De ‘maker’-cultuur: de derde industriële revolutie?

Met Maker Faire 050 in het vooruitzicht, is het tijd om verder in de wereld van makers te duiken. Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired en schrijver van onder andere The Long Tail en Free, doet dit al geruime tijd. Hij ziet een toekomst voor zich waarin in ieder huishouden een 3D-printer aanwezig is. Dit is volgens hem de derde golf van de industriële revolutie. Na het vervangen van spierkracht door machine’s in de achttiende eeuw en het vervangen van denkkracht door computers waardoor individuelen de kans kregen zelf iets digitaals te maken, is het nu de beurt aan het thuis creëren van fysieke producten.

Zijn theorie hierachter legt hij uit in een interview met Tech Crunch:

 

De meest interessante onderwerpen die in het interview aan bod komen:

Co-creatie
Op Kickstarter, het meest bekende platform voor crowdfunding, staan verschillende projecten die draaien om het zelf maken van producten. Anderson noemt als voorbeeld de Pebble, de ‘E-Paper Watch for iPhone and Android‘. Dit horloge kwam ongeveer tegelijkertijd uit met de Sony Smartwatch, maar de Pebble werd populairder dan het horloge van Sony: het crowdfunding-model werkte voor Pebble, omdat in het project de ‘maker-spirit’ zit. Consumenten hadden invloed op het ontwerp, waardoor het horloge precies werd zoals de consumenten wilden en ze zich betrokken voelden bij het product. Het horloge wordt waarschijnlijk nog dit jaar gelanceerd.
De kern van dit verhaal: innovatie wordt publiekelijk gedaan, met community’s en de grens tussen producers en consumenten is bijna verdwenen, waardoor een product met een hoge waarde wordt gecreëerd, maar tegen een lagere prijs dan producten van grote bedrijven.

Markten van 10.000 personen
Markten van 10.000 zijn te klein voor een groot bedrijf en te groot voor één persoon. Het zelf creëren van producten geeft ruimte voor nieuwe bedrijven die deze markten van 10.000 kunt bedienen. Sommige van deze markten blijven niche, andere worden markten van 1.000.000 en de producten die zich in deze markt bevinden, hebben de test van de markt doorstaan en zijn waar de markt om heeft gevraagd.

3D-prints: hebben we meer plastic nodig op deze wereld?
Anderson heeft hier geen antwoord op, maar heeft er wel een theorie over: met een 3D-printer kun je precies datgene maken wat je wilt hebben. Je print iets uit, verft het in de kleur die je wilt hebben en je hebt iets wat je meer waardeert dan iets wat je in een grote keten hebt gekocht, tegen lagere kosten. Uiteindelijk leidt dit tot minder consumisme.

Anderson schreef over dit onderwerp een boek: Makers. In november komt dit boek ik het Nederlands uit bij uitgeverij Nieuwe Amsterdam. Bij Amazon is hij al in het Engels te bestellen en je kunt er ook een kijkje in het boek nemen.

Het eerder van Chris Anderson verschenen Free is hier overigens gratis te downloaden als e-book!

Wat vind je van deze hack?
0Te gek0Leuk0Serieus?0Meh...0Stom

About Author

[plista widgetname=plista_widget_belowArticle]

1 Comment

Geef een reactie