juist dat het altijd goed gaat. Maar toch gebeurt het. Waar zit toch dat begin? Wie was de eerste persoon die vond dat het slecht ging.
Ik vind wel dat de media de neerwaardse spiraal versterkt bij de burger. Als er veel slecht economisch nieuws is dan zal het wel slecht gaan dus moeten we oppassen.
Aan de andere kant dat de brandstof prijzen spectaculair dalen is natuurlijk erg goed nieuws
Frank Meeuwsen
@Greald Inderdaad een interessante start van een betoog hoe volgens mij de ideeen rondom Lifehacking juist in deze tijd interessant kunnen zijn. Maar het betoog blijft bij de start. Ben juist benieuwd naar de ideeen en ontwikkelingen die je aanhaalt.
En de titel, die pas ik wel even voor je aan 😉
Edwin Res
Hier is al onderzoek naar gedaan maar dit heeft geen direct effect op de economie. Helaas niet snel kunnen achterhalen waar ik dit gelezen heb. Maar de economie draait altijd in cycli en men praat elkaar altijd van alles aan, zowel negatief als positief. Daar is de media maar een klein deel van.
Trouwens, zoals altijd bij dit soort verhalen: Gaan we ook zeuren als de media alle hypes vergroten bij een bloeiende economie?
hans laroes
heb zelfs, zie tim, een nieuw blogje gemaakt voor een nieuwe discussie
Filips
Greald, volgens mij is het:
“de economie? dat ZIJN wij zelf!”
Helaas sluit ik me aan bij BhJ
Tim Overdiek
Een effectievere en transparantere methode is wellicht om dat via het hoofdredactionele weblog te doen, waarin collega Hans Laroes onlangs inging op de rol van media in tijden van (economische) crisis.
http://weblogs.nos.nl/hoofdredactie/2008/10/18/crisis-de-rol-van-de-media-2/
We zien het debat graag tegemoet.
Ronald
a) is er dan zo’n wijdverbreide malaise?
b) wat zijn die “heleboel ideeën en ontwikkelingen”?
BhJ
Interessant punt, maar wat slecht geschreven! Haalt de kracht uit je betoog.
Comments are closed.